Danilo Perez jest jednym z najbardziej kreatywnych pianistów improwizujących. Doskonale muzycznie wykształcony pianista jazzowy ukończył  studia w National Conservatory w rodzinnej Panamie (w latach 1978-82) oraz w amerykańskiej  Berklee College of Music (1985-87). Pobierał  także prywatne lekcje u Donalda Browna, Herba Pomeroy’a i Charliego Bonacosa. Jako niezwykle muzykalny twórca oraz elokwentny instrumentalista chętnie zapraszany był do udziału w nagraniach i koncertach wybitnych muzyków : grał z Edgardo Quintero (1978-82), Victorem Mendozą (1985-86), zespołem akompanującym Jon’owi Hendricksowi (1987-89), w grupach z  Paquito D’Riverą ( od 1988),  Terence’m Blanchardem (1989), United Nation Orchestra – Dizzy’ego Gillespiego ( od 1989), z Mauricio Smithem (1990), Arturo Sandovalem, Joe Lovano, Tomem Harellem (1990), Claudio Roditim, Wyntonem Marsalisem, Jamesem Moodym, Slidem Hamptonem, Freddiem Hubbardem, Jimmym Heathem oraz   Stevem Turre’em (1991).  Danilo Perez znany  jest także z udziału w nagraniach i koncertach  kwartetu Wayne’a Shortera. Danilo Perez jest także liderem własnego trio, które jest jednym z najciekawszych zespołów akustycznego jazzu ostatnej dekady.  Jego imponująca dyskografia zawiera nie tylko nagrania realizowane wraz z gigantami jazzu, ale także sporo ciekawych, autorskich projektów ( od „ Two Of Sorts ” – z Claudio Roditim, ” Reunion ”-z Paquito D’Riverą, „ Havana Café ”- z Paquitpo D’ Riverą, „ Dedicated To Diz ”-ze Slide Hamptonem, „ Sketches Of Dreams”- z Davidem Sanchezem, „ Live At The Royal Festival Hall”- z Dizzy’m Gillespie’m, „To Bird With Love”-z D. Gillespie’m, „Danzon”- z Arturo Sandovalem, autorskie „ Danilo Perez ”, „ The Journey ”, „ Panamonk ”, „ Central Avenue ” , „Trio”- z Roy’em Haynesem i Johnem Patitucci’m po albumy z zespołami Wayne’a Shortera).

Choć pianista najczęściej wspomagał swą grą innych  muzyków ( od Wyntona Marsalisa po Wayne’a Shortera) to  doskonale odnajduje się także w autorskich projektach. Takim z pewnością jest album „Panama 500”  zrealizowany w związku z  jubileuszem 500-lecia Panamy, odkrytej w 1513 roku przez hiszpańskiego żeglarza Vasco Nuneza. Do projektu Danilo Perez zaprosił znakomitych latynoskich  instrumentalistów: Bena Streeta i Adam Cruza oraz kolegów z kwartetu W.Shortera  ( basistę  Johna Patitucci’ego o perkusistę Briana Blade’a). Urodzony w Panamie Danilo Perez okazał się idealnym muzykiem dla stworzenia muzycznej opowieści o burzliwych dziejach swej ojczyzny. Muzyka zawarta na albumie, „Panama 500” , w idealnej harmonii łączy elementy jazzu z muzycznym folklorem obu Ameryk i europejską muzyką klasyczną. W swoim jazzie Danilo Perez precyzyjnie i nie nachalnie łączy elementy muzyki latynoskiej  z jazzem. „ Do tej pory  – wyjaśnia w jednym z wywiadów – w latynoskim jazzie łączyliśmy nasze rytmy z melodyjnymi elementami bebopu.  Teraz staram się robić coś innego: znaleźć wspólną cechę i włączyć nasz latin- blues w struktury amerykańskiego jazzu”.

Dionizy Piątkowski