Od wielu sezonów jednym z najbardziej frapujących mnie pomysłów artystycznych jest nie tyle zorganizowanie koncertu wielkiej gwiazdy, ale uwikłanie jej w specjalną, jedyną i niepowtarzalna prezentację estradową. Takie pomysły wymagają często wielu lat przygotowań, negocjacji z agentami artysty lub – najczęściej – serdecznych spotkań i rozmów z gwiazdami. Być może pierwszym takim „ projektem specjalnym ” było zaaranżowanie spotkania na Poznan Jazz Fair ( pra- Era Jazzu) w połowie lat dziewięćdziesiątych, gdy w Poznaniu pojawili się skłóceni od lat giganci jazzu: saksofonista Wayne Shorter i pianista Joe Zawinul. Ostatnie ich wspólne nagrania i koncerty miały miejsce w kultowym dzisiaj zespole Weather Report. Niewiele brakowało bym stał się rozjemcą ich wieloletnich dąsów i by wspólnie wystąpili z własnymi zespołami na jednej estradzie. Niestety agenci muzyków tak przygotowali ich trasy w Europe, że …muzycy rozminęły się na lotnisku w Poznaniu.
Ta sytuacja nie zraziła mnie do takich, nietypowych projektów, a z czasem pomysły te stały się znakiem flagowym Ery Jazzu. To realizowane z niezwykłą starannością i artystycznym wyczuciem tzw. projekty specjalne. Publiczność i krytycy niezwykle gorąco przyjęli dotychczasowe i niepowtarzalne przedsięwzięcia, które zostały często zainicjowane w ramach Ery Jazzu. Takimi znamienitymi projektami specjalnymi okazały się m.in. koncerty saksofonisty Jana Garbarka i The Hilliard Ensemble prezentowane w największych świątyniach Polski, recital Al Di Meoli i Dino Salluzziego prezentujący nowe oblicze kompozycji Astora Piazzolli, wspólne koncerty Orkiestry Kameralnej Agnieszki Duczmal i gitarzysty Ala Di Meoli, niepowtarzalny międzynarodowy projekt „ Penderecki…Jazz” , cykl sesji wybitnego saksofonisty Davida Murray’a z polskimi jazzmanami. Jako unikalne i nieszablonowe wydarzenie odebrano recital Barbary Hendricks – najwybitniejszej sopranistki naszych czasów – która wraz z zespołem jazzowym śpiewała kompozycje Duke’a Ellingtona, Cole’a Portera oraz George’a Gershwina. Jednym z ważniejszych był koncert „ Gershwin’s World ” przygotowany wraz Herbie’m Hancock’em oraz – specjalnie na ten koncert zorganizowanej – polskiej orkiestry symfonicznej z gościnnym udziałem muzyków jazzowych, m.in. Roberta Majewskiego, Grzegorza Nagórskiego, Piotra Wojtasika. Niezwykły rozmach miał projekt, który zrealizowałem wraz z Al Di Meolą: koncert będący udziałem wielkiej , jazzowej gwiazdy oraz polskiej orkiestry kameralnej. Po dwóch latach przygotowań prace nad projektem „Mozart & Jazz” zostały sprecyzowane: Agnieszka Duczmal oraz jej Amadeus Chamber Orchestra zaprosiła do współpracy jednego z najwybitniejszych gitarzystów jazzu – Ala Di Meolę. Z nielicznej grupy jazzmanów grających repertuar klasyczny, Al Di Meola wykazał szczególne zainteresowanie oraz nie krył zachwytu dla kunsztu orkiestry kameralnej Agnieszki Duczmal. To także poprzez te koncerty brawurowo zrealizował swój pierwszy „ symfoniczny” album „ Grande Passion”.
Dumny jestem także z pomysłu, gdy zaaranżowałem wspólny występ dwóch gigantów jazzu. John Scofield i Jean Luc Ponty nigdy nie grali razem ! Na galowym koncercie Ery Jazzu odbyło się ich jedyne, wspólne, historyczne spotkanie na estradzie. Teraz zagrają – choć już tylko z własnymi zespołami – na wiosennej Erze Jazzu. I to właśnie tutaj realizowany jest Poznań Jazz Project, czyli specjalnie przygotowywane koncerty i nagrania z udziałem niekwestionowanych gwiazd jazzu oraz młodych, poznańskich muzyków. Wielkim wydarzeniem okazał się wspólny koncert ( i nagrany wtedy album) kwartetu gitarzysty Dawida Kostki z legendarnym saksofonistą Chico Freemanen. Ten wyjątkowy koncert stał się doskonałą konfrontacją naszych wyobrażeń o współpracy oraz wypracowaniu brzmień i nastrojów, jakie towarzyszą spotkaniu wielkiej legendy jazzu z młodymi, kreatywnymi, polskim muzykami. Z pewnością prologiem takich skojarzeń był także wspólny koncert amerykańskiego wokalisty Vinxa z poznańskimi muzykami. Równie ekscytująco zapowiada się kolejny Poznań Jazz Project, w którym gościem Poznań Jazz Philharmonic Orchestra będzie Jean Luc Ponty – legendarny skrzypek ( m.in. zespołów Franka Zappy i Johna Mahavishnu McLaughlina).