Wybitny polski trębacz jazzowy Piotr Schmidt podjął się opracowania odnalezionych rękopisów kompozycji  Krzysztofa Komedy i zaaranżowania muzyki. To niezwykły, nowy i sensacyjny  dokument w dyskografii Krzysztofa Komedy. Wcześniej, rozszerzoną wersję dzieła  „Moja słodka europejska ojczyzna” przygotował Jan Ptaszyn Wróblewski; po  wielu latach dokończył dzieło przyjaciela, realizując całość po raz pierwszy w czysto instrumentalnej formie. Ptaszyn, mając dostęp do oryginalnych, zachowanych partytur Komedy, bazował głównie na niemieckim nagraniu dzięki czemu  wspaniale udało się wydobyć słowiańsko-liryczny pierwiastek Komedy  ( sesja ukazała się na płycie „Komeda: Moja słodka europejska ojczyzna”). Teraz sensacyjne nagrania zrealizował międzynarodowy sekstet Piotra Schmidta jako projekt Komeda Unknown 1967”.

W październiku  1967 roku Krzysztof Komeda na zamówienie producenta Joachima Ernsta Berendta stworzył ” Meine Süsse Europäische Heimat – Moja słodka europejska ojczyzna” , projekt z cyklu „ Jazz i poezja”. Było to, jak się miało okazać, ostatnie europejskie dzieło Komedy – swoiste pożegnanie kompozytora z Europą. Płyta „Meine Süsse Europäische Heimat”  została wydana w czasie, gdy Komeda przebywał już w Hollywood i pracował nad muzyką do filmu Romana Polańskiego „Rosemary’s Baby”. Z korespondencji Krzysztofa Komedy z producentem płyty Joachimem Ernstem Berendtem wynikało, że powstało więcej utworów, niż znalazło się na płycie. W liście Komeda prosił Berendta, aby ten zamienił niektóre kompozycje. Berendt odmówił argumentując to tym, iż pewne wiersze bardziej oddają europejski charakter płyty. I to był jedyny ślad, że kompozycji Komedy do sesji „Jazz i peazja” jest więcej. Wydawało się, że owe nieznane kompozycje bezpowrotnie przepadły, jednak w Bibliotece Narodowej w Warszawie w czasie szczegółowej kwerendy archiwum Krzysztofa Komedy odnaleziono prawdziwy skarb – rękopisy nieznanych sześciu  kompozycji Komedy z projektu „Moja słodka europejska ojczyzna”.

 Po ponad pół wieku, nieznaną część legendarnego projektu Krzysztofa Komedy „Moja słodka europejska ojczyzna” została przygotowana jako sesja płytowa oraz cykl koncertów. Piotr Schmidt podjął się opracowania odnalezionych rękopisów Krzysztofa Komedy i zaaranżowania muzyki. Powstały wybitne komedowskie nagrania a uczestniczący w sesjach muzycy doskonale odnaleźli się w stylistyce i formatach jazzu Krzysztofa Komedy. Dodatkowo w projekcie „ Komeda Unknown 1967 ”  prezentowane są dwie kompozycje z pierwotnej wersji „Mojej słodkiej europejskiej ojczyzny”: Lament nad Europą” i „Po katastrofie”. Stanowią one swego rodzaju klamrę łączącą teraz dwie części dzieła Komedy.

Dionizy Piątkowski