To była jedna z ostatnich edycji kultowej serii płytowej “Polish Jazz” i wraz z numerem 73 pojawił się album znakomitego i popularnego gitarzysty Jarosława Śmietany. Swój wspaniały kwartet zbudował na bazie warsztatowej formacji Sounds i dobrał znamienitych muzyków: saksofonistę Piotra Barona, perkusistę Jacka Pelca i basistę Antoniego Dębskiego. Razem stworzyli rozlegle „brzmienia i kolory” a zrealizowany wtedy dla Polskich Nagrań/Muza album stal się z czasem kultowym krążkiem polskiego jazzu.

Gitarzysta i kompozytor Jarosław Śmietana (29.03.1951-2.09.2013)  to jazzman o ugruntowanej i nie wymagającej rekomendacji pozycji. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej PWSM w Katowicach początkowo grał w amatorskim zespole bluesowym Hall, z którym zdobył wyróżnienie na festiwalu Jazz nad Odrą’72. Na scenie zawodowej rozpoczął od współpracy z krakowskim zespołem Dżamble. Nagrywał również z niemieckim big-bandem Klausa Lenza. Był twórcą i liderem legendarnej grupy Extra Ball, potem następnie zespołów Sounds, Symphonic Orchestra, Namysłowski-Śmietana Band oraz – skupiającego czołówkę polskiego jazzu- Polish Jazz Stars. Grał także (w czasie studiów) w Big Bandzie PWSM w Katowicach. Z zespołem tym sporo koncertował i wziął udział w wielu festiwalach jazzowych ( od Jazz nad Odrą (1975-76) po Jazz Jamboree (1975) o festiwal w Pradze) oraz koncertował w USA. W swojej karierze grał z całą czołówką polskiego jazzu ( Sławomirem Kulpowiczem, Henrykiem Majewskim, Zbigniewem Namysłowskim, Zbigniewem Seifertem, Janem Ptaszynem Wróblewskim ale także z Ewą Bem, Andrzejem Zauchą) i wieloma światowymi gwiazdami takimi jak: Art Farmer, Freddie Hubbard, Eddie Henderson, Joe Zawinul, Gary Bartz, Carter Jefferson, Vince Mendoza, John Abercrombie, Hamiet Bluiett, Idris Muhammad, Ronnie Burrage, Harvie Swartz, Mike Stern, Jack Wilkins, Cameron Brown, Andy McKee, Greg Bandy, David Gilmore i Dave Friedman.

Jarosław Śmietana był także znakomitym kompozytorem i konceptualistą; jest autorem ponad 200 utworów jazzowych.Imponująca (prawie dwieście albumów) dyskografia gitarzysty obejmuje tak znakomite nagrania, jak sesje „Klaus Lenz Big Band: Live at Jazz Jamboree’74”, „Złota Tarka’76/Jazz nad Odrą’76”, „Big Band Katowice: Jazz nad Odrą’76”, „Extra Ball: Aquarium Live 1977”,” Big Band Katowice: Madrox-Sorcerer’77”, „Extra Ball: Marlboro Country”, „Big Band Katowice: Music for my Friends”, „Kilimanjaro” (ze Zbigniewem Seifertem), „Grand Standard Orchestra”, „Extra Ball: Mosquito”, „Extra Ball: Akumula Torres”, „Prasad In Mangalore” (ze Sławomirem Kulpowiczem), „Extra Ball: Birthday”, „Extra Ball: Go Ahead”, „Henryk & Robert  Majewski Sextet: Continuation”, „Talking Guitar”, „From One to Four”,Touch of Touch”, „Jarosław Śmietana Trio: Cooperation”, „Wipe”, „Flowers In Mind”, „Śmietana Live In New York”, „Live  At The Jazz Jamboree 1994” (z Eddie’m Hendersonem), „A Time For Love” (z Andrzejem Dąbrowskim), „Plays Gershwin” i „Plays Ellington” (z Bradem Terry’m), „Phone Consultaions” (z Wojciechem Karolakiem), „Meeting Point” (z Cezariuszem Gadziną), „ Songs And Other Ballads”, „Plays Standards (z Art Farmerem), „Kind Of Live” (z Ryszardem Styłą), “Speak Easy” (z Johnem Abercrombiem), “Groove Band”.“ Tomasz Szukalski  – Jarek Smietana Quartet”, “Extra Cream”, ” Ballads & Others Songs” , “African Lake” (z Gary’m Bartzem), wyśmienity „A Story of Jazz”  czy kultowy – teraz wznowiony we wersji cyfrowej CD oraz  kolekcjonerskim LP-albumie –  „Sounds & Colours”.

Dionizy Piątkowski