STACEY KENT

19.10.2015, godz.20.00 – Poznań – Sala Wielka CK Zamek

Skład zespołu

Stacey Kent – śpiew
Jim Tomlinson – saksofony
Graham Harvey – fortepiano
Jeremy Brown – bass
Josh Morrison – perkusja

To było godne zakończenie tygodniowego festiwalu. Sala Wielka Zamku zapełniła się w poniedziałkowy wieczór dosłownie do ostatniego miejsca… ze sceny popłynęła zaś muzyka rewelacyjna – lekka, melodyjna i bezpretensjonalna, a zarazem wyrafinowana i pełna mocy. Stacey Kent zachwyciła publiczność i był to zachwyt w pełni uzasadniony. O sukcesie Kent decydują jednak nie tylko dawne sentymenty, ale przede wszystkim ona sama – jej osobowość, jej repertuar, pomysł na zaistnienie na scenie. Jest daleka od ekstrawagancji i od tanich skandali, od rewolucyjności awangardy, ale i od banału pop czy smooth jazzu. Śpiewa klasyczne brazylijskie hity, piosenki francuskie, standardy z Great American Songbook, a także własne kameralne i pełne wdzięku utwory. I jest taka właśnie – naturalna i pełna wdzięku. Nawet jeśli nie dysponuje jakąś niezwykłą skalą głosu, to repertuar i styl śpiewania potrafi dostosować do swych możliwości – a robi to w sposób rewelacyjny.
Tomasz Janas, Kultura Poznań
Era Jazzu stała się „trademarkiem” i sama w sobie wielkim świętem jazzu. Święto jazzu za nami, a cały czas mam wrażenie, że na scenę wejdzie zaraz Stacey Kent i łagodnym frazowaniem obnaży duszę piękna roztańczoną bossanovą, pełną kokieterii sambą.Rumieniec brazylijskich emocji Pauli Morelenbaum pocałuje pragnienie świtu, a Carmen Souza, wokalnie, etnicznie i aksamitnie zaprosi na parkiet jazz latynoski w nowoczesnych aranżacjach kłaniających się wspomnieniu Astrud Gilberto. Tak, tańczyć nie można w pojedynkę, nie wypada! Dlatego też harmonię przeżyć rozedrga tak precyzyjnie jazz kojarzony z dwoma kwartetami: Johna Abercrombie’go oraz legendarnej grupy Oregon.
Dominik Górny, Nasz Głos Poznański
Stacey Kent w ciągu tych prawie dwóch godzin wyczarowała bardzo intymną atmosferę, a muzycy okazali się profesjonalistami w każdym calu: wpatrzony w nią, spod spadających okularów, pianista, który grał jakby poruszany ruchami jej ciała, fenomenalny perkusista, którego wyrafinowane i delikatne solo nie przypominało niczego, co do tej pory słyszałem, no i kontrabasista – z cudnym, onirycznym wstępem do jednego z utworów.
Andrzej Grochowski, Info Audio

Galeria z koncertu


STACEY KENT

Amerykańska wokalistka Stacey Kent swoją subtelna sztuką zdobyła zarówno bastion jazzu jak i muzyki rozrywkowej. Stała się- zaledwie w ciągu paru sezonów – jedną z najważniejszych i najciekawszych wokalistek młodego pokolenia. „Każdy, kto słucha śpiewu Stacey Kent ma wrażenie, że śpiewa wyłącznie dla niego” – pisali krytycy komplementując aksamitny głos amerykańskiej wokalistki i opisując atmosferę intymności, jaka tworzy się pomiędzy nią a słuchaczami na każdym koncercie. Urodzona i wychowana w Stanach, przeniosła się do Londynu i tam, w połowie lat dziewięćdziesiątych, rozpoczęła światową karierę. Wszystkie płyty Stacey Kent okazały się bestsellerami, honorowane są prestiżowymi nagrodami a popularna wokalistka koncertuje w największych i najbardziej zacnych salach koncertowych na świecie (od nowojorskiej Carnegie Hall po paryską Olimpią). Stacey Kent będzie gwiazdą koncertu galowego festiwalowej Ery Jazzu.

„W świecie jazzowych śpiewających dam Stacey Kent zajmuje miejsce szczególne – rekomenduje koncert Dionizy Piątkowski, szef Ery Jazzu. Nie siląc się na zagmatwaną improwizację i pozorowania na jazzową divę wokalistka swą subtelną interpretacją, estradową charyzmą i nieskrywaną naturalnością tworzy klimat bliższy nostalgii ery jazzu niż modnych pop-jazzowych fraz. Korzysta przy tym z przebogatej skarbnicy wielkich standardów jazzu i muzyki rozrywkowej, doskonale odnajdując się w rozkołysanych rytmach samby i bossa novy. Nie unika jednak trudniejszych fraz. To jest przepis na doskonałą sztukę wokalną, która bez brzmieniowych fajerwerków broni się swoim pięknem sama”.

Kariera Amerykanki, wychowywanej we Francji i kształcącej się w Anglii jest zaskakująca, Kiedy przyjechała do Europy była absolwentką komparatystyki literackiej Sarah Lawrence College w Nowym Jorku, po czym zamieszkała w Anglii, gdzie studiowała w Guildhall School of Music and Drama. Także wtedy – na początku lat 90-tych zaczęła pojawiać się w najlepszych klubach jazzowych Londynu śpiewając w zespole znakomitego saksofonisty Jima Tomlinsona. Dopiero pok kilku latach nagrała autorski album „Close Your Eyes”, który nieoczekiwanie dla samej wokalistki stał się najlepiej sprzedającym się brytyjskim albumem jazzowym w 1997 roku roku. Subtelna wokalistyka z pogranicza jazzu, muzyki autorskiej i latynoskiej stała się początkiem światowej kariery a wszystkie kolejne płyty stawały się bestsellerami zdobywając ważne nagrody: album „The Boy Next Door” został uhonorowany prestiżowym British Jazz Award a laur dla najlepszej wokalistki przypadł oczywiście Stacey Kent. W 2007 roku artystka podpisała kontrakt z legendarną wytwórnią Blue Note Records, a pierwsza z nagranych tam płyt, „Breakfast on the Morning Tram”, przyniosła jej m.in. nominację do nagrody Grammy. Skromna i subtelna artystka stawała się gwiazdą najważniejszych festiwali i najbardziej prestiżowych salach koncertowych na świecie.

Na jej płytach subtelne piosenki o miłości przeplatają się z jazzowymi standardami, brzmiącymi świeżo, ale wykonywanymi bez brzmieniowych komplikacji. Wokalistka ma wspaniały, subtelny głos, którego barwa staje się bezpretensjonalna i pełna uroku. Fenomen muzyki Stacey Kent powoduje,że prawie natychmiast zjednuje sobie publiczność i wprowadza nastrój spokojnej, cichej melancholii. „Nigdy nie chciałam być wokalistką, która daje wielkie, zapierające dech w piersiach występy – mówi w jednym z wywiadów. Nie jestem taka. Interesuje mnie cicha intensywność”.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Close Your Eyes (1997)
The Tender Trap (1998)
Only Trust Your Heart (1999)
Let Yourself Go: Celebrating Fred Astaire (2000)
Dreamsville (2001)
Brazilian Sketches (2001)
In Love Again: The Music of Richard Rodgers (2002)
The Boy Next Door (2003)
Stacey Kent (2004)
The Lyric (2006)
SK Collection II (2007)
Breakfast on the Morning Tram (2007)
Raconte – Moi (2010)
Dreamer In Concert (2011)
The Changing Lights (2013)

2016-01-08T13:40:57+01:00
Przejdź do góry