Szwedzka wokalistka Vivian Buczek jest jedną z ciekawszych, europejskich artystek jazzu i … córką puzonisty Bruna Buczka, który grał w orkiestrach Zygmunta Wicharego. Jej ciekawy głos, znakomita technika wokalna oraz wyczucie jazzowego idiomu są źródłem wielu sukcesów oraz sporej popularności. Po znakomicie przyjętych przez krytyków i publiczność albumach  „Roots” (2022), “A Woman’s Voice” (2019), „Ella Lives” (2017), „Curiosity” (2014),  koncertowym „Live At The Palladium’2012”, „Dedication To My Giants” (2009) oraz debiucie z 2006 roku „Straight From My Heart”  zrealizowała „Le Grand Michel” – sesję poświęconą piosenkom wybitnego francuskiego kompozytora Michela Legranda.

Michel Legrand zawsze był dla mnie wielką inspiracją i od dawna marzyłam o realizacji projektu, w którym będę mogła interpretować jego muzykę – wyjaśnia genezę albumu Vivian Buczek. Muzyka Legranda w połączeniu z pięknymi tekstami napisanymi przez Alana i Marilyn Bergman reprezentują to, co głównie chcę przekazać mojej publiczności; romans, dynamikę, melancholię, ale także bluesa i swing”. Na program albumu składają się klasyczne i popularne kompozycje Michela Legranda : „The Windmills Of Your Mind”, „I Will Wait For You”, „The Summer Knowns”, „The Way He Makes Me Feel”, „His Eyes, Her Eyes”, “Love Makes The Changes”, “Summer Me, Winter Me”, “What Are You Doing The Rest Of Your Life”, “Where’s The Love ?”  oraz “You Must Believe In Spring”. Wokalistce w nagraniach towarzyszyła grupa europejskich muzyków : pianista Martin Sjöstedt,  grający na harmonijce Mathias Heise, basista Jesper Bodilsen, oraz perkusista Zoltan Csörsz oraz  trębacz Peter Asplund – autor zgrabnej i utrzymanej w konwencji płyty kompozycji „Le Grand Michel”.

Michel Legrand skomponował muzykę do ponad 200 filmów, seriali i musicali. Karierę rozpoczął w latach 50-tych, choć uwagę krytyków zwrócił na siebie dopiero na początku lat 60-tych  ścieżką dźwiękową do „Loli” oraz komedii muzycznej „Kobieta jest kobietą”. Jego kariera osiągnęła szczyt w latach 70-tych kiedy zdobył dwa pierwsze Oscary. Miłośnikom kina znany jest przede wszystkim z budzących zachwyt ścieżek dźwiękowych do filmów „Wichrowe wzgórza” oraz „Le Mans”, za które został nominowany do Złotego Globu. Za  muzykę do „Parasolek z Cherbourga” nagrodzony został Złotą Palmą. W twórczości artysty można odnaleźć także polski akcent – jest autorem oprawy muzycznej do filmu Andrzeja Wajdy „Miłość w Niemczech”. Poza muzyką filmową, Michel Legrand interesował się także muzyką klasyczną i jazzem. Współpracował z takimi sławami jak  Miles Davis, John Coltrane, Bill Evans, Phil Woods, Ben Webster, Hank Jones i Artem Farmer. Może właśnie dlatego jego pianistyka nosi ślady inspiracji takimi muzycznymi legendami jak Art Tatum, Erroll Garner, Oscar Peterson i Bill Evans. Najmocniej przyczynił się jednak do ogromnej popularności muzyki filmowej. Wiele jego utworów, jak np. „What Are You Doing the Rest of Your Life?”, “Watch What Happens”,  “The Summer Knows”  czy “ You Must Believe in Spring” stało się wielkimi przebojami i standardami często wykonywanymi przez innych artystów.

Nie dziwi zatem inspiracja, jakiej uległa Vivian Buczek. Michel Legrand to przecież mistrz kreacji przebojowej muzyki, który bawi się kompozycją, nastrojem i brzmieniem oraz łączy poszczególne gatunki w spójną linię melodyczną. Efektem tego są setki genialnych kompozycji muzyki filmowej, ale przede wszystkim jego słynne przeboje. Teraz w te popularne, często bardzo znane i ograne piosenki, Vivian Buczek  wprowadza własną dynamikę, ekspresję i emocję. Wkłada duszę i naciskana rytm, swing  i bluesa, ale rozumie również szczerość opowiadania „legrandowskich” historii w subtelnych balladach. Interpretuje ulubionych piosenek na swój własny, wyjątkowy sposób, z odważnymi i dynamicznymi aranżacjami napisanymi przez szwedzkiego pianistę i aranżera Martina Sjöstedta. Do tego znakomita sekcja rytmiczna oraz duński harmonijkarz Mathias Heise i szwedzki trębacz Peter Asplund, którzy swoimi solowymi komentarzami buduja niezwykle urokliwy nastrój całej sesji.

Dionizy Piątkowski