Awangardowy perkusista Milford Graves to samouk,  który mając dopiero siedemnaście lat zdecydował się na tradycyjną naukę muzyki (dyplom w klasie perkusji w Wasantha Singh w 1965 roku). Podjął  także naukę muzyki i filozofii jazzu w słynnym Black Arts Repertory Theater w nowojorskim Harlemie. Zainteresowanie krytyków i publiczności zyskał przypadkowym występem z grupą  Giuseppi Logana oraz  NY Arts Quartet podczas  legendarnej już dzisiaj serii koncertów „October Revolution” w 1964 roku. Plasowany zawsze w okolicach awangardowego jazzu doskonale odnajdywał się w strukturach proponowanych przez czołowych innowatorów tego gatunku.  Nieprzypadkowo zatem grywał z  ultranowoczesnej Jazz Composers Orchestra (1964-65),  uczestniczył w projektach  Paula Bley’a (1965),  Hugh’a Glovera (od 1965), Dona Pullena (1966), Alberta Aylera (1967). Przez kolejną dekadę był faworyzowanym perkusistą  wielu skrajnie nowoczesnych sesji „new black music” oraz loft-jazzu . Brał udział w serii koncertów „Dialogue of the Drums” (z Andrew Cyrillem i Rashiedem Ali), koncertował i nagrywał z innymi,wybitnymi  bębniarzami jazzu : Kennym Clarkem,  Don Moye. Pojawiał się w zespołach takich tuzów jazzu jak Pharoah SandersRashied AliAlbert AylerDon PullenKenny ClarkeDon MoyeAndrew CyrillePhilly Joe JonesEddie GómezJohn Zorn. Jego doskonale poczucie rytmu, elokwencja improwizatorska oraz zamysł kompozycji słychać m.in. na płytach  „Love Cry” – nagranie  1967 roku z Albertem Aylerem, „ Grand Unification” , „Percussion Ensemble”, „ Meditation Among Us”,” Babi” , “ The Stone” – z Billem Laswellem, “Stories”, „Real Deal” – z Davidem Murray’em.

Natomiast Bill Laswell to niezwykle  aktywny kompozytor, producent i muzyk ( bas, elektronika, gitara, saksofony). Zaangażowany w setki projektów/albumów z muzyką i muzykami z różnych zakątków świata. Każdego roku pojawia się kilka nowych płyt z powołanymi przez niego  formacjami, łączącymi artystów wybitnych, ale i tych, którzy nie boją się eksperymentować . Bill Laswell ignoruje wszelkie stylistyczne podziały i łączy w swoich projektach najbardziej karkołomne stylistyki. Laswell, mający na swoim koncie blisko tysiąc płyt, należy do czołówki najbardziej wpływowych, płodnych i utalentowanych muzyków naszych czasów. Uznawany jest za podporę nowojorskiej sceny niezależnej. To człowiek-instytucja, , dla którego nie istnieją żadne przeszkody i bariery gatunkowe. Doceniony jako wirtuoz gitary basowej, uznany na polu produkcji muzycznej, okrzyknięty odnowicielem funky, dubu, jazzu i ambientu, wielbiony za swoją działalność na polu animacji kultury, szanowany jako wydawca i promotor świeżej, nowatorskiej i niebanalnej muzyki. Albumy, które powstały z jego inicjatywy lub w nagraniu których wziął udział, naznaczone są rozpoznawalnym śladem jego obecności – oryginalnym i specyficznym połączeniem punkowej energii z tanecznym funkowym rytmem. Wszechstronność Billa Laswella, pozwala mu za każdym razem odnaleźć się i odnieść sukces na polach nowych i zupełnie odmiennych od siebie gatunków takich jak dub, ambient, jazz, metal, hip hop, world music.

Dionizy Piątkowski