Z okazji 50-lecia magazynu Jazz Forum  redakcja zwróciła się do 50 krytyków o podanie 10 najważniejszych albumów polskiego jazzu. Wśród najwybitniejszych płyt czołówkę tworzyły  „Astigmatic” kwintetu Krzysztofa Komedy ( z Tomaszem Stańko i Zbigniewem Namysłowskim) oraz „Winobranie” i „Kujaviak Goes Funky”  kwintetów Zbigniewa Namysłowskiego. Wybitny polski saksofonista i kompozytor stał się zatem „sprawcą” najważniejszych sesji w historii polskiego jazzu ! Jestem szczęśliwy, że jestem muzykiem jazzowym, nie zamieniłbym tego zajęcia na żaden inny zawód – deklaruje Zbigniew Namysłowski. Jazz to jest niebywała możliwość twórczego rozwoju, swobody, możliwość wyboru stylu, improwizowanie, szansa wyżycia się, to daje radość i satysfakcję. Sądzę, że większość jazzmanów jest tego samego zdania”.

 Winobranie” jest jedną z najważniejszych płyt w historii polskiego jazzu. Po raz pierwszy zawartą na niej muzykę pokazano w 1972 roku na festiwalu Jazz Jamboree. Kwintet Namysłowskiego zaprezentował wtedy znakomitą muzykę, budowaną nowoczesnymi formatami  free-jazzu, z trudnymi podziałami, ale i z typową dla Namysłowskiego melodyką i romantyzmem nowoczesnego jazzu. W  zespole obok lidera  zagrał Tomasz Szukalski (saksofon, klarnet), Kazimierz Jonkisz (perkusja), Stanisław Cieślak (puzon, fortepian, instrumenty perkusyjne)  oraz kontrabasista Paweł Jarzębski. Album „Winobranie”  jest rozbudowaną  suitą, w której zgrabnie żongluje się szeroką gamą stylów:  od klasycznego bopu i free-jazzu po polski i bałkański folklor, mistyczny hinduizm i energetyczny jazz-rock. Kwintet Zbigniewa Namysłowskiego stworzył „Winobraniem” jazzowe arcydzieło, pokazujące talent  i otwartość  saksofonisty na przeróżne inspiracje oraz stylistyki.

Dionizy Piątkowski