Stanisław Moniuszko – Straszny Dwór – DUX Recordings

///Stanisław Moniuszko – Straszny Dwór – DUX Recordings

Stanisław Moniuszko – Straszny Dwór – DUX Recordings

DUX Recordings kontynuuje dokumentację ważnych interpretacji wielkiej ( polskiej i światowej) klasyki. Nieczęsto można spotkać się z sytuacją, w której uznawane za jedną z najznakomitszych oper narodowych dzieło doczekało się tak niewielu płytowych rejestracji. Choć „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki od ponad 150 lat uważany jest za wybitną wizytówkę polskości przeniesionej na grunt opery, skromna liczba całościowych nagrań tej kompozycji może budzić głębokie niedowierzanie. Ten znakomity album  powstało dzięki determinacji artystów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pragnęli w roku Jubileuszu 70-lecia uczelni specjalnie i trwale uczcić jej Patrona. Album  wydany teraz przez DUX Recordings jest dokumentacją koncertowej realizacji „Strasznego dworu” przygotowanej z udziałem najwybitniejszych pedagogów Akademii. Powstało ciekawe nagranie, wierne duchowi Opery i tak, jak ona, pełne szlachetnego humoru, będącego oprawą niezwykle poważnych treści.

Równie ważnym dokumentem zarejestrowanym ( także na DVD) jest „Il Trespolo Tutore” – barokowa opera komiczna Alessandro Stradella To druga w historii opery opera buffa (komiczna) po ‚Il Girello” Jacopo Melanni’ego (z prologiem Stradelli). Alessandro Stradella (1639–1682) za życia uważany był za jednego z najwybitniejszych twórców swoich czasów, a jego kompozycje pod wieloma względami uznawano za doskonałe. Obecnie jego utwory nie są aż tak dobrze znane szerszej publiczności stąd rejestracja DVD, firmowana przez Instytut Opery – wspólny projekt warszawskich uczelni artystycznych: Akademii Teatralnej, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pięknych, obejmuje kompletne wykonanie opery „ Il Trespolo tutore”  i jest to pierwsze przedsięwzięcie fonograficzne na świecie związane z tym właśnie utworem. Produkcja była pierwszym światowym wystawieniem w oryginale po 1679 roku. Fabuła libretta to właściwie zabawna i prosta farsa, w swej strukturze i komizmie nawiązująca do struktury komedii dell’arte.

Album Polskiego Chóru Kameralnego  „Polska Muzyka Chóralna” określić można mianem krótkiego przewodnika po polskiej muzyce chóralnej powstałej na przestrzeni kilku ostatnich dziesięcioleci. Jej repertuar jest pomyślany tak, żeby skonfrontować dzieła kompozytorów ściśle związanych z chóralistyką (m.in. Juliusz ŁuciukPaweł Łukaszewski) z utworami innych cenionych polskich twórców, w których dorobku nie pełni ona tak istotnej funkcji.„Polska Muzyka Chóralna” obejmuje zarówno dzieła stosunkowo proste w odbiorze („Lumen” Wojciecha Kilara, „My też pastuszkowie” Krzysztofa Pendereckiego), jak i kompozycje złożone, pełne sonorystycznych poszukiwań kompozycje („Medytacje na 4 soprany, 4 alty, 4 tenory, 4 basy i organy” Augustyna Blocha), skłaniające słuchacza do głębszej refleksji.

Pianista Marek Drewnowski i  sopranistka Henryka Januszewska  proponują sesję „ Chopin Songs” wiedząc, że Fryderyk Chopin traktował większość swych miniatur wokalnych jako utwory mające nieść radość, rozjaśniać oblicza lub wyciskać łezkę z oka. Należał bowiem do ludzi o naturze pogodnej – wesołych; a i na obczyźnie trzymały się go żarty i „facecje rozmaite”. To nagranie pieśni i piosenek Chopina należy  być może  do najciekawszych w historii fonografii. Mistrzowska wokalnie i aktorsko interpretacja, żartobliwa forma, pełna smaczków i nadzwyczajnej kultury pokazuję jak wspaniałymi „piosenkami” są „chopinowskie” przeboje : „ Życzenie”, „Wiosna”, „Smutna rzeka”, „Hulanka”, „Gdzie lubi”, „Precz z moich oczu”, „Poseł”, „Śliczny chłopiec”, „Melodia”, „Wojak”, „Dwojaki koniec”, „Moja pieszczotka”, „Nie ma czego trzeba”, „Pierścień”, „Narzeczony”,” Piosenka litewska”,”Leci liście z drzewa”, „Czary”, „Dumka”, „Jakież kwiaty, jakie wianki”.

Album Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz Chóru i Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie  ‘Orchestral Works” zawiera kompozycje Andrzeja Dziadka – który jako jeden z niewielu współcześnie działających polskich twórców nawiązuje do tradycji romantycznej.Andrzej Dziadek po ukończeniu studiów pod okiem Józefa Świdra (Akademia Muzyczna w Katowicach) oraz Francisa Burta (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu) rozwinął błyskotliwą działalność artystyczną, prezentując swoje utwory na wielu prestiżowych festiwalach. Teraz DUX Recordings przedstawia jego orkiestrowe kompozycje pokazując szereg muzycznych transformacji, które stopniowo ( w ciągu ostatnich 30 lat) zachodziły w języku muzycznym kompozytora.

Jedna z najbardziej cenionych polskich mezzosopranistek, Urszula Kryger i znakomita pianistka Agata Górska-Kołodziejska albumem „Women of Music/Songs”  prezentują szereg pieśni czterech, działających w XIX oraz XX wieku kompozytorek: Irene Régine Wieniawski , Clary Schumann, Cécile Chaminade oraz Agathe Backer Grondahl. Materiał obejmuje kilkanaście wyselekcjonowanych pieśni, pozwalających umiejscowić utwory w kontekście znanych dzieł najbardziej reprezentatywnych twórców XIX wieku, powszechnie kojarzonych z liryką wokalno-instrumentalną. Album „ Women of Music/Songs”  pokazuje także, jak odmiennym stylistycznym wpływom ulegały te, działające w podobnym okresie latach, lecz wywodzące się z różnych kręgów kulturowych kompozytorki.

W roku 2018 muzycy Orkiestry Polskiego Radia Amadeus wraz z założycielką zespołu, Agnieszką Duczmal obchodzą złoty jubileusz pięćdziesięciolecia działalności artystycznej. Zespół od lat jest rozpoznawalną wizytówką stanowiącą promocję kultury muzycznej w Polsce i na świecie. Zafascynowany muzyką Orkiestry Kameralnej Amadeus polecam dwa nowe nagrania, które skłaniają do budowanie historii oraz licznych dokonań tego znakomitego zespołu oraz jego artystycznej szefowej.

Niekwestionowaną światową pozycję Orkiestra Amadeus zawdzięcza licznym nagraniom i publicznym wykonaniom właśnie tego rodzaju opracowań. Album „Beethoven/Debussy/Korngold“ obejmuje trzy dokonane przez Agnieszkę Duczmal oraz Jakuba Kowalewskiego orkiestrowe transkrypcje: Ludwig van Beethoven „Sonata quasi una fantasia”, Claude Debussy „Kwartet smyczkowy”, Erich Wolfgang Korngold ”Sekstet smyczkowy”). Natomiast przypadającą w styczniu 2019 roku 100 rocznica urodzin Mieczysława Wajnberga stanowi doskonałą okazję do przybliżenia jego twórczości polskim melomanom. Choć w ciągu ostatnich lat dzieła Wajnberga wykonywane i utrwalane są coraz częściej, jego muzyka w naszym kraju dobrze znana jest zaledwie wąskiej grupie odbiorców. Tym razem album  „Wainberg” Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus prowadzonej przez Annę Duczmal-Mróz obejmujący trzy utwory wybitnego kompozytora ( „Symfonię Kameralną”, „ Koncert na flet i smyczki” oraz „Symfonię kameralną”).

Dionizy Piątkowski
2018-12-19T16:35:24+00:00