Pomysł na jazzowe trio oparte o saksofon i sekcję rytmiczną nie jest czymś nowym, ale zawsze wyzwala emocje oraz oczekiwania, jakie niesie za sobą takie właśnie budowanie muzycznej faktury. Saksofonista tenorowy Radek Nowicki, kontrabasista Andrzej Święs i perkusista Sebastian Frankiewicz już w 2012 roku przedstawili taki format jazzowej erudycji realizując album „Pathfinder„. Teraz, prawie dekadę później, ponownie wracają do koncepcji, które doskonale zaistniały przed laty a teraz w równie entuzjastycznym podejściu do jazzowego tworzywa stały się pomysłem na kolejny, nowy album „ Overtones”.
„Naturalnym jest – wyjaśniają genezę nowej sesji muzycy trio – że realizacja pewnych pomysłów wymaga więcej czasu i przygotowań. Przez cały okres dzielący nas od pierwszej płyty regularnie graliśmy próby, koncerty i dzieliliśmy się nowymi pomysłami, a decyzja o wydaniu nowego albumu pojawiła się kiedy uznaliśmy, że dysponujemy wystarczającą ilością frapującego nas materiału”.
Trio Nowicki/Święs/Frankiewicz zawiązało się w 2011 roku i powstało z potrzeby eksploracji nowoczesnych kompozycji w układzie nieszablonowego, jazzowego układu. „ Na początku podstawowym założeniem składu było zachowanie autonomiczności każdego z muzyków a funkcja lidera była przechodnią” – wyjaśniają muzycy. Konfiguracja personalna zespołu opiera się zatem na trzech silnych indywidualnościach, które mają pełną świadomość gry zespołowej. Trio doskonale operuje nastrojami, muzycy wzorowo posługując się dynamiką i faktura kompozycji i nastawieni są na tworzenie bardzo spójnej tonacji swojej muzyki. Album „Overtones” przynosi dojrzałą elegancję kompozycji, która równoważona jest żywiołową, pełną swobody grą instrumentalistów. Jest w niej miejsce zarówno na improwizację, jak i stylistyczną wszechstronność. To muzyczne spotkanie na szczycie, gdzie nie ma miejsca na ograniczenia i szablonowe, oczywiste rozwiązania. Choć tytuł nowego albumu może kojarzyć się z terminologią muzyczną, to zespół unika jednoznacznej odpowiedzi i pozostawiając instrumentalistom szerokie pole do interpretacji. „ Wykorzystujemy alikwoty, czyli naturalne, harmoniczne tony wydobywane na instrumentach smyczkowych przez flażolety, a na dętych za pomocą przedęcia. Technika ta pojawia się na płycie w innych utworach. Oczywiście znaczenie tytułu „Overtones” jest szersze. Chodzi w nim o to, że muzyka jest dla nas czymś więcej niż dźwięki i pauzy, które się na nią składają. Tytuł albumu można rozumieć również jako pewien zbiór wspólnych myśli, który pozwala naszemu zespołowi na intuicyjne porozumiewanie się podczas gry” – deklarują muzycy trio Nowicki/Święs/Frankiewicz.