Przepięknym albumem “Canção ” wpisuje się w jubileusz obchodów 100 lecia urodzin Astora Piazzolli portugalska sopranistka Lara Martins. Niezwykłe, subtelne interpretacje oraz nastrój tango, brazylijskiej muzyki ludowej i portugalskiego fado epatują z sesji, którą ta wybitna wokalistka zrealizowała wraz ze znakomitym zespołem (wiolonczelistą Filipem Quaresmą, bandoneonistą  João Gentilą oraz pianistami Danielem Bernardesen i Olgą Amaro).

Lara Martins jest wybitna sopranistką ze sporym doświadczeniem scenicznym. Uznawana za międzynarodową osobowość występowała z ogromnym sukcesem w słynnym przedstawieniach ( od tytułowej roli Carlotty w londyńskim „Phantom of the Opera” i  Królowej Nocy „ Czarodziejskiego fletu” po Kunegundę Kandyda w Teatro Nacional de São Carlos-Lizbona). W rozległym repertuarze sopranistki są kompozycje Mozarta, Sondheima, Donizettiego, Richarda Straussa, Manuela de Falla, Kurta Weilla, Gershwina, Bernsteina czy A. Lloyda Webbera. Lara Martins występowała od Rosji po Szwajcarię i od Portugalii po Wielką Brytanię, w tym na galowych koncertach w wielu najlepszych teatrach operowych świata ( od Opera de Toulon, Opera de Marseille, Opera d’Avignon po Floral Hall w Royal Opera House w Covent Garden).

„Canção” to pierwszy solowy album Lary Martins obejmujący zestaw prawie dwóch tuzinów pieśni będących kompozycjami eksponującymi piękno tango, muzyki brazylijskiej i portugalskiego fado. Choć na sesję złożyły się kompozycje pięciu kompozytorów, to zdecydowanym faworytem jest tutaj  twórca nuevo tango i wirtuoz bandoneonu, Astora Piazzolli. „Z jego dramatyczną, teatralną i uwodzicielską werwę” – jak określa muzykę mistrza argentyńskiego tanga, Lara Martins . Pojawia się zatem subtena „ Ballada para un loco”, jest słynny „ Oblivion” i „Los Pajeros perdidos” oraz milonga „Maria de Buenos Aires/Milonga de la Anunciacion”.  „Canção” zawiera również dwie miniatury „Dues Miniatures para Sophia” skomponowane specjalnie dla Lary Martins  przez portugalskiego kompozytora Daniela Bernardesa, oparte na poezji słynnej portugalskiej poetki Sophii de Mello Breyner. Utwory te eksponują znakomicie wpływy jazzu w ramach współczesnej  relacji muzyki klasycznej i jazzowej. „Te dwie piękne oraz intymne piosenki, „Data” i „Barco” – wspomina Lara Martins – są doskonałymi przykładami muzyki, która nie tylko tłumaczy treść poetycką, a jednocześnie ją wzmacnia i emocjonalnie potęguje”. Część sesji „Canção” obejmują kompozycje brazylijskiego kompozytora Camargo „Mozarta” Guarnieriego, największego współczesnego kompozytora obu Ameryk  i laureata prestiżowej nagrody „Gabriela Mistral”  Organizacji Państw Amerykańskich w uznaniu jego twórczości. Znakomitym wyborem jest także utrzymana w stylistyce fado  „Trova do vento que passa” Antonio Portugala oraz subtelna interpretacja „Co que voz” oraz „Abandon”  Alaina Oulmana.

Repertuar albumu jest swego rodzaju  odzwierciedleniem społeczeństwa – mówi o genesie sesji Lara Martins. Jest syntezą swoistego ogniwa w łańcuchu międzykulturowym. Pamiętając o tej zasadzie i mając za punkt wyjścia własne korzenie kulturowe, zdecydowałem się zgłębić trójkąt pomiędzy tango Astora Piazzolli, muzyką brazylijską Guarnieri’ego i fado  w tematach, które  stworzyła wcześniej królowa tej muyzki,Amália Rodrigues. Do tego dorzuciliśmy współczesny dodatek, odrobinę nowoczesności w postaci dwóch miniatur autorstwa naszego pianisty Daniela Bernardesa ”.

Dionizy Piątkowski