Dla poznańskiego jazzu 1998 był rokiem szczególnym: po doświadczeniach Poznań Jazz Fair startowała Era Jazzu, w eterze pojawiło się Radio Jazz (potem jako 88,4/Jazz FM) i ruszył profesjonalny klub jazzowy. 14 lutego 1998 roku w starej, poniemieckiej kotłowni w Zamku Cesarskim, muzyk Leszek Łuczak wraz z żoną Mirką otwarli swój klub jazzowy Blue Note. Premierowy koncert zagrał zespół Jana Ptaszyna Wróblewskiego, kultowego polskiego jazzmana, który w latach 50-tych, wraz z Krzysztofem Komedą i Jerzym Milianem, tworzyli poznański jazz. Ten symboliczny koncert Ptaszyna, który wracał na estradę Blue Note wielokrotnie, stał się wtedy naczelną dyrektywą dla koncepcji repertuarowej klubu Łuczaków. I choć przez dekady pojawiali się artyści oraz imprezy często odlegle od jazzu, to w powszechnej świadomości poznański Blue Note zawsze był klubem jazzowym. Przez ćwierć wieku przedstawił kilka tysięcy koncertów, wpisał się w koloryt miasta, poznańskiego i polskiego środowiska artystycznego, skupił wokół wielu inicjatyw: od konkursu Blue Note Jazz Competition po Jazz Top oraz festiwalowe koncerty Ery Jazzu i Made in Chicago. Na niewielkiej, klubowej estradzie pojawiały się niekwestionowane gwiazdy : John Scofield, Steve Lacy, John Abercrombie, Pat Metheny, Steve Swallow, Lee Konitz, Billy Cobham, Kenny Garrett, Dave Holland, Kurt Elling, Al Foster, Cindy Blackman Santana, Kurt Elling, Ravi Coltrane, Joey De Francesco, Buster Williams Dave Liebman, Mike Stern, Dave Douglas, Billy Harper, Jack DeJohnette, formacje Yellowjackets, String Connection, E.S.T.Trio oraz Oregon, Joseph Jarman, David Murray, Billy Harper, Ernie Watts, Jack DeJohnette, elita polskiego jazzu (od Tomasza Stańko i Michała Urbaniaka po Zbigniewa Namysłowskiego i Adama Makowicza) i wszystkie chyba polskie zespoły jazzowe. Mirka Łuczak skrupulatnie zebrała kilkanaście opasłych albumów z niezwykle osobistymi – a dzisiaj już często historycznymi – wpisami artystów, których gościł poznański Blue Note. To jest najlepiej udokumentowana historia tego klubu. To także specyficzne archiwum, tego co wydarzyło się w jazzowym Poznania ostatniego ćwierćwiecza.
Blue Note zawsze był klubem otwartym na wszelkiego rodzaju ciekawe inicjatywy artystyczne. Swoja marką rekomendował artystów bluesa, soul, flamenco, acid jazzu, hip-hopu, reggae, muzyki celtycka czy etnicznej. Bohaterami wieczorów byli zarówno Huun Huur Tu, Septeto National i Cracow Klezmer Band, jak i Joe Bonamassa, Rafael Cortes, Kroke czy Zion Train. Wiele imprez zorganizowano w cyklu Jazz Greats Gallery (poza klubową estradą, ale pod egidą Blue Note), jak chociażby koncerty Branforda Marsalis, Take 6, Jana Garbarka & The Hilliard Ensemble i Richard Galliano. Popularnymi i będącymi poza głównym nurtem programowym klubu były Czwartkowe Klasyki, czyli imprezy z muzyką R&B i rap, których blisko tysiąc odbyło się w Blue Note od 1999 roku. Klub rozwijał przez lata także działalność edukacyjną: cykl edukacyjny Nowi Mistrzowie adresowany był do młodych jazzmanów. Umożliwiał spotkania i wymianę doświadczeń wschodzących gwiazd polskiej sceny jazzowej, nagrodzonych w znaczących konkursach, z przedstawicielami młodego poznańskiego środowiska muzycznego. W 2014 roku odbyła się pierwsza edycja Blue Note Poznań Competition, konkursu dla młodych instrumentalistów jazzowych oraz wokalistów z kręgu jazzu, bluesa, soulu, funku i piosenki autorskiej. Wśród laureatów nagrodzono zdolnych i doskonale zapowiadających się muzyków młodego pokolenia ( od Kuby Więcka, Adama Zagórskiego i Dawida Kostki po Kubę Banaszka i Dawida Tokłowicza). Wiele z odbywających się w klubie koncertów zostało nagranych i wydanych jako kolekcjonerskie wydawnictwa.
Teraz, gdy w poznańskim Blue Note zmienił się układ właścicielski, a co za tym idzie także zmianie uległy proporcje jazzowych imprez, wraz z jubileuszem następuje jego nowa, pokoleniowa odsłona. Po niemal półtorarocznej przerwie i gruntownym remoncie Blue Note wraca z nowym współwłaścicielem, nowoczesnym wnętrzem, odświeżonym logotypem ofertą programową. Jest w niej zarówno Randy Brecker, Jeremy Pelt, Richard Bona i Mike Stern, ale także sporo rodzimego jazzu: od EABS po Marcina Maseckiego oraz klubowa, autorska Blue Jazz Orchestra i stałe jam sessions. Nie brakuje aktualnych pop i rockowych prezentacji oraz imprez z muzyką rap i R&B, czyli tanecznego cyklu Funk Odyssey. „ Choć klub przeszedł w ostatnim czasie wiele zmian, to nadal opiera się na tym samym fundamencie co wcześniej: miłości do muzyki – deklaruje Krzysztof Wawrzyniak, współwłaścicielem klubu i szef poznańskiej agencji koncertowej Good Taste Production. Wyremontowaliśmy wnętrze, uwspółcześniliśmy logo oraz stronę internetową i planujemy też odświeżyć repertuar. Sercem Blue Note niezmiennie pozostanie jazz, ale chcemy zapraszać również artystów, którzy działają dookoła tego gatunku i wniosą nową energię do klubu. Dlatego w najbliższym czasie pojawią się również koncerty z muzyką funk, groove czy soul”.
Blue Note Poznań rozpoczyna nowy etap. Lokal przeszedł gruntowny remont, udało się zachować charakterystyczne elementy, jak antresola oraz bar, artystyczne poręcze schodów na główną salę i wejście od strony Dziedzińca Różanego. Cała przestrzeń została odświeżona i unowocześniona, zreorganizowano również zaplecze oraz garderoby, dużo pracy włożono w poprawę akustyki. Zmianom uległo także logo oraz cała komunikacja wizualna klubu wraz ze stroną internetową. Nowy logotyp bazuje na dotychczasowym znaku – nadal widnieje w nim elipsa symbolizująca nutę, ale całość została przerysowana odręcznie w sposób nawiązujący do retro neonu. Poznański klub Blue Note jest jednym z najważniejszych miejsc dla jazzu w Polsce. Jest także miejscem, w którym chętnie koncertują muzycy. Ale jest to przede wszystkim wiele lat ciężkiej pracy i wielki sukces Leszka i Mirki Łuczaków, którzy włożyli w ten klub ogromne serce, entuzjazm, zapał, pot i łzy. Po dwudziestupięcu latach przyznają, że czują zmęczenie. „Chciałbym przekazać pałeczkę dalej – mówi Leszek Łuczak. Pociągnąć młodych ludzi, by klub istniał przynajmniej kolejne dwadzieścia lat i na jeszcze lepszym poziomie”.