Weteran amerykańskiego, “czarnego” jazzu, perkusista Andrew Cyrille ponownie odnajduje się ze swoja muzyką w sesji przygotowanej przez ECM Records, ale wyprodukowanej tym razem nie pod dyktando Manfreda Eichera, lecz nowojorczyka  Sung Chunga.

Nowojorczyk Andrew Cyrille  jest absolwentem słynnej Juilliard School a naukę gry na perkusji zaczął pobierać u legendarnego Philly’ego Jo Jonesa. We wczesnych latach 60-tych współpracował w nocnych klubach ze  skandalizującą śpiewaczką Nellie Lutcher, a także saksofonistami tenorowymi Colemanem Hawkinsem i Illinoisem Jacquetem. W 1965 roku rozpoczął 1kilkunastoletnią współpracę z Cecilem Taylorem, występując jednocześnie ze znanymi przedstawicielami soul-jazzu Stanley’em Turrentine’em i Juniorem Mance’em. W 1969 roku nagrał w Paryżu album „What About”, będący jednym z nielicznych udanych przykładów nagrania solowego perkusisty. W 1971 roku, wraz z Milfordem Gravesem i Rasiedem Alim, utworzył zespół Dialogue Of The Drums. W latach 70-tych był wykładowcą  Antioch College w Ohio. Andrew Cyrille jest perkusistą uniwersalnym, potrafiącym tworzyć zarówno nienaganne klasyczne rytmy jazzowe, jak i wielopłaszczyznową fakturę free-jazzową. W gęstej, burzliwej muzyce Cecila Taylora jego gra pełniła funkcję porządkującą i nadawał jej przejrzystość. Z kolei w kompozycjach awangardzistów AACM,  Muhala Richarda Abramsa czy Johna Cartera tworzył elastyczną tkankę rytmiczną. W 1977 roku towarzyszył Carli Bley podczas jej europejskiej trasy; w latach 80-tych koncentrował się na nagraniach własnej grupy Manao (z trębaczem Tedem Danielsem, saksofonistą Davidem S. Ware’em i kontrabasistą Nickiem de Geronimo). Nagrał również dwa albumy w duecie z  Jimmym Lyonsem oraz płytę w trio z Lyonsem i Jeanne Lee. W ostatnich latach współpracuje z Reggie Workman Ensemble, występuje w duetach z Marilyn Crispell i nagrywa z wieloma, stylistycznie różnymi, artystami: od Horace’a Tapscotta i Geri Allen po Anthony’ego Braxtona i Billy’ego Banga. W 1990 roku odbył trasę koncertową z free-jazzowym kontrabasistą Paulem Rogersem i byłym gitarzystą Lou Reeda, Markiem Hewinem, z programem, w którym kompozycje Johna Coltrane’a przeplatały się z psychodelicznym transem. Andre Cyrille był gościem Ery Jazzu w 2008 roku, wraz z kwartetem Davida Murray’a towarzysząc wokalistce Cassandrz e Wilson.

The News”, nowy album kwartetu prowadzonego przez jednego z innowatorów jazzu, perkusistę Andrew Cyrille’a, kontynuuje historię z wydanej w 2016 roku płyty „The Declaration of Musical Independence”, nagrania, które  magazyn Down Beat okrzyknął „nieskrępowaną eksploracją w czasie, pulsującej przestrzeni i atmosferze… ambitny, ale prosty, bogaty i nieskończenie satysfakcjonujący.” Inicjatorem tych skojarzeń i pomysłów jest z pewnością gitarzysta Bill Frisell, którego Andrew Cyrille zrobił nadwornym kompozytorem swoich sesji. Kwartet tworzy także znakomity kontrabasista  Ben Street oraz coraz, bardziej pożądany przez światowy jazz, pianista ( zaczynał m.in.  u Tomasza Stańko!) David Virelles. Melodyjne kompozycje Frisella, ekspresyjne kompozycje lidera staja się ważnym odniesieniem do pełnej, kolektywnej improwizacji „The News”  z – jak to określił New York Times –  „czujnym, płynącym pulsem” całego zespołu.

Dionizy Piątkowski