Legendarny perkusista i kompozytor Phil Haynes jest ikoną amerykańskiego, awangardowego jazzu. Współpracował z najwybitniejszymi muzykami oraz innowatorami jazzu swego pokolenia: saksofonistami Anthony’m Braxtonem, Ellery Eskelinem i Davidem Liebmanem,  trębaczami Thomasem Hebererem, Herbem Robertsonem i Paulem Smokerem, basistami Markem Dresserem, Kenem Filiano i Drew Gressem, pianistami Davidem Kikoskim, Denmanem Maroney’em i Michelle Rosewoman, wokaliśstami Theo Bleckmannem, Nicholasem Homerem i Hankem Robertsem oraz skrzypkiem Markem Feldmanem. Tworzy słynny kolektyw kompozytorski Joint Venture, zespół smyczkowy „jazz-grass” Free Country, trio saksofonowe No Fast Food oraz klasyczne trio fortepianowe Day Dream ze Stevem Rudolphem, wzbudzał zachwyt prezentując solowy projekt Sanctuary. Jego rozległa dyskografia obejmuje prawie setkę wybitnych płyt zrealizowanych zarówno dla oficyn amerykańskich, jak i europejskich. Teraz powraca trzypłytowym wydawnictwem „Phil Haynes‘ 4 Horns & What? – The Complete American Recordings”, dokumentującym jego słynne kwintety w różnych składach, w tym z udzialem takich muzyków, jak John Tchicai, Paul Smoker, Herb Robertson, Ellery’ego Eskelin, Andy Laster i Joe Daley. Zestaw obejmuje dwa albumy studyjne zespołu z 1989 i 1991 roku oraz nigdy wcześniej  nie publikowane nagranie koncertowe z Brooklyn Academy of Music z  października1995 roku.

Ponowne spotkanie z tą muzyką sprawiło mi wielką radość” – mówi Phill  Haynes. Może nie byliśmy tak daleko, jak myśleliśmy. Okazuje się, że był to całkiem uderzający zespół, po prostu nigdy nie poświęcono nam w Ameryce tyle uwagi, na ile, jak sądziłem, zasługiwaliśmy”. W trakcie zastanawiania się nad swoją długą karierą w książce „Chasing the Masters: First Takes of a Modern Drumming Artist” , perkusista powrócił do muzyki, którą stworzył ze swoim odważnym kwintetem 4 Horns & What? na początku lat 90-tych. Zespół występował w zmiennym, ale zawsze gwiazdorskim składzie, w skład którego wchodzili zawsze trębacz Paul Smoker na trąbce i flecista Andy Laster. To na ich zaproszenie w zespole pojawiali się saksofoniści tenorowi John Tchicai i Ellery Eskelin oraz Herb Robertson i Joe Daley. Przekonany, że zespół zasługuje na szerszą sławę Phill Haynes przygotował serię „The Complete American Recordings” dokumentującą nagrania tej awangardowej formacji. Zestaw jest odkrywczy, a każda sesja to nieokiełznana i radosna eksploracja możliwości nowoczesnego jazzu, przywołująca prężną polifonię: od skojarzeń ze stylem nowoorleańskim po współczesną awangardę. Phill Haynes zaczął pracować nad specyficznym instrumentarium i brzmieniem zespołu pod koniec 1986 roku. „Próbowałem pogodzić interesującą estetykę – wspomina po latach. Chciałem zespołu, który zagra w większości sytuacji bez wzmocnienia, zespołu, który w jednej chwili będzie mógł szeptać, a w następnej odwrócić się, by podnieść dach, zespołu zbudowanego w