W czasach, gdy sesje nagraniowe odbywają się w sterylnych warunkach studiów nagraniowych i pod baczną opieka producentów, reżyserów dźwięku i ekspertów od miksowania nagrań, każde nagranie „na żywo” lub w formacie 100/100 jest niezwykłym wyzwaniem dla każdego muzyka. Tutaj nie ma mowy o pomyłce, źle zagranej nucie, zagubieniu się w improwizacji lub w aranżacjach. Dlatego dużą atencją i szacunkiem darzę jazzowe nagrania koncertowe, które są – w całej formalnej kolorystyce jazzu- autentyczne, prawdziwe, jedyne i niepowtarzalne. Z ogromnym zainteresowaniem oczekiwałem zatem na album „nowej” Young Power, formacji, która popularność i sukces odniosła ponad  trzy dekady temu. Teraz Young Power powraca w nowej wersji, jako Young Power New Edition z rewelacyjną płytą Freedom zrealizowaną przez muzyków z oryginalnego składu (Krzysztof Popek – flet altowy, Jorgos Skolias- wokal, Marcin Pospieszalski – kontrabas, Włodzimierz Kiniorski -saksofon tenorowy, Alek Korecki – saksofon altowy i barytonowy, Bronek Duży -puzon i  trębacz Antoni Ziut Gralak) oraz muzyków młodego, jazzowego pokolenia (m.in. Marta Wajdzik – saksofon altowy, Cyprian Baszyński -trąbka i Dominik Wania – instrumenty klawiszowe, Paweł Dobrowolski- perkusja).

Zespół Young Power powstał w 1986 z inicjatywy  flecisty Krzysztofa Popka i perkusisty Krzysztofa Zawadzkiego. Jako warsztatowa formacja działa okazjonalnie, skupiając w swoich szeregach najwybitniejszych polskich jazzmanów i muzyków rockowych młodego pokolenia. Ich debiut na festiwalu Jazz nad Odrą (jako Young Power First Edition) w 1986 był  sporym wydarzeniem artystycznym i jeszcze większym artystycznym wyzwaniem. Po latach dominacji na polskim rynku jazzowym weteranów tej muzyki ( od Ptaszyna Wróblewskiego i Tomasza Stańko po Zbigniewa Namysłowskiego i Michała Urbaniaka) pojawiła się formacja młodych, doskonale wykształconych muzycznie twórców, którzy zaproponowali „przejęcie” sukcesji po tzw. polskiej szkole jazzu lat 70-ych. W latach 1986-87 wystąpili na Jazz Jamboree już  jako Young Power Second Edition z repertuarem opartym głównie o własne  kompozycje i aranżacje. I choć powiew  ”young power” wywołał spore zamieszanie na lokalnym rynku jazzowym, to poza deklaracjami oraz nielicznymi nagraniami ferowany na „power” ruch „młodych polskiego jazzu” nie zaistniał jako poważna, kreatywna siła. W 1990 roku Young Power zawiesili działalność a wielu muzyków  zespołu zdecydowało się utworzyć własne grupy. Dokumentem aktywności artystycznej zespołu są albumy „Young Power” (1987), „Nam Myo Ho Renge Kyo” (1988), „Man of Tra” (1989), wspominkowy „Young Power” z 1990 roku oraz wznowiony we wersji CD oraz  kolekcjonerskim LP-albumie debiutancki rarytas serii „Polish Jazz”.

Po latach formacja Krzysztofa Popka wznowiła działalność i zrealizowała ( w 2023 roku) sesję „Freedom” w Teatrze Witkacego w Zakopanem.  Na koncert złożyły się zarówno kompozycje repertuarowe Young Power ( w nowych aranżacjach) oraz kilka  premierowych kompozycji J. Skoliasa, K. Popka i A. Koreckiego.  Koncert „Freedom” jest doskonałym zamysłem kompozytorskim oraz popisem brzmień i nastrojów, jakie towarzyszą zgranej i precyzyjnie prowadzonej orkiestrze. Soliści nie wymykają się rygorom improwizacji, budują ciekawe skojarzenia i faktury nadając muzyce znamion ciekawego, dobrze przemyślanego i perfekcyjnie zagranego programu. Koncertowe nagranie, pełne emocji i obudowane estradowym „powerem” wyzwala w zespole jeszcze mocniejsze uniesienia, tworząc z prezentowanej muzyki doskonały, warsztatowo rozpracowany, orkiestrowy styl.

Dionizy Piątkowski