CHICO FREEMAN – Poznań Jazz Project

16.04.2016, godz.20.00 – Poznań – CK Zamek

Skład zespołu

Chico Freeman – saksofony
Jacek Szwaj – fortepian
Mateusz Brzostowski – perkusja
Damian Kostka – kontrabas

Porywającym, niskim, mocnym i jednocześnie jasnym tonem saksofonu. Sam zachwycał się towarzyszącymi mu młodymi poznańskimi muzykami i rzeczywiście było widać, że granie z nimi sprawia mu sporą frajdę. Cieszył go ich entuzjazm, spontaniczność i duże umiejętności techniczne. Dawał im sporo miejsca do pogrania, ale też zaproponował znakomite, głównie autorskie, kompozycje. Na sam koniec do zespołu dołączył Dawid Kostka, niejako symbolicznie łącząc granie swoje i amerykańskiego gościa.
Tomasz Janas, Kultura Poznan
Podczas tego wyjątkowego koncertu, przeplatanego opowieściami amerykańskiego muzyka, trudno było nie dostrzec, iż Freemanowi najzwyczajniej w świecie po prostu świetnie gra się z naszymi młodymi muzykami. Saksofonista starał się zachować pełną demokrację składu, skutecznie prowokując poznańskich jazzmanów do prezentacji własnych solówek i improwizowania. Wieczór wiosennej Ery Jazzu 2016 niewątpliwie przejdzie do historii jako jedno z najbardziej widowiskowych wydarzeń jazzowych sezonu.
Robert Ratajczak, Jazz Forum
Prawdziwą ucztą tego wieczoru był Poznań Jazz Project, czyli wspólny występ saksofonisty Chico Freemana i młodych poznańskich muzyków: basisty Damiana Kostki, pianisty Jacka Szwaja oraz perkusisty Mateusza Brzostowskiego. Ich wspólny występ pokazał, że muzyczna młodzież i doświadczony artysta znakomicie się rozumieją. Dodajmy, że Freeman do finału swojego występu zaprosił też Dawida Kostkę, gitarzystę, który tego wieczoru odebrał nagrodę Ery Jazzu i wraz z kolegami zagrał jako Dawid Kostka Project. 
Marek Zaradniak, Głos Wielkopolski

Galeria z koncertu


CHICO FREEMAN – Poznań Jazz Project

Amerykański saksofonista Chico Freeman należy do najznamienitszych instrumentalistów nowoczesnego jazzu. Pochodzi ze słynnego „klanu Freemanów” – rodzinnej elity chicagowskiego jazzu, którą tworzą wybitni i legendarni artyści: ojciec Von Freeman (saksofonista), wuj George (gitarzysta), wuj Bruz (perkusista) oraz Evertt (trębacz). Chico zaczynał od gry na trąbce, potem zmienił instrument na saksofon tenorowy, by brzmieniem zbliżyć się do gry swego największego idola – ojca Von Freemana. Początkowo grywał w lokalnych zespołach rhythm and bluesowych, ale dość szybko zainteresował się ideą „black music”, przystał do słynnego ruchu AACM i nawiązał współpracę z Lesterem Bowiem, Don Pullenem, Famadou Don Moye i Muhalem Richardem Abramsem. Już w latach siedemdziesiątych nagrywał i koncertował z najważniejszymi muzykami jazzu. To najbardziej imponująca lista, jaką poszczycić może się tylko wybitny artysta. Nazwisko Chico Freemana pojawia się na płytach Dizzy’ego Gillespie, McCoy Tynera, Elvina Jonesa, Charlesa Mingusa, Jacka DeJohnette, Arta Blakey’a, Wyntona Marsalisa, Branforda Marsalisa, Hanka Jonesa, Freddie’ego Cole, Joe Hendersona, Bobby’ego Hutchersona, Roy’a Haynesa, Von Freemana, Arthura Blythe’a, Cecila McBee, Kirka Lightsey’a, John Hicksa, Mala Waldrona. Chico pojawia się jako solista w zespołach i sesjach grup Earth, Wind & Fire, The Eurythmics, The Temptations, The Four Tops a nawet u Stinga. Ulegając fascynacji muzyką latynoską współpracuje z gigantami latin-jazzu: Tito Puente, Machito, Irakere, Arturo Sandovalem, Celią Cruz, Giovannim Hidalgo, Paulinho DaCosta, Nana Vasconcelos, Ray’em Barretto.

Saksofonista nie zaniedbuje także autorskich projektów: prowadzi formację Brainstorm oraz jest muzykiem słynnej formacji The Roots (m.in. z Bennym Golsonem, Samem Riversem, Nathanem Davisem i Arthurem Blythem), tworzy (wraz z Lesterem Bowie, Don Moye i Kirk Lightsey’em) nawiązujący do tradycji AACM kwartet The Leaders. Nagrywa wraz z ojcem znakomite albumy „Fathers And Sons” oraz „Freeman And Freeman”. Zrealizowana w 1979 roku płyta „Spirit Sensitive” należy do najlepszego zbioru ballad nagranych przez współczesnego tenorzystę.

W stylu Chicgo Freemana interesująco splata się tradycja post-coltrane’owska z charakterystycznymi dla niej długimi, rozpędzonymi frazami, z chropawością i surową ekspresją rhythm and bluesa. Jest mistrzem łączenia fusion z karkołomnymi improwizacjami i potęgą brzmienia saksofonu tenorowego. Frazy stają się nowocześnie „coltranowskie”,ale słychać w nich także powściągliwość stylistyki ojca muzyka, legendarnego saksofonisty Von Freemana”. Chico Freeman jest stworzony do liderowania, bardzo wyraźnie nadaje piętno każdemu projektowi. Ale jest także niezwykle subtelny i zachowawczy w stosunku do inwencji artystycznej innym muzyków. Stąd mnogość projektów, w których Freeman uczestniczy i poklask z jakim spotykają się wśród publiczności i krytyków. W przeogromnej dyskografii artysty znajduje się nie tylko mocne, awangardowe brzmienia spod znaku „new black tradition”, ale także doskonale albumy jazzowego mainstreamu czy wręcz przebojowe funkowe i latynoskie nagrania.

Ostatnie projekty Chico Freemana koncentrują się wokół nowoczesnego, standardowego jazzu. Realizowane z muzykami europejskimi oraz amerykańskimi pozwalają mniemać, że saksofonista jest dzisiaj już nobliwym, legendarnym mentorem określonej stylistyki i pragnie zanurzyć w niej także innych twórców. Realizuje nagrania w stylistyce przebojowego Brainstorm, ale także melancholijne, subtelne jazzowe frazy wraz z „Essencse of Silence” (trio Fritza Pauera), sztandarowy „Chico Freeman 4-tet „(z genialnym pianistą Antonio Farao) czy „Elvin Jones Project” – z tuzami amerykańskiego jazzu (Joe Lovano, George Cables, Lonnie Plaxico, Winard Harper). W ramach Ery Jazzu Chico Freeman przygotowuje podobny projekt. Do współpracy zaprosił doskonałych, młodych muzyków z Poznania. Ten wyjątkowy Chico Freeman & Poznań Jazz Project jest doskonałą konfrontację naszych wyobrażeń o współpracy oraz wypracowaniu brzmień i nastrojów, jakie towarzyszą spotkaniu wielkiej legendy jazzu z kreatywnymi, polskim muzykami.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Morning Prayer (1976); Chico (1977); Beyond the Rain (1978); Kings of Mali (1978); The Outside Within (1978); Spirit Sensitive (1979); No Time Left (1979); Peaceful Heart, Gentle Spirit (1980); Destiny’s Dance (1981); Tradition in Transition (1982); The Search (1982); Tangents featuring Bobby McFerrin (1984); Live at Ronnie Scott’s (1986); The Pied Piper (1987);Tales of Ellington (1987); Lord Riff and Me (1987); Mystical Dreamer with Brainstorm (1989); You’ll Know When You Get There (1990); Luminous (1989); Out Here Like This (1988); Unforeseen Blessings (1989);Freeman & Freeman (1981); Fathers & Sons (1982), Live at the Blue Note with Special Guest Dianne Reeves (1999); Mudfoot (1986); Out Here Like This (1987); Unforeseen Blessings (1988); Heaven Dance (1988); Spirits Alike (2007); David Murray, Chico Freeman with Özay (2011); Salutes the Saxophone – Tributes to John Coltrane, Dexter Gordon, Sonny Rollins and Lester Young (1992); Stablemates (1993); Say Something (1995); For Diz & Bird (2000);Up and Down (1989);The Young Lions (1982); Abdullah Live at Ali’s Alley (1980); Tin Can Alley (1981); Inflation Blues (1983); Coup de tête (1981); Tenderness (1990); All Roads Are Made of the Flesh (1995); Rain Forrest (1981); Music from the Source (1978); Compassion (1979); Alternate Spaces (1979); Warriors (1978); Inspiration and Culmination (1999); Saudades (1993);La Leyenda de La Hora (1981); Heavy Life (1980); Sweet Explosion (1990); Threshold(1993); The Unspoken Word (1994); Focus (1995); Still Sensitive (1995); The Emissary (1996); Oh, by the Way  (2002); Out of Many Comes the One (2004); The Essence of Silence  (2010); Elvin: Tribute to Elvin Jones with Joe Lovano (2012); The Arrival with Heiri Känzig (2015)…

2016-05-31T15:54:54+02:00
Przejdź do góry