Radość duszę rozpiera, gdy dochodzą mnie takie wieści: „muzycy z klanu Ery Jazzu” wydają kolejny album z udziałem światowej gwiazdy. Po sesjach i koncertach z Chico Freemanem, Vinxem, Sarah McKenzie, Jean-Luc Pontym, i Stanley’em Jordanem tym razem liderem nowego albumu jest wybitny duński perkusista Anders Mogensen, który do współpracy zaprosił saksofonistę Marka Konarskiego, kontrabasistę Damiana Kostkę i gitarzystę Dawida Kostkę (laureata Nagrody Ery Jazzu 2016). To mocny, nowoczesny, europejski jazz z odniesieniami do polskiej tradycji: wraz z doskonałymi standardami ( Sam Rivers, Dizzy Gillespie) oraz zgrabnymi autorskimi kompozycjami jest także komedowska kołyssanka z „Rosemary’s Baby”. Anders Mogensen pojawił się w Poznaniu, w kwietniu 2022 roku, aby zrealizować nagrania z kwartetem; spotkali się na krótkiej próbie i zagrali  rewelacyjny konert w poznańskim klubie Blue Note. Album „Polish Encounter” jest dokumentem tej wspanialej sesji.

Anders Mogensen jest jednym z najbardziej rozchwytywanych muzyków na duńskiej i międzynarodowej scenie jazzowej. Był nie tylko muzykiem  czołowych zespołów skandynawskich, takich jak When Granny Sleeps, Jakob Anderskov Trio, Doky Brothers, Kasper Tranberg Yakuza Zhuffle, Lovedale czy Copenhagen Art Ensemble, ale koncertował i nagrywał także z największymi gwiazdami gwiazdami jazzu: Bobem Bergem, Davidem Liebmanen, Stevem Swallowem, Marc’em Johnsonem, The Brecker Brothers, Gary’m Thomasem, Django Batesem, Timem Hagansem, Cuong Vu, Lew Soloffem i Ray Anderson. Perkusista jest także profesorem nadzwyczajnym i szefem wydziału jazzu w Akademii Muzycznej im. Carla Nielsena w Odense. Prowadził kliniki i warsztaty w całej Europie, USA, Japonii i Brazylii. W Poznaniu spotkał doskonałych muzyków młodego pokolenia, którzy stworzyli dla niego perfekcyjny i kreatywny kwartet. Anders Mogensen jest pod wrażeniem  poziomu muzykalności polskich studentów Akademii Muzycznej im. Carla Nielsena w Odense ( gdzie Anders jest kierownikiem katedry). „Polscy studenci przybyli do Odense i wyznaczyli nowy poziom talentom, które aplikowały do Konserwatorium. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem” – komplementuje polskich, młodych muzyków prof. Morgensem.

Jednym z tych utalentowanych studentów  jest Marek Konarski, który po studiach za granicą wrócił do Poznania, gdzie ma teraz swoją bazę, koncertując po całej Europie i nagrywając dla takich wytwórni jak ACT Music. Saksofonista  to zdobywca nagrody Muzyka Roku 2015 duńskiej wyspy Fyn, zwycięzca konkursu na jazzowy debiut fonograficzny 2012 oraz Blue Note Poznań Competition 2016 i Tarnów Jazz Contest 2016, absolwent Syddansk Musik Konservatorium w Danii i Sibelius Academy w Finlandii współpracujący z takimi sławami jazzu, jak  Jerry Bergonzi, Anders Mogensen, Carl Winter, Johnny Aman, Richard Anderson, Tomasz Dąbrowski, Kenneth Dahl Knudsen, Tim Hagans. W 2012 roku wraz z autorskim zespołem Tone Raw zostaje laureatem konkursu na Jazzowy Debiut Fonograficzny organizowany przez Instytut Muzyka i Tańca w Warszawie i nagrywa debiutancki album „Tone Raw” . Sesja zostaje doskonale oceniona przez krytyków a prestiżowym miesięcznik Jazz Forum przyznaje albumowi cztery gwiazdki. Przełomową dla młodego artysty okazała nagroda Muzyka Roku 2015 przyznawana przez Duński Związek Muzyków Jazzowych. W tym samym roku do współpracy zaprosił go legendarny amerykański saksofonista Jerry Bergonzi, z którym zagrał  doskonale przyjmowane koncerty w Polsce i Danii. W 2017 roku Marek Konarski podjął współpracę z amerykańskim trębaczem Tim’em Hagansem, z którym ( w 2018 roku) nagrał album “Eternal Forge”. Albumem „Konarski & Folk(s)”  dopisuje  własną historię do swojej dyskografii ( nominacja do nagrody Grammy). Sesją „Polish Encounter”  dokumentuje doskonały warsztat wykonawczy oraz niezwykle rozległą kreatywną osobowość.

 Dawid Kostka jest już dzisiaj uznanym wirtuozem jazzowej gitary. Od kilka lat związany jest z różnymi projektami artystycznymi koncertując z Sławkiem Uniatowskim, Kubą Badachem, Dorotą Miśkiewicz, Ewą Bem, Stanisławem Soyką, Janem Ptaszynem Wróblewskim oraz Anną Serafińską. Uczestniczył także w licznych warsztatach muzycznych m.in. w Puławach, Frankfurcie, Lesznie, Poznaniu oraz Chodzieży, gdzie pobierał nauki od Rafała Sarneckiego, Marka Napiórkowskiego, Konrada Zemlera, Davida Doruszki, Christiana Rovera, Atille Muehla i Michaela Sagmeistera. Podczas festiwalu Era Jazzu zrealizował wraz amerykańskim wokalistą Vinx’em entuzjastycznie przyjęty Poznań Jazz Project oraz – już jako laureat Nagrody Ery Jazzu – koncert z kwartetem legendarnego amerykańskiego saksofonisty Chico Freemana. Trio gitarzysty perfekcyjnie zaprezentowało się na galowym koncercie australijskiej wokalistki i pianistki Sarah McKenzie. W 2016 roku nagrał dwie autorskie płyty: z zespołem Global Schwung Quintet „Live at Radio Katowice” oraz wspólną płytę z amerykańskim saksofonistą Chico Freemanem „Dawid Kostka Quartet & Chico Freeman Live at Era Jazzu 2016”. Jego autorski album  „Progression” jest nad wyraz adekwatny do tego, coDawid Kostka robi ze swoim jazzem.

Kontrabasista i basista Damian Kostka to  laureat zarówno  nagród indywidualnych, jak i zespołowych zdobytych na prestiżowych festiwalach i konkursach (od  Jazzu nad Odrą i Bielskiej Zadymki Jazzowej po Krokus Jazz Festival). Nauki pobierał  u jazzowych luminarzy:  Rona Cartera i Gary’ego Peacocka,  Dominique’a di Piazza, Darka Oleszkiewicza. W ramach projektów Ery Jazzu koncertował i nagrywał  z takimi gwiazdami jazzu, jak  saksofonista Chico Freeman, gitarzysta Stanley Jordan, wokalistka Sarah McKenzie, wokalista Vinx de Jon Parette,  skrzypek Jean-Luc Ponty. Grywał wraz z  Leszkiem Możdżerem, Michaelem Rabinovitzem, Mike’m Sternen, zespołem Skalpel. Damian Kostka jest muzykiem Weezdob Collective, Trio Macieja Kądzieli, Acid Grove, Global Schwung Quintet oraz współtworzy trio  Włodka Pawlika. Do nowego projektu pozyskał doskonałych muzyków  saksofonistę Kubę Marciniaka, pianistę Jacka Szwaja, trębacza Cypriana Baszyńskiego i perkusistę Mateusza Brzostowskiego. Albumem „Rules For Being Human” budują własne postrzeganie jazzu.

Dionizy Piątkowski