Kariera norweskiego kontrabasisty Arilda Andersena rozpoczęła się pod czujnym okiem Karela Netolicka oraz (mieszkającego wówczas w Szwecji) ogromnie wpływowego kompozytora i teoretyka amerykańskiego, George’a Russella. W latach 1966 – 1973 Arild Andersen intensywnie koncertował w całej Skandynawii: z sekstetem i orkiestrą Russella, triem i kwartetem Jana Garbarka, z wokalistką Karin Krog, fińskim perkusistąEdwardem Vesalą, a we Francji ze Stanem Getzem. Wyjazd do Stanów Zjednoczonych przyniósł mu nagrania z Samem Riversem, Paulem Bley’em i Barry’m Altshulem. W 1974 roku Arild Andersen założył własny kwartet, który rok później nagrał – utrzymany w bopowej konwencji i cieszący się ogromnym sukcesem – album „Clouds In My Head”. Kolejne płyty (np. „ Shimri” i „Green Shading Into Blue”),zwiastowały stylistyczną odmianę, bowiem kontrabasista odszedł od bopu w kierunku lirycznej, pełnej poetyckich muzyki emocji i nastrojów. We wczesnych latach 80-tych Arild Andersen do swoich grup zapraszał coraz częściej muzyków spoza Norwegii( m.in. Amerykanów: Alphonse’a Mouzona i Billa Frisella, Kanadyjczyka Kenny’ego Wheelera czy Brytyjczyka Johna Taylora). Od 1983 roku był współliderem (z Jonem Christensenem) norweskiego zespołu Masqualero. W 1990 roku wydał autorską płytę „Sagn” składającą się z opartych na folklorze południa Norwegii kompozycji. Obszerna dyskografia basisty obejmuje wiele znaczących dla jazzu albumów : „Ethernal Rhythm” z Donem Cherrym, „The Esoteric Circle” z Janem Garbarkiem), „African Papperbird” z Janem Garbarkiem, „Underwear” z Bobo Stensonem, „Triptykon” z Janem Garbarkiem, „Live At The Festival”, autorska „Clouds In My Head”, „ Shimri”, „Sheila” z Sheilą Jordan, „Green Shading Into Blue”, „Lifelines”, „A Molde Concert’81”, „In Line” z Billem Frisellem, „Masqualero”, „Bande A Parte”, „Sagn”, „If You Look Far Enough” z Ralphem Townerem i Naną Vasconcelos. Zachywt wzbudzaly zawsze nagrania realizowane dla monachijskiej ECM Records. Arild Andersen jest związany z ECM od ponad pięćdziesięciu. Sesja „Affirmation” to jego pierwsze nagranie z nowym zespołem. Album został nagrany w listopadzie 2021 roku w Rainbow Studio w Oslo w kwartecie Arild Andersen (kontrabas), Marius Neset (saksofon tenorowy), Helge Lien (fortepian) oraz Håkon Mjåset Johansen (perkusja).
Arild Andersen – Affirmation – ECM Records
Jazz Temptation – Vocal Compilation – Blue Note Records Michał Barański – Masovian Mantra – Polskie Nagrania/Warner Music
dionizy2022-11-11T13:02:59+01:00