Lora Szafran składa hołd Ewie Demarczyk. W legendarnych piosenkach Czarnego Anioła jazzowa wokalistka odnajduje inspirację, by wzruszająco opowiedzieć dziesięć uniwersalnych historii o życiu i miłości. To ogromna odwaga artystyczna mierzyć się z piosenkami-legendami: Lora Szafran odnalazła swoją interpretację dla utworów uważanych za kultowe i przygotowała we współpracy z zespołem Miłosza Wośko znakomity album „Ewa Demarczyk: Inspiracje”.
Lora Szafran to jedna z wybitniejszych, charyzmatycznych, polskich wokalistek jazzowych. Współpracowała z niemal wszystkimi najważniejszymi muzykami polskiej sceny jazzowej – między innymi z Włodzimierzem Nahornym, Bogdanem Hołownią, Michałem Tokajem, Andrzejem Jagodzińskim, Włodkiem Pawlikiem, Cezarym Konradem, Januszem Muniakiem, Maciejem Sikałą, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem czy Zbigniewem Namysłowskim. Karierę muzyczną zaczęła jeszcze na studiach, współpracując z grupą Walk Away. W 1984 zajęła I miejsce na Międzynarodowych Spotkaniach Wokalistów Jazzowych w Zamościu, w 1986 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1988 roku współpracowała z jedną z najlepszych formacji jazzu akustycznego New Presentation. Z grupą tą nagrała dwie płyty: „Lonesome Dancer” (uznana za jazzową płytę roku 1989) i „You’ve Changed” (1993). W 2003 roku ukazał się „Śpiewnik Nahornego” autorski album Lory Szafran, w 2007 roku ukazała się kolejna płyta „Droga do ciebie” – zawierająca jazzowe interpretacje polskich standardów, genialnej spółki autorskiej Wasowski/Przybora. Wraz z pianistą Bogdanem Hołownią nagrała doskonale przyjęty album „I tak się trudno rozstać” – kompozycje Henryka Warsa, Władysława Szpilmana i Jerzego Wasowskiego. Sporym wydarzeniem artystycznym był album „Sekrety życia według Leonarda Cohena” – ekspresyjna płyta z repertuarem kanadyjskiego barda. Album z kultowymi piosenkami Ewy Demarczyk jest kreatywną kontynuację wcześniejszej koncepcji. Płyta „Lora Szafran Ewa Demarczyk Inspiracje” nie jest zatem pierwszą, w której Lora Szafran i Miłosz Wośko sięgają po utwory wybitnego artysty. „To było moje pierwsze spotkanie z Miłoszem, nie znałam go i on też miał różne propozycje, żeby zrobić z literatury Cohena zupełnie inne piosenki – wspomina początki współpracy z pianistą Lora szafran. Ja powiedziałam, że ja chcę zaśpiewać to, co znam z czasów licealnych, czyli przeboje Cohena”. Miłosz Wośko, który przygotował ten album wspomina „ Przy tej płycie – zrealizowanej ponad 10 lat temu – zupełnie się nie znaliśmy, zaczynaliśmy współpracę od zera i ona była bardziej producencka.Przy albumie „Lora Szafran Ewa Demarczyk Inspiracje” mieliśmy już doświadczenia koncertowe, doświadczenia wcześniejszych nagrań i mogliśmy też zaryzykować coś takiego, że wchodzimy, gramy to z zespołem w rozumieniu, że czasami lepiej mieć wszystko totalnie pod kontrolą, a czasami fajnie oddać to na taki muzyczny żywioł zespołu”.
Nie ma wątpliwości, że Ewa Demarczyk i jej pierwsze prezentacje kompozycji ( Zygmunta Koniecznego do tekstów Tuwima, Baczyńskiego, czy Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej) obrosły legendą i traktowane są przez wielu, jak świętość. Szczególnie, że pomysł, aby łączyć poezję z muzyką był w tamtym czasie nowatorski i kontrowersyjny. Lora Szafran, wspierana przez Miłosza Wośko, postanowiła znane od lat utwory potraktować współcześnie, bez historycznych obciążeń, odczytując piosenki Ewy Demarczyk zdecydowanie po swojemu. Znajdując w nich własną refleksję i emocje kompletnie inne, niż jej mentorka. Interpretacje Lory Szafran są bardziej stonowane, dojrzalsze, bardziej intymne. Bezsprzeczny jest wkład w powstały materiał Miłosza Wośko, a to już trzecia płyta, przy której Lora Szafran pracuje z tym wszechstronnym pianistą, kompozytorem, aranżerem i producentem muzycznym. Po długich rozmowach i ustaleniach z Lorą, która wybrała utwory, wymyśliła, jak chce je interpretować i co osiągnąć, Miłosz przygotował instrumentację i aranżację, wybrał muzyków i pokierował zespołem, sam zagrał na fortepianie i nagrał w studiu wszystkie partie wokalne. Dodatkowo, Lora Szafran zaprosiła do nagrania płyty znakomitych gości – saksofonistę Henryka Miśkiewicza ( „Tomaszów” i „Groszki i róże”) oraz śpiewającą Agę Zaryan (duet „Grande Valse Brillante”). Lora Szafran podkreśla, że śpiewa zupełnie inaczej niż Ewa Demarczyk: „Jestem pod wrażeniem jej osobowości, ja jestem trochę inna, inaczej frazuję, śpiewam w innych tonacjach. Ona była aktorką śpiewającą, nagrywała fantastycznie płyty i to było naprawdę cudowne. Oglądałam wiele jej koncer