Kolejny, spory pakiet znakomitych albumów dokumentujących rodzimą scenę muzyki klasycznej i współczesnej prezentuje DUX Recordings. Z najnowszej oferty przedstawiamy i rekomendujemy  kilka najważniejszych tytułów.

Tansman Trio to zespół smyczkowy założony przez trzy, zdolne instrumentalistki młodego pokolenia:  skrzypaczkę Roksanę Kwaśnikowską, Agnieszkę Podłucką (altówka) i wiolonczelistkę Zuzannę Sosnowską. Trio powstało po zauroczeniu kompozycjami Aleksandra Tansmana – jednego z najlepszych polskich kompozytorów XX wieku. Album „Plays Tasman” zawiera kompozycje urokliwe, lekkie w charakterze, ukazujące talent Tansmana w dziedzinie małej formy. W utrzymanych w stylistyce neoklasycyzmu i późnego romantyzmu utworach humor i wirtuozeria przeplatają się z nostalgią a  kompozytor sięga po ciekawe rozwiązania harmoniczne i sonorystyczne. W sesji „Plays Tasman” trio wspiera także pianista Tomasz Ritter.   W błyskotliwych interpretacjach muzycy wykorzystują pełen potencjał indywidualnego i kameralnego kunsztu, potwierdzając talent uhonorowany licznymi nagrodami wiodących polskich i zagranicznych konkursów.

Pianista Łukasz Krupiński i wiolonczelista Kacper Nowak, dwóch młodych, odnoszących znaczące sukcesy artystów urzeka wirtuozerią i nadzwyczajnym pięknem tonu, zmieniającego barwy w „Polish Journey” – zestawie  utworów polskich kompozytorów opracowanych na wiolonczelę i fortepian. Napisana u schyłku życia wirtuozowska „Sonata in G minor” Fryderyka Chopina, obfitująca w piękne, liryczne motywy, dopełniona jest młodzieńczym polonezem w stylu brillant. Dwie miniatury Andrzeja Panufnika ( „Dreamscape for Mezzosoprano” i „Love Song for Mezzosoprano”) w oryginale przeznaczone na głos i fortepian, to świat tajemniczych, powściągliwych współbrzmień. Zaś „Sonata No.1 for Violin and Piano” Krzysztofa Pendereckiego w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian jest ciekawym dopełnieniem zasobów repertuaru na ten skład instrumentalny i świadectwem  stylu kompozytora, wtedy pozostającego jeszcze pod wpływem Szostakowicza i Bartóka.

Program najnowszej płyty „Polish Impressions” łomżyńskich filharmoników stanowi w całości polska muzyka nowa. „Suita polska/Polish Suite for flute, violin, baritone violin and string orchestra” – kompozycja Mateusza Smoczyńskiego ( lidera Atom String Quartet i wielu, także jazzowych projektów) to dzieło napisane na zamówienie orkiestry, tętniące rytmami zaczerpniętymi z polskiej muzyki ludowej przeplatanymi jazzowymi improwizacjami. „Venedian ConcertoSławomira Czarneckiego to stonowana wyrazowo kompozycja, dająca soliście możliwość popisania się wirtuozerią i wrażliwością kolorystyczną.  Natomiast „Rhythm Games”  Mikołaja Majkusiaka to muzyka pulsująca rytmem, pełna drapieżnych motywów i ostrych harmonii.

Na najnowszej płycie Altberg Ensemble znalazły się uwertury i suity tzw. małych mistrzów epoki dojrzałego baroku, których twórczość jest odkrywana i włączana do kanonu repertuaru koncertowego. Dzieła prezentowane na ” Ouvertures & Suites” świadczą o talencie i kunszcie kompozytorskim ich twórców, których łączy swoisty patronat innego związanego z dworem Ludwika XIV, kompozytora – Jeana Baptiste’a Lully’ego. Choć on sam nie skomponował żadnej cyklicznej formy tanecznej, uczynili to zafascynowani jego twórczością kompozytorzy, którzy początkowo studiując u niego pełnili funkcję kopisty. Ówczesne szkoły narodowe – włoska, francuska i niemiecka, a także polska – przenikają się w prezentowanych na płycie dziełach. Różnorodne stylistycznie tańce tworzą ciekawą mozaikę, którą w żywiołowy sposób interpretuje zespół legitymujący się wykonawstwem historycznym na starych instrumentach.

Nowa płyta Ensemble Jerycho poświęcona jest twórczości jednego z najbardziej znanych kompozytorów epoki renesansu Josquina des Prés. Album „Josquin in Poland” przedstawia  „Missa Mater Patris”, która już w XVI wieku została opracowana przez Polaka, Krzysztofa Borka na potrzeby Kolegium Rorantystów z Krakowa i otrzymała nową nazwę „Mater Matris”. Uzupełniona przez niego o dodatkowe głosy, wzbogaciła zbiory służące oprawie uroczystych mszy, które uświetniał czterogłosowy chór kolegialny.  Chór Ensemble Jerycho pod kierunkiem Bartosza Izbickiego prezentuje muzykę renesansowego mistrza w sposób dynamiczny, pełen kolorów, przywracając brzmienie utworu w oryginalnym zapisie.

Chaconne in Two”  zawiera natomiast nagrania archiwalne znakomitego polskiego skrzypka i pedagoga związanego od lat z Hanowerem, Adama Kosteckiego, muzycznego spadkobiercy takich tuzów wiolinistyki jak Dawid Ojstrach, Isaac Stern czy Nathan Milstein. Ideą sesji był fenomen bachowskiej „Chaconne”. Znalazły się tu dwa ujęcia słynnej „Chaconne” Johanna Sebastiana Bacha: tradycyjne, na skrzypce solo oraz z towarzyszącą partią altówki pełniącą rolę harmonicznej podstawy. Skrzypkowi towarzyszą orkiestry kameralne z Sopotu i Hanoweru oraz gitarzysta Carsten Petermann. Płyta przenosi słuchacza w świat nieco zapomnianej już estetyki wykonawczej, pozwala zachwycić się brzmieniem starego włoskiego instrumentu, a także dojrzałą, pełną pasji i świeżości interpretacją bachowskiego arcydzieła.

Gitarzysta Miłosz Mączyński to wirtuoz koncertujący w wielu krajach Europy, laureat międzynarodowych konkursów i muzyk Cracow Gitar Quartet.  Jego „Elegiaque” zawiera zbiór kompozycji pisanych z myślą o gitarze i lutni. Znalazły się na niej utwory, których motywem przewodnim jest melancholia, smutek, zaduma. Fantazje angielskiego lutnisty Johna Downlanda łączą kunsztowne renesansowe polifonie z melodyką o wyraźnie wokalnych rysach, inspirowanych wpływami włoskimi. „Fantaisie Elegiaque a la mort de Madame Beslay”  Fernando Sora napisana po śmierci jego uczennicy to monumentalne w rozmiarach dzieło, które, choć powstałe w epoce romantyzmu, zawiera szereg odwołań do retoryki renesansu i baroku.  Zbiór kilku pieśni Franza Schuberta, wśród których znalazła się słynna „Śmierć i dziewczyna” – to swobodne aranżacje oraz wirtuozerskie impresji znakomitego gitarzysty

Ciekawie wydany edytorsko pięciopłytowy album „Polish Chamber Music” zawiera nagrania dokonane w ciągu 30 lat działalności kwartetu smyczkowego DAFO. Ten znakomity zespół tworzą Justyna Duda – pierwsze skrzypce, Danuta Augustyn – drugie skrzypce, Aneta Dumanowska – altówka, Kinga Roesler – altówka, Anna Armatys – wiolonczela oraz gościnnie klarnecista Arkadiusz Adamski oraz pianista Marek Szlezer. Jubileuszowy album ma nie tylko wymiar sentymentalny, jest też interesującym porównaniem twórczości polskich kompozytorów. Pierwszy album zawiera kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, takie jak „Streichtrio”, „Quartetto per archi no. 1”, „Quartetto per archi No. 2”, „Der unterbrochene Gedanke for String Quartet”, „Quartett für Klarinette und Streichtrio”, „Quartetto per archi no. 3. Blätter eines nicht geschriebenen Tagebuches” oraz “Quartetto per archi no. 4” napisane przez kompozytora w 2016 roku. Kolejny CD obejmuje kompozycje Karola Szymanowskiego ( „String Quartet No. 1 in C Major, Op. 37” i „String Quartet No. 2, Op. 56”)  oraz „String Quartet No. 4” Grażyny Bacewicz. Sporo miejsca zajmuję w zestawie twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego. Kwartet DAFO z gracją i polotem odczytuje jego “String Quartet No. 1 ‘It is Already Dusk’, Op. 62”, „String Quartet No. 2 ‘Quasi una Fantasia’, Op. 64” oraz „III Kwartet smyczkowy „…pieśni śpiewają” op. 67”. Na uwagę zasługuje także ekspozycja młodego, polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego i pakiet jego znakomitych utworów: String Quartet No. 1”, „String Quartet No. 2”, String Quartet No. 3”, „String Quartet No. 4” oraz zamykający zestaw  „Piano Quintet No. 1”  i „Piano Quintet No. 2”.

Dionizy Piątkowski