Amerykański trębacz Rob Mazurek to bez wątpienia jeden z ważniejszych artystów muzyki improwizowanej. Ale zakorzeniony także w tradycji amerykańskiego hard bopu, kompozytor elektro-akustyczny, improwizator i artysta wizualny. Mazurek pochodzi z New Jersey, gdzie uczył się gry na kornecie w szkolnym zespole. Pierwszy raz zetknął się z podstawami gry improwizowanej studiując teorię i praktykę jazzu u Davida Blooma w Bloom School of Jazz w Chicago. Późnej współpracował z innymi muzykami z Chicago – Kenny Prince, Robert Barry, Jodie Christain, Lin Halliday oraz Earmą Thompson. Zauroczony muzyką Ornetta Colemana, Art Ensemble of Chicago, Henry Threadgilla, w 1996 roku utworzył Chicago Underground, warsztaty muzyczne w chicagowskim klubie The Green Mill. Jedną z pierwszych osób, którą zaprosił do współpracy był gitarzysta Jeff Parker. Cotygodniowe jam sessions w krótkim czasie uformowały stałą grupę bywalców, wśród nich kontrabasistę Noela Kupersmitha i perkusistę Chada Taylora. Skład, uzupełniony przez puzonistkę Sarah Smith, pod nazwą Chicago Underground Orchestra, nagrał w 1998 roku pierwszą płytę „ Playground”, która ukazała się w legendarnej wytwórni Delmark Records, wspierającej artystów związanych z AACM. W ramach kolektywu Chicago Underground Orchestra, Mazurek występował i nagrywał w różnych konfiguracjach, m.in. w duecie z Taylorem, w trio z Kuper Smithem i w kwartecie z Parkerem. Projekt ten niezwykle mocno połączył grupę Roba Mazurka z bogatą tradycją chicagowskiego jazzu. W kolejnych latach wpółpracował m.in. Gastr Del Sol, Jim O’Rourke, Sam Prekop, Stereolab,Tortoise i Samem Prekopem. W 1997 założył formację Isotope 217, którego muzyka łączy w sobie elementy jazzu, funku, hip-hopu oraz elektroniki i zredefiniował na nowo granice gatunków muzycznych. Z biegiem lat Chicago Underground Orchestra zmieniała swoje nazwy i konfiguracje realizując się jako autorskie, mniejsze projekty Roba Mazurka : Chicago Underground Duo, Chicago Underground Trio czy Chicago Underground Quartet. Pod koniec lat 90-tych, zainspirowany muzyką Mortona Feldmana, Rob Mazurek rozpoczął pracę nad tworzoną komputerowo muzyka konkretną do projektu Orton Socket. Powołał też rodzaj muzycznego, gwiazdorskiego kolektywu The Exploding Star Orchestra – łącząc kilka pokoleń chicagowskich muzyków. Koncertował z Billem Dixonem i Fredem Andersonem. W 2005 roku Mazurek założył Exploding Star Orchestra i wydał ciekawy album „We Are All From Somewhere Else”. Po przeprowadzce do Brazylii założył Sao Paulo Underground.
Jego ogromna dyskografia obejmuje niezwykle ważne dla nowoczesnego jazzu albumy oraz nagrania dokumentujące chicagowska scenę nowego jazzu. Najważniejsze to z pewnością „Rob Mazurek Quartet- Man Facing East”, „Rob Mazurek Quintet -Badlands “, „Rob Mazurek Quintet- Green & Blue”, „Chicago Underground -Orchestra Playground “ ,“ Isotope 217 -The Unstable Molecule”, “Chicago Underground Duo – 12 Degrees of Freedom”, “ Chicago Underground Trio – Possible Cube”, “ Istotope 217- Utonian Automatic”, “Orton Socket -99 Explosions”, “Chicago Underground Duo- Synesthesia”,” Chicago Underground Trio- Flamethrower”, “ Isotope 217- Who Stole The I Walkman “, “Chicago Underground Quartet- Chicago Underground Quartet”, “ Amorphic Winged”, “Chicago Underground Duo -Axis and Alignment”, “Silver Spines”,” Tigersmilk”, “Sweet and Vicious Like Frankenstein”, “ Music For Shattered Light Box and 7 Posters “, “Mandarin Movie”, “ Tigersmilk- Tales From The Bottle”, “Chicago Underground Duo- In Praise of Shadows”,” Sao Paulo Underground- Sauna: Um, Dois, Tres”, “Chicago Underground Trio – Chronicle”, “ Rob Mazurek’s Exploding Star Orchestra- We Are All from Somewhere Else”, “Tigersmilk- Android Love Cry”,” Rob Mazurek’s Exploding Star Orchestra- Bill Dixon with Exploding Star Orchestra”, “Sao Paulo Underground – The Principle of Intrusive Relationships”, “Abstraction on Robert D’Arbrissel “,”Rob Mazurek- Quintet Sound Is”, “Chicago Underground Duo- Boca Negra”,” Calma Gente “ , dwupłytowy “Exploring Star Orchestra – Calactic Parables” oraz zrealizowany z plejadą chicagowskich muzyków “ Skull Sessions”.
„Skull Sessions” to nowa formacja Roba Mazurka. Tym razem jest to Rob Mazurek Octet ( lider Rob Mazurek, John Herndon – perkusja, Jason Adasiewicz– wibrafon, Nicole Mitchell -flet, Guilherme Granado- keyboards i elektronika, Carlos Issa- gitara oraz elektronika, Mauricio Takara- instrumenty perkusyjne oraz Thomas Rohrer- saksofony). Materiał zawiera kilkunastominutowe kompozycje, zgrabnie i z werwą rozegrane, ale dalekie od melodyjności chicagowskiego jazzu bliższej zaś niepokojom artystycznym, jakie towarzyszyły kreacjom jazzu AACM we wczesnych latach 70 tych. Ale właśnie taki jest dzisiejszy jazz Roba Mazurka; jazz o wielu stylistycznych obliczach i woltach, o nieskalanej determinacji, by produkować dźwięki, których zadaniem nie jest zamęczanie słuchaczy, a raczej generowanie samo odnawiających się pokładów przyjemności.