Znakomite dźwięki dobiegają z jazzowej Danii. Przodująca wśród europejskich państw, niewielka skandynawska kraina szczyci się nie tylko wspaniała jazzową historią ( od kultowego Monmartre Club po ciekawe i prestiżowe festiwale), gigantami amerykańskiego jazzu, którzy realizowali swe kultowe projekty ( od Dextera Gordona i Mal Waldrona po Chet Bakera i  naszego Krzysztofa Komedę), ale także niezwykle aktywnym środowiskiem jazzowym ostatnich dekad i plejadą znakomitych muzyków. Wśród nich szczególny pokłon należy się puzonistce Lis Wessberg – absolwentce prestiżowego Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze i  jednej z czołowych europejskich puzonistek.  Lis Wessberg grała i nagrywała z czołowymi duńskimi artystami jazzowymi i popowymi, w tym z Marilyn Mazur, Steenem Rasmussenem, Lennartem Ginmanem, Fredrikiem Lundinem, Janem Kaspersenem, Clausem Høxbroe, DR Big Band, Hanne Boel. Teraz przedstawia autorski kwartet i realizuje perfekcyjny album „Twain Walking”. Tym samym artystka wzbogaca swoją rozległą dyskografię o  kolejny autorski projekt; wcześniej zrealizowała doskonale przyjęty przez krytyków i publiczność album „Yellow Map” z 2021 roku. Dyskografia puzonistki obejmuje ponad 50 albumów, w których gościnnie realizowała się duńska artystka towarzysząć w zespołach Joyce Moreno, Kid Creole & The Coconuts, Ernie Wilkins Almost Big Band  z gościnnym udziałem Randy’ego  Breckera.

Lis Wessberg  jest zauroczona tradycją jazzu. W autorskim (kompozycje i aranżacje są dziełem puzonistki)  albumie „Twain Walking”  słuchać zatem inspiracje mistrzów (Miles Davis, Curtis Fuller), ale także ukłon w stronę duńskich ikon jazzu – Erlinga Kronera i Palle Mikkelborga. Muzyczne spektrum sesji jest przez to niezwykle szerokie, bowiem zapętlają się precyzyjnie przygotowane nastroje rodem z marching-bandów Nowego Orleanu, jak i pulsujące rockiem nastroje Radiohead i Marka Hollisa z Talk Talk  zmieszane z odrobiną kultowego, skandynawskiego brzmienia rodem z ECM. „Twain Walking”  ukazuję Lis Wessberg  jako dynamiczną solistkę, odnajdującą się w precyzyjnym, doskonale przygotowanym do budowanie energetycznej ekspresji projekcie. Udział w sesji wzięli Steen Rasmussen (Fender Rhodes, Moog, Synths, fortepian), Lennart Ginman (kontrabas, electronics), perkusista Jeppe Gram oraz  ekspresyjna estońska wokalistka, Karmen Rõivassepp.

Dionizy Piątkowski