Wiosenne nagrania DUX Recordings są powiewem nowej muzyki w doskonałych wykonaniach i precyzyjnych interpretacjach. Dla entuzjastów muzyki klasycznej i współczesnej albumy tej oficyny staja się wzorcem tego, co najciekawszego dzisiaj dzieje się w rodzimej muzyce poważnej.
Dorobek Mieczysława Karłowicza, najwybitniejszego obok Szymanowskiego kompozytora Młodej Polski, zamyka się niemal całkowicie w dwunastoletnim okresie twórczym. Najbardziej charakterystyczną dla jego muzyki formą jest poemat symfoniczny, który lepiej odpowiadał programowym koncepcjom kompozytora niż klasyczna symfonia („ Mieczysław Karłowicz – Philharmonic Szczecin”). Zespół orkiestry symfonicznej szczecińskiej filharmonii przedstawia dwa spośród 6 poematów symfonicznych swego patrona w nowej, słynnej z architektonicznego piękna, siedzibie. Tradycyjny pod względem formy koncert skrzypcowy Karłowicza, to dzieło prawdziwie wirtuozowskie, znakomicie odpowiadające wrażliwości muzycznej i technicznym możliwościom Bartłomieja Nizioła – jednego z najznakomitszych polskich wiolinistów.
Małżeństwo flecistów Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, razem z muzykami Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży prezentuje album „ Flute Reflections” – program złożony z dość rzadko spotykanych kompozycji przeznaczonych na 2 flety i orkiestrę. Nagranie zostało zrealizowane jako element kampanii edukacyjnej Barwy muzyki skierowanej do najmłodszych odbiorców sztuki. I rzeczywiście, utwory Antonio Vivaldiego, fragment z oratorium L’ Enfance du Christ Hektora Berlioza i współczesny koncert Janusza Bieleckiego skrzą się plastycznymi dźwiękowymi obrazami. Bez trudu wyczuwamy głębokie porozumienie i jedność koncepcji wykonawczej pomiędzy solistami, które sprawiają, że Fletowe refleksje są prawdziwą przyjemnością dla słuchaczy w każdym wieku.
Swój najbardziej jak dotąd owocny sezon artystyczny, Łukasz Krupiński, półfinalista – jeden z ulubieńców publicznosci XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego, podsumował nagraniem płyty pod znamiennym tytułem: „Espressione”.Na repertuar debiutanckiej płyty tego niezwykle obiecującego pianisty składają się utwory, którymi młody artysta zawojował włoską publiczność i jurorów konkursów pianistycznych w Bolzano oraz San Marino. Repertuar to wymagający i zarazem najpełniej wyrażający duże możliwości techniczne pianisty, jak i jego nietuzinkową wrażliwość artystyczną.
„We mgłach” – to oryginalne nagranie liryki wokalnej z muzyką Karola Szymanowskiego, zrealizowane przez Rafała Majznera (tenor) i Katarzynę Rzeszutek (fortepian), Nagranie zawiera wszystkie utwory z czterech pierwszych opusów pieśni powstałych we wczesnym okresie twórczości kompozytora, zwanym zazwyczaj okresem późnoromantycznym. Poza nielicznymi, dość popularnymi utworami, jak „ Daleko został cały świat”, „Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza” i „Łabędź”. Większość z prezentowanych tu, niezwykle ciekawych i wymagających, pieśni, rzadko pojawia się na estradach koncertowych. Można doszukać się w nich wpływów wielkich kompozytorów XIX wieku, choć równocześnie dominuje charakterystyczny indywidualny rys twórczy kompozytora odznaczający się oryginalną emocjonalnością, zarówno we fragmentach lirycznych, jak i dramatycznych.
Doskonały zestaw prezentują płyta, która jest swoistym przeglądem najnowszej twórczości orkiestrowej Stanisława Moryty, wybitnego współczesnego kompozytora, organisty i pedagoga. Profesor Stanisław Moryto może pochwalić się wyjątkowo wszechstronną artystyczną biografią, na którą składają się sukcesy na niwie wykonawczej i pedagogicznej, współtworzenie narodowych instytucji kultury, działalność wydawnicza skupiona na polskiej muzyce organowej oraz bogaty dorobek kompozytorski. Słuchając nagrania zrealizowanego przez członków Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego zetkniemy się z oryginalnymi opracowaniami motywów z muzyki kurpiowskiej by następnie śledzić rozbudowane dialogi instrumentów solowych w „Koncercie na perkusję, harfę i orkiestrę smyczkową”.
Andrejs Osokins to jeden z najbardziej cenionych pianistów łotewskich, osiadły w Londynie laureat prestiżowych konkursów fortepianowych w Leeds, Arthura Rubinsteina, Long-Thibaud i Królowej Elżbiety. Krytycy opisują jego grę jako bezbłędnie stylową, chwalą jego potężny intelekt i magnetyczną osobowość, szeroką paletę ekspresji dźwiękowej, przekonującą w bardzo różnorodnym repertuarze. Niniejsza płyta prezentuje utwory, które łączy specyficzna oś dedykacji i wzajemnych powiązań, ukształtowanych przez zaprzyjaźnionych genialnych muzyków romantyzmu – Franciszka Liszta oraz Roberta Schumanna. Warto prześledzić te muzyczne związki w niezwykle świadomej interpretacji łotewskiego pianisty.
„Piano Trios” to przepiękna, muzyczna opowieść snuta przez Trio im. Wiłkomirskich. Nazwa zespołu to hołd dla niezwykłej rodziny muzyków o historii tyleż barwnej, co dramatycznej. Wiłkomirscy byli Polakami osiadłymi w Moskwie, gdzie w początkach XX wieku przyszło na świat i zdobywało pierwsze muzyczne doświadczenia rodzeństwo: Kazimierz, Michał i Ma