Sporą, wakacyjną porcję nowości serwuje DUX Recordings. Jak zwykle sporo światowych nagrań klasycznych, ale także pielęgnowana i dokumentowana przez DUX muzyka polska. Z najważniejszych nowych propozycji szczególnie polecam nowy album krakowskiego gitarzysty Miłosza Mączyńskiego – wirtuoza koncertującego w wielu krajach, laureata międzynarodowych konkursów i członka słynnego Cracow Gitar Quartet. Tym razem w solowej sesji gitarzysta opowiada muzyczną historię melancholii. Podtytuł „Romantic Guitar” wyjaśnia zasadniczo wszystko: „Elegiaque” to płyta zawierająca zbiór kompozycji pisanych z myślą o gitarze i lutni. Znalazły się na niej utwory, których motywem przewodnim jest melancholia, smutek, zaduma. Jest kilka fantazji angielskiego lutnisty Johna Downlanda, który w swoich kompozycjach łączy kunsztowne renesansowe polifonie z melodyką o wyraźnie wokalnych rysach, inspirowanych wpływami włoskimi. Jest „Fantazja” Fernando Sora napisana po tragicznej śmierci jego uczennicy; to monumentalne w rozmiarach dzieło, które, choć powstałe w epoce romantyzmu, zawiera szereg odwołań do retoryki renesansu i baroku. Tematycznie łączy się z kolei z ostatnim ogniwem płyty, zbiorem kilku pieśni Franza Schuberta, wśród których znalazła się „Śmierć i dziewczyna”, w której gitarzysta utrzymując wokalną ciągłość frazy mistrzowsko operując czasem oraz swobodnymi aranżacjami czerpiącymi więcej z transkrypcji Liszta niż z oryginału.
“Famous Opera Arias and Songs” to album zawierający zbiór nagrań dokumentujących krótką lecz błyskotliwą karierę Ewy Gawrońskiej, obdarzonej pięknym, charakterystycznym barwowo sopranem. Była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, Operetki Warszawskiej, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz Teatru w St. Gallen; koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy i Ameryki Północnej. Na płycie znalazły się nagrania z udziałem warszawskich orkiestr, a także z towarzyszeniem pianistki, Barbary Ropelewskiej, którą sopranistka darzyła szczególnym sentymentem i przyjaźnią. Na krążku znalazły się słynne arie i pieśni, głównie kompozytorów polskich (Chopina,Moniuszki, Szymanowskiego, Różyckiego), a także arie z żelaznego repertuaru światowych scen opery i operetki. Niezależnie od epoki, gatunku i charakteru prezentowanych dzieł, interpretacje artystki wyróżnia niezwykła muzykalność, precyzja oraz znakomita technika wokalna.
Album „Flutissima” jest kolejną odsłoną prezentacji literatury fletowej, której pomysłodawczynią jest Sylwia Kubiak-Dobrowolska. Na płycie znalazły się wirtuozowskie utwory koncertujące na flet i fortepian napisane przez wybitnych flecistów francuskich i węgierskich na przełomie XIX i XX wieku. Dzięki transformacji fletu z instrumentu drewnianego w metalowy dokonał się w tamtym czasie niezwykły postęp, umożliwiający wykonywanie repertuaru o znacznie większym potencjale wirtuozowskim niż do tej pory. Prezentowane na płycie utwory nie są jednak wyłącznie popisem technicznym, choć należą do kanonu repertuaru konkursowego. Ich walorem są też późnoromantyczne harmonie, wdzięczne i zapadające w pamięć melodie oraz sięgnięcie przez kompozytorów po liczne motywy ludowe – stylizowane tańce i pieśni włoskie, węgierskie i hiszpańskie, a także melodie z „Carmen”– jednej z najsłynniejszych oper.
Na kolejnej płycie Altberg Ensemble znalazły się uwertury i suity tzw. małych mistrzów epoki dojrzałego baroku, których twórczość jest dzisiaj odkrywana i przywracana do zasobów repertuaru koncertowego. Dzieła prezentowane na płycie świadczą o talencie i kunszcie kompozytorskim ich twórców, których łączy swoisty patronat innego kompozytora, Jeana Baptiste’a Lully’ego, związanego z dworem Ludwika XIV. Choć on sam nie skomponował żadnej cyklicznej formy tanecznej, uczynili to zafascynowani jego twórczością kompozytorzy, którzy początkowo studiując u Lully’ego lub pełniąc funkcję kopisty jego dzieł, sami ostatecznie zdobyli popularność podróżując po całej Europie i przyczynili się do przeszczepienia wpływów francuskich na grunt niemiecki. Ówczesne szkoły narodowe – włoska, francuska i niemiecka, a także polska – przenikają się w prezentowanych na płycie dziełach. Różnorodne stylistycznie tańce tworzą ciekawą mozaikę, którą w żywiołowy sposób interpretuje zespół legitymujący się wykonawstwem historycznym na starych instrumentach.
Natomiast album „20th Century Slavic Sounds” zawiera pieśni trzech słowiańskich kompozytorów. polskiego Kazimierza Wiłkomirskiego, czeskiego Klementa Slavický’ego oraz ukraińskiego Viktora Stepanovycha Kosenki. Choć każdy z kompozytorów posługuje się nieco inną stylistyką, operuje indywidualną harmonią, zestawienie ich razem nieodparcie każe uznać istnienie wspólnego idiomu muzyki kręgu krajów słowiańskich. W interpretacji obdarzonej słodkim, lirycznym, delikatnym sopranem, uhonorowanej licznymi nagrodami konkursowymi Hanny Marii Zajączkiewicz oraz partnerującej jej na fortepianie Zofii Antes nieznane szerzej wokalne miniatury ukazują cały swój urok i potencjał. Płytę uzupełniają trzy miniatury fortepianowe Artura Malawskiego – w roli wprowadzającego w refleksyjny nastrój preludium.
Nowy album „Complete Works for Solo Piano” zawiera nagrania utworów fortepianowych wybitnego kompozytora, pianisty i muzykologa Mariana Borkowskiego. Powstawały w latach 1955-1977 i należą do wczesnego okresu jego twórczości. Ich chronologiczny układ na płycie pozwala prześledzić ewolucję stylu twórcy. Od prostych miniatur powstałych jeszcze przed rozpoczęciem studiów z kompozycji, przez utrzymane w duchu twórczości Rachmaninowa „Preludia”, arcypolskie „Mazurki”, romantyczne „Wariacje” aż po awangardowe motoryczne i perkusyjne „Fragmenti” oraz powrót do neoromantyzmu w stylizowanych „Interludiach” o improwizowanym rodowodzie. Wizytówką kompozytora jest wierność osobistej muzycznej refleksji na przekór trendom, ale też warsztat pianisty-wirtuoza, który dokonał na