Kiedy przed laty przygotowywałem specjalny projekt Ery Jazzu i zaprosiłem do koncertu słynną Amadeus Chamber Orchestra – by wraz z amerykańskim gitarzystą Al Di Meolą przygotowano klasyczno-jazzowy program – pomysł okazał się na tyle nowatorski, co karkołomny. Obawy o perfekcyjną realizację tonowały optymizm przedsięwzięcia, ale znakomita osobowość dyrygentki Agnieszki Duczmal, pokora przed wielkością i profesjonalizmem jej Orkiestry oraz entuzjazm Al Di Meoli spowodowały, że koncerty Ery Jazzu stały się wielkimi wydarzeniami artystycznymi. Teraz, po wielu latach, Agnieszka Duczmal i jej Amadeus powraca do tego pomysłu i wraz z gitarzystą Adamem Palmą realizują niezwykły album „Second Life”, którego premiera odbędzie się 29 października w CK Zamek.
„Second Life” to pierwsza w historii światowej fonografii płyta w całości nagrana na gitarę akustyczną i orkiestrę smyczkową. W nagraniach Adamowi Palmie towarzyszy Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal. Ale to także niezwykle osobiste spojrzenie na muzykę i świat z perspektywy człowieka, który „odzyskał” życie po wybudzeniu się z długiej śpiączki ( Adam Palma przeszedł niezwykle skomplikowane zarażenie covidowe). Taki czas stworzył głębszą refleksję i dał artyście czas na przegląd swoich własnych korzeni muzycznych. „W 2020 roku moje życie zatrzymało się na 44 dni – wspomina ten czas Adam Palma. Odbudowując zdrowie fizyczne, jak i psychiczne, przewartościowałem spojrzenie na świat i wszystko co nas otacza. I choć był to najtrudniejszy czas w moim życiu, pozwolił mi jednak spojrzeć na siebie z perspektywy osoby, która – być może, już nigdy w życiu nie będzie w stanie wystąpić na scenie. Zacząłem się również zastanawiać jakie utwory muzyczne spowodowały, że 10-letni chłopak z blokowiska zaczął błagać rodziców o kupno gitary, później ukończył szkołę muzyczną w klasie kontrabasu, a wiele lat później otrzymał tytuł profesora za osiągnięcia artystyczne. Swoje wspomnienia muzyczne w dużej mierze zawdzięczam harcerstwu, festynom z muzyką ludową i telewizji, w której w tamtym czasie wszechobecna była muzyka poważna ze szczególną atencją na twórczość Fryderyka Chopina”. Gitarzysta wspiął się na wyżyny swojej wrażliwości muzycznej i stworzył płytę jedyną w swoim rodzaju. Gitarzysta odrzucił te wszystkie „ jazzujące” tricki i skojarzenia a poprzez nowatorskie podejściu do kompozycji dokonał ekscytującej interpretacji klasyki Chopina, gdzie improwizacja, awangardowe skojarzenia i jazzowe brzmienia trafiają w klimat, jaki do tej pory odległy był od tzw. Chopina na jazzowo.
Adam Palma mieszka w brytyjskim Manchesterze i jest wykładowca gitary na The University of Salford oraz na Manchester Metropolitan University. Jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach. Współpracował z gwiazdami polskiej muzyki rozrywkowej ( Ewa Bem, Edyta Górniak, Ewelina Flinta, Kuba Badach), ale także z znanymi muzykami , takimi jak Al Di Meola, Tommy Emmanuel, Martin Taylor, Chris de Burgh, Krzesimir Dębski, Gary Potter i Biréli Lagrene, otwierał koncerty takich gitarzystów jak Albert Lee, Bill Wyman z The Rolling Stones. Gitarzysta zrealizował kilka ciekawych albumów ( „Good Morning” , „ 2012” , „Palm-Istry”, „Adam Palma Meets Chopin”). „ Moim marzeniem było nagrać płytę na gitarę akustyczną z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej – wyjaśnia genezę albumu „Second Life”. Przekazuję bardzo osobistą opowieść muzyczną, która tak jak całe moje życie jest pełna niespodzianek i zaskakujących zwrotów akcji”. Na płycie świat muzyki klasycznej przeplata się ze światem jazzu, a to wszystko na tle harmonicznym polskich utworów w dotychczas nieznanej obsadzie instrumentalnej. Pojawiają się utwory, na których gitarzysta się wychował, melodie ludowe, piosenka harcerska, pieśń patriotyczna, znane tematy filmowe, nigdy dotąd nie wykonywane na gitarze kompozycje Chopina oraz kompozycje własne ukazujące „polską duszę” artysty. Jest zatem flagowy „ Second Life”, “Rota”,” Mazurka in a Minor”, ludowa “Stokrotka/Gdzie strumyk płynie z wolna”, ”My Polish Heart”, „Polka dziadek”, zestaw „Medley for Guitar & Chamber Orchestra”, standard Krzesimira Dębskiego „Cantabile in B Minor” i „Etuida Rewolucyjna”. Za aranżację utworów odpowiedzialny jest Adam Palma, a za orkiestrację wybitny kompozytor muzyki filmowej Krzesimir Dębski.
Wszechstronność muzyczna i swobodne improwizowanie we wszystkich stylach spowodowały, że Adam Palma eksponuje najbardziej wyrafinowaną techniką gry na gitarze tzw. fingerstyle. „ Na gitarze akustycznej gram od 2004 roku – wspomina w jednym z wywiadów. Tuck Andress był pierwszym gitarzystą fingerstyle, który skierował moją uwagę na ten styl gry. Zafascynowało mnie prowadzenie dwóch czy trzech linii melodycznych w tym samym czasie oraz perfekcyjny groove, jaki tworzył. To było niesamowite, ale jednocześnie bardzo trudne do nauki. Później poznałem Tommy’ego Emmanuela. Pamiętam, że płytę „The Day Finger Pickers Took Over The World”, którą kupiłem na Stadionie X-lecia, słuchałem cztery godziny w samochodzie i nie mogłem ruszyć z miejsca (śmiech). Doszło do mnie, że to jest to co chciałbym robić w życiu. Na płycie „Second Life” dzielę się swoimi emocjami, które towarzyszyły mi w okresie rekonwalescencji: radością z otrzymania drugiej szansy na życie oraz refleksją nad kruchością naszego istnienia”. Adam Palma wraz Agnieszką Duczmal i Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus wykreował nową, stylistyczną jakość, w której pozbył się dość zgrabnie monumentu klasyki, dodając wirtuozerskim interpretacjom znamion pogodnej lekkości oraz zwiewność. Do tego perfekcyjna umiejętność i zabawa kompozycjami, by stworzyć rodzaj gitarowego „song book” i zgrabnie wpleść „klasyczny” konwenans w karby współczesnej, improwizowanej sztuki.