Szwedzki basista i kompozytor Anders Jormin wielokrotnie dawał wyraz swojej fascynacji muzyką dawną, sakralną czy folklorem, wykraczając swobodnie poza granice jazzu i tworząc własną, eklektyczną formułę o charakterystycznym skandynawskim odcieniu. „Kiedy unikalny dialekt muzyczny każdego muzyka, z ciekawością i otwartymi uszami, łączy się i komunikuje, może obudzić się coś silniejszego niż nasze cztery indywidualne głosy – wyjaśnia genezę swojej muzyki Anders Jormin. Dzieje się coś, co z góry nie jest postanowione ani kontrolowane”. Rezultat: „starannie skrystalizowana i płynąca z serca muzyka„.

Kreatywne partnerstwo Andersa Jormina i Leny Willemark zostało po raz pierwszy zaprezentowane w ECM w 2004 roku wraz z albumem” In Winds, In Light”. W 2015 roku basista zaprezentował „Trees of Light” – kolejny  projekt z grającą na koto Karin Nakagawą. Anders Jormin dał się poznać także wspaniałymi nagraniami realizowanymi wraz z Bobo Stenson Trio, Tony’m Oxley’em, Marilyn Crispell, Charlesem Lloydem, współpracą z Tomaszem Stańko (z którym nagrał,  dla ECM Records, trzy albumy), a także z Matsem Gustafssonem i Donem Cherry’m. Współpraca z całą plejadą gwiazd europejskiej i światowej muzyki uczyniły go wielkim mistrzem i jednym z najwspanialszych kontrabasistów i improwizatorów dzisiejszego jazzu. Anders Jormin jest także  znany  z nagrań solowych oraz jest „twarzą” estetyki ECM Records. Teraz, wraz z perkusistą Jonem Fältem, długoletnim towarzyszem Andersa w Bobo Stenson Trio, grupa rozszerzyła swój zakres improwizacji zapraszając do współpracy Lenę Willemark (wokal, skrzypce, altówka) oraz mistrzynię gry na 25-strunowym koto, Karin Nakagawa.  Sesja „ Pasado En Clarozespół rozwija wiele kreatywnych pomysłów, które powstają z połączenia poezji i muzyki.  Anders Jormin łączy teksty ze starożytnych chińskich i japońskich źródeł,  ze współczesną poezją skandynawską. Odwołuje się także w swoich kompozycjach do meksykańskiego pisarza Octavio Paza i Francesco Petrarki, włoskiego renesansowych liryka.

Dionizy Piątkowski