W znakomitej serii “Smalls Live Masters” dokumentującej koncertowe prezentacje wybitnych muzyków jazzu zrealizowano album „Live at Mezzrow” – zapis sesji trio pianisty Rogera Kellaway’a, basisty Jay’a Leonharta i perkusisty Dennisa Mackrela  oraz gościnnym udziałem gitarzysty Roni Ben-Hura. Nagrany w kultowym klubie jazzowym Mezzrow w Nowym Jorku album prezentuje paletę wielkich standardów tzw. american songs book ze słynnymi kompozycjami Milesa Davisa („All Blues”, „So What”), Theloniousa Monka („Straight No Chaser”), Billy’ego Strayhorna („Take The „A” Train”), Billa Evansa („Blue in Green”) i E.Stratty („Pages of Life”, „Good Morning Bahia”) oraz – utrzymanej w koncepcji albumu „All My Life” Rogera Kellaway’a. Koncert jest hołdem dla jazzowej tradycji oraz ukoronowaniem 60-letniej kariery muzycznej wybitnego pianisty. „ Najwięksi kompozytorzy, aranżerzy i improwizatorzy mają jedną wspólną cechę: potrafią opowiedzieć historię” – mówi Roger Kellaway.

 Kariera Rogera Kellawaya rozpoczęła się w 1963 roku wraz z jego debiutanckim albumem „A Portrait of Roger Kellaway”. Do jazzu przyciągnęła go pianistyka George’a Shearinga.  Wkrótce fortepian zamienił na kontrabas i rozpoczął studia w New England Conserwatory (lata 1957-59). Grał na basie z Jimmym McPartlandem, potem powrócił w do fortepianu. W połowie lat 60-tych grał w zespołach Kaia Windinga, Ala Cohna i Zoota Simsa, Clarka Terry’ego i Boba Brookmeyera; pracował także w studio z  Benem Websterem (1964), Maynardem Fergusonem (1964), Wesem Montgomerym (1965) i Sonnym Rollinsem (1966). W 1966 roku przeniósł się do Los Angeles, aby grać w  orkiestrze Dona Ellisa. Pod koniec lat 60-tych  był kierownikiem muzycznym Bobby’ego Darina , współpracował z  Joni Mitchell (1974), Mundellem Lowem (1974), Carmen McRea (1975), Tomym Scottem (1967-74), Zootem Simsem (1978), Harrym „Sweet” Edisonem (1978) i Jimmym Knepperem (1977). Skomponował  sporo muzyki filmowej, w tym „The Pepper Lion”(1968 ),” A Star Is Born” (1976) i „Breathless”  (1983), muzyki do baletów „PAMTGG” (1971)  oraz „Portraits Of Time” – zamówionej w 1983 roku przez Los Angeles Philharmonic Orchestra. Aranżował dla Melanie, Lizy Minnelli i Carmen McRae, George’a Harrison, Stana Getz i Kenny’ego Burrella.  W 1984 roku powrócił do Nowego Jorku, do pracy studyjnej i w duecie z Dickiem Hymanem. Roger Kellaway nagrał ponad 250 albumów i skomponował ponad 20 ścieżek dźwiękowych do filmów a jego ogromna dyskografia obejmuje takie słynne albumy, jak „A Portrait Of Roger Kellaway”, ”The Happy Horns Of Clark Terry” z Clark’em Terry’m, “Roger Keelaway Trio”, “Alfie” z Sonny’m Rollinsem,” Spirit Feel”, “Cello Quartet”, “Come To The Meadow”, “I Am Music” z Carmen McRea, “Nostalgia Suite”, “Say That Again”, “It’s All In The Family” z Clayton Brothers, “Return To Alto Acres” z Richie’m. Cole’m, “In Japan 1986”, “Fifty-Fifty”, “Alone Together” z Redem Michellem, “Live At The Maybeck Hall’91” ,”That Was That”, “Life’s A Take” z R.Michellem oraz “ Roger Kellaway Meets Gene Bertoncini And Michael Moore”. KoncertowyLive at Mezzrow” jest znakomitym ukoronowaniem jazzowej legendy.

Dionizy Piątkowski