Niemiecki trębacz i kompozytor Marcus Stockhausen, po serii autorskich nagrań realizowanych dla różnych wytwórni ( od słynnej ECM Records po Klangvisionen) dość mocno ulega teraz koncepcji jaką dla jego muzyki proponuje Okeh Records. Zmianę przyniósł już jego poprzedni album „Far into the Stars„, który nagrodzono prestiżowym Echo Jazz –  nagrodą niemieckiej krytyki muzycznej.

Markus Stockhausen jest jednym z najwszechstronniejszych, europejskich muzyków. Studiował (fortepian i trąbkę) w kolońskiej Musikhochschule, gra także na flügelhornie i syntezatorze. Pobierał naukę jazzu u trębacza Manfreda Schoofa i prowadził  własne zespoły jazzowe. Od 1974 roku regularnie współpracuje ze swoim ojcem, wybitnym kompozytorem muzyki współczesnej – Karlheinzem Stockhausenem, który skomponował dla niego wiele utworów ( m.in. „Sirius”). Także partie solowe na trąbkę w opracowanym przez  Karlheinza Stockhausena  cyklu operowym „Lichta” powstały specjalnie dla syna-trębacza. Wraz ze swoim bratem Simonem  zrealizował  także wiele  międzynarodowych projektów muzycznych. Dorastając w domu najsłynniejszego niemieckiego kompozytora Karlheinza Stockhausena (1928-2007) Markus Stockhausen już w młodym wieku wiedział, że życie swoje poświęci muzyce. Chciał jednak pójść własną drogą i z czasem zarzucił klasyczną muzykę komponowaną na rzecz jazzu. Studiował zarówno muzykę etniczną różnych tradycji i kultur, jak i muzykę popularną, cały czas nie zrywając jednak związków ze światem muzyki klasycznej. Pozwoliło mu to wykształcić unikatowe brzmienie instrumentu, pełne czystości i blasku, a jednoczenie nigdy nie stał się niewolnikiem zapisanych na papierze linii i nut. Poza współczesną muzyką „klasyczną”, Markus uprawiał  także jazz  z wieloma, awangardowymi grupami free-jazowymi. Mając pozycję wybitnego instrumentalisty  współpracuje z uznanymi i cenionymi muzykami takimi jak Arild Andersen, Patrice Héral, Vladyslav Sendecki (Electric Treasures), Angelo Comisso, Christian Thomé (Trio Lichtblick), Ferenc Snétberger, Ralph Towner, Gary Peacock, Jo Thones, Philip Catherine, Enrique Diaz. Jako kompozytor otrzymuje zlecenia od prestiżowych instytucji i międzynarodowych projektów (RIAS Chamber Choir, The London Sinfonietta, The Orchestra d‘Archi Italiana, Winterthur Chamber Orchestra, The Cheltenham Music Festival, od Filharmoników Berlińskich). Od 2000 roku kieruje serią koncertów  “Klangvisionen”. W 2007 roku skomponował utwór „Dancing Light” na trąbkę, big band i orkiestrę smyczkową dla Swiss Jazz Orchestra i Camerata Bern, a także „Symbiosis” – koncert na klarnet i trąbkę z orkiestrą smyczkową, napisany dla Franz Liszt Chamber Orchestra. Prowadzi własny zespół, Aparis, w którym na saksofonach i instrumentach klawiszowych gra jego brat, Simon. Współpracuje zarówno z muzykami awangardowymi, jak i ortodoksyjnymi jazzmanami  a jako solista, improwizator i kompozytor  jest rozchwytywany na całym świecie. Komponuje muzykę filmową, teatralną oraz większe formy na różne składy. Gdy komponuje, tworzy wielowymiarowy kosmos dźwięków. Czasami udaje mu się to zrobić nawet z kompozycjami rozpisanymi na małe składy instrumenty – tu jednak mamy do czynienia z rozbudowanym aparatem wykonawczym. Dogłębne studiowanie muzyki klasycznej wyniesione z rodzinnego domu sprawia, że wie on dokładnie jak z tego aparatu korzystać i to w zasadniczy sposób odróżnia jego realizację od innych.

Jako solista, improwizator i kompozytor Markus Stockhausen jest rozchwytywany na całym świecie. Przewodzi i współpracuje z różnymi zespołami jazzowymi  i muzykami ( od Arilda Andersena po Vladyslava Sendeckieg) by tym razem zaproponować septet składający się z muzyków pochodzących z różnych zakątków świata i  reprezentujących odmienne kultury, wrażliwość i poetykę muzyczną. Bohaterami „Eternal Voyage” są: perski wirtuoz gry na santur- Alireza Mortazavi, hindus Hindol Deb ( sitar), holenderska klarnecistka Tara Bouman, charyzmatyczny śpiewak z Libanu- Rabih Lahoud, hindusko-niemiecki pianista Jarry Singla i Polak, perkusista Bodek Janke. Nad wszystkim panuje oczywiście Marcus Stockhausen, który jest także kompozytorem całości programu („ September Song”, “Morning Breeze”, „ Undercover”, „Avanti”, „Lösung”, „Alireza” „oraz Alameyn”) zarejestrowanego w kościele Johanneskirsche w Dusseldorfie.

Dionizy Piątkowski