Duńska formacja A Plane To Catch swoje brzmienie rozgrywa wokół kreatywnych pomysłów i odniesień, które przywołują zarówno słynne „Motown sound”, jak i pomysły wikłane w modny i funkowy afro-beat, melodyjny soul, ale  także rozbudowane formaty jazzu oraz improwizacji. Po doskonale przyjętym przez krytyków i publiczność debiutanckim  albumie  „Moko Jumbie” (2023), duński sekstet zrealizował „Soul Piece” – album mieniący się pomysłami z ich wcześniejszych nagrań, które eksplorowały bogatą kulturę muzyki zachodnioafrykańskiej oraz funkowego jazzu. Podobnie jak wcześniej A Plane To Catch zachwyca się brzmieniem wylansowanym przez ethio-jazz Mulatu Asastke i afro-beat Fela Kuti oraz szeroko rozumiane rytmy zachodniego soulu i funky z lat 60-tych. Nagrany w Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej album Soul Piece”   jest surową, ciepłą produkcją, która oddaje energię, intymność i emocje sesji na żywo, przenosząc słuchacza w samo centrum pulsującego parkietu tanecznego. Każda kompozycja ma swoje korzenie w rytmie i wzorowym muzykowaniu zespołowym i składa się z chrupiących tonów Rhodesa, perkusyjnych klawinetów, gęstych faktur organów, groove’owych tamburynów, przenikliwych solówek gitarowych, głębokich rytmów perkusyjnych, zaraźliwych linii basowych, mocnych podkładów dętych i akcentów rodem z hitów Jamesa Browna.

Założona w 2020 roku formacja A Plane To Catch określana jest mianem „młodych lwów” duńskiej sceny jazzowej. Każdy instrumentalista  prowadzi własne projekty: gitarzysta Mads Nørgaard, basista Anton Langbæk oraz pianista Simon Eskildsen koncertują w Black Money Orchestra, trębacz Rolf Thofte, saksofonista Andreas Toftemark i perkusista David Basiakov grają w grupie Bæst. Muzycy przygotowali (w starym obiekcie przemysłowym na obrzeżach Kopenhagi) przestrzeń do improwizacji w funky, opartym na groove specyficznego otoczeniu oraz afro-beatowych skojarzeń.

Dionizy Piątkowski