OMAR SOSA & PAOLO FRESU – Cuban, Jazz & More

15.04.2018, godz. 20.00 – CK Zamek – Poznań

//OMAR SOSA & PAOLO FRESU – Cuban, Jazz & More

Skład zespołu

Omar Sosa – fortepian, keyboards
Paolo Fresu – trąbka, fluegehorn

Bilety

120 zł / 140 zł

Miejsca sprzedaży


Posłuchaj

Więcej

Zobacz


OMAR SOSA & PAOLO FRESU – Cuban, Jazz & More

Genialny kubański pianista i kompozytor Omar Sosa zaprosił do współpracy równie elokwentnego i znakomitego włoskiego trębacza Paolo Fresu. Ich wspólne projekty “Alma” oraz “Eros” są wspaniałymi dokumentami kulturowej inklinacji we współczesnym jazzie. Twórczość kompozytora, pianisty i lidera Omara Sosy jest tutaj wypadkową rozmaitych wpływów: od diaspor kubańskich i brazylijskich, od Ameryki Środkowej po afrykańskie społeczności zamieszkałe w Ekwadorze, od San Francisco i Nowego Jorku do Zachodniej Europy, aż po basen Morza Śródziemnomorskiego i Afrykę. Przez cały czas pianista wierny jest swoim afro-kubańskim korzeniom i nieustannie zaskakuje świat swoim autentycznym i artystycznie bezkompromisowymi skojarzeniami muzycznymi. Natomiast Paolo Fresu jest dzisiaj jednym z najważniejszych trębaczy jazzu, z niezwykle perfekcyjnym warsztatem wykonawczym, ogromnym zmysłem kompozytorskim i wyśmienitym instynktem improwizatora. Jego albumy (np. z kubańskim pianistą Omarem Sosą, z francuskim bandeonistą Richardem Galliano czy amerykańskim gitarzystą Ralphem Townerem) są jednymi z najciekawszych propozycji nowego, europejskiego jazzu ostatnich lat. Przeogromna dyskografia włoskiego trębacza jest imponująca nie tylko ze względu na ogrom artystycznych projektów, ale także na niezwykłą kreatywność muzyka z Sardynii.

Na początku lat dziewięćdziesiątych kubański pianista Omar Sosa rozpoczął swą muzyczną i życiową podróż, by stać się artystą światowym. Przez kilka lat zgłębiał tajniki afro-latynoskiej muzyki w egzotycznym Ekwadorze. Jako elokwentny pianista (a także wirtuoz gry na marimbie) tworzył liczne zespoły, eksperymentując z modnym brzmieniem fusion lub etno-jazzową formacją Koral y Esmeralda. Zwrotem w karierze artysty okazała się przeprowadzka do San Francisco, gdzie natychmiast zaistniał na lokalnej scenie jazzowej, stając się modnym i poszukiwanym pianistą wielu formacji latynoskiego jazzu. Zrealizowana w Kalifornii, autorska, solowa płyta “Omar Sosa” stała się zaczątkiem wspaniałej kariery oraz licznych propozycji dla utalentowanego artysty. Kolejne płyty gruntowały znaczącą pozycję pianisty i kompozytora a jego nagrania coraz częściej docierały do Europy. Albumy egzotycznego pianisty zaczęły pojawiać się na listach bestsellerów i… coraz trudniej było sklasyfikować muzykę Omara Sosy w jakimkolwiek jednorodnym nurcie. Wprowadzając do swego instrumentarium ludowe instrumenty afrykańskie, arabskie i latynoskie coraz częściej rozbudowywał brzmienie partiami wokalnymi, gdzie autentyzm i ludowość były elementami dominującymi. Pojawiały się muzyczne skojarzenia z kulturami afrykańskich Nomadów, elementy muzyki i śpiewu arabskiego, angielskiego, portugalskiego, hiszpańskiego, a nawet z egzotycznej Joruby. Wydawało się wtedy, że Omar Sosa pójdzie w kierunku coraz modniejszej etnicznej world-music, ale spekulacje te przerwały nominacje do prestiżowej Grammy Awards, gdy album “Sentir” rekomendowano jako najlepszy album latin-jazzu. Z taką rekomendacją pianista stał się gwiazdą i poszukiwanym artystą wielkich estrad i najważniejszych festiwali. W 2002 roku Omar Sosaa został wprowadzony do grona laureatów nobliwej Lifetime Achievement Award przyznawanej przez słynne Smithsonian Institute. Kolejny album “Mulatos” spowodował jeszcze większe zawirowanie: płyta honorowana była nagrodą BBC Radio Award 2004 (najlepszy album world-music), nominacją Grammy Award (najlepszy album latin-jazzu) oraz prestiżowym wyróżnieniem Jazz Journalists Association za najlepszy album latin-jazzowy. Omar Sosa zrealizował ponad dwadzieścia nietuzinkowych albumów, z których znamienita większość stała się ważnymi epizodami w historii muzyki (nie tylko jazzowej). Rekomendujące recenzje w najważniejszych magazynach świata pozwalają mniemać, że artysta jest faworyzowanym idolem dzisiejszego jazzu, world-music, a przede wszystkim mentorem współczesnego afro-kubańskiego jazzu. Jego afro-kubańskie brzmienie jest niezwykle precyzyjne i perfekcyjne, a nominacje do Grammy Awards są oczywistą konsekwencją i zachwytem dla całej twórczości pianisty: karkołomnej relacji między kubańskim brzmieniem, afrykańską tradycją, jazzowym idiomem i doskonałą aranżacją. Dźwiękowe poszukiwania, wolny muzyczny duch, chęć tworzenia w zespole oraz otwarcie na nowe dźwięki i ich zaskakujące kombinacje – to wszystko można odnaleźć w twórczości Omara Sosy.

Paolo Fresu perfekcyjnie porusza się natomiast w stylistyce “italian jazzu” i jest gościem (lub często liderem) zespołów skupiających najważniejsze osobowości europejskiej sceny jazowej. Jest także autorem wspaniałych albumów realizowanych dla najważniejszych, jazzowych oficyn wydawniczych: od monachijskiej ECM Records po ACT Music, od Blue Note Records, CAM Jazz po własną wytwórnie Tuk Music. Paolo Fresu to samouk, grający początkowo (w wieku jedenastu lat) na trąbce w wiejskiej kapeli. W takich warunkach doświadczał swych pierwszych estradowych sukcesów. Grając tradycyjną muzykę taneczną często słuchał europejskiego jazzu. Zainteresowanie te kontynuował studiując w Cagliari Conservatory oraz w Konserwatorium w Bolonii (w klasie wybitnego trębacza Enrico Ravy). Już na początku lat 80-tych sporo komponował dla orkiestr i grup teatralnych, pisał o muzyce do czasopism, uczył w różnych szkołach muzycznych (np. Siena Jazz Seminars także w Atlancie, Bostonie, Melbourne). Cały czas pozostawał pod znacznym wpływem muzyki Milesa Davisa, sam uzyskując jednakże wyjątkowo ekspresyjny ton i zmysłowy, emocjonalny styl gry. Sztandarowym zespołem trębacza był Fresu Project, warsztatowy zespół, w którym pojawiali się zawsze najznamienitsi włoscy jazzmani. Fresu Project pojawiał się w różnych mutacjach (raz jako PAF Trio, innym razem jako Angel Quartet, raz jeszcze jako Italian Quintet). Koncertował i nagrywał także ze znamienitymi jazzmanami amerykańskimi i europejskimi: Albertem Mangelsdorffem, Franco D’Andreą, Kennym Wheelerem, Tony’m Oxleyem, Johnem Taylorem, Muhalem Richardem Abramsem, Gerry’m Mulliganem, Dave’m Liebmanem, Paulem Rutherfordem, Dave’m Hollandem, Lee Konitzem, Evanem Parkerem, Michaelem Nymanem, Richardem Galliano, Johnem Zorn, Johnem Abercrombie, Ralphem Townerem, Jerry’m Bergonzim, Karlem Bergerem, Philem Woods’em, Han Benninkem, Artem Lande, Joachimem Kuhnem. Pojawiał się w zespołach Enrico Ravy, Ludovico Einaudi’ego, Uri Caine’a oraz w projektach z kubańskim pianistą Omarem Sosą. Na jedynym koncercie w Polsce duet Omar Sosa / Paolo Fresu zaprezentują program stanowiący syntezę jazzowych, melancholijnych brzmień.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

OMAR SOSA: Omar Omar, Free Roots, Nfumbe, Spirit of the Roots, Inside, Bembon, Prietos, Sentir, Ayaguna, A New Life, Pictures of Soul, Aleatoric EFX, Mulatos, Ballads, Live à FIP, Mulatos Remix, Promise, Afreecanos, Calma , Alma (z Paolo Fresu), Eggun: The Afri-Lectric Experience, Senses, Ilé, Jog, Eros (z Paolo Fresu), Transparent Water

PAOLO FRESU: Ostinato, Inner Voices, Mamut, Qvarto , Live in Montpellier, Ossi Di Seppia, Ballads, Linve in Lugano, Ensalda Mistica, Night on the City, Paolo Fresu 6th + Orchestra Utopia, Paolo Fresu 5th & Erwin Vann, Melos, Kind of Porgy & Bess, Mistico Mediterraneo, The Lost Chords Finn Paolo Fresu (z Carlą Bley), In Maggiore, Chiaroscuro (z Ralphem Townerem), Things (z Uri Caine’m)

2017-12-27T13:14:02+00:00