ANDREA MOTIS – Singing & Swinging

10.04.2022, godz.19.00 – Aula UAM – Poznań

Skład zespołu

Andrea Motis– trąbka, śpiew
Joan Chamorro – kontrabas
Joseph Traver – gitara
Ignasi Terraza – fortepian
Esteve Pi – perkusja

Koncert, na który publiczność i organizatorzy czekali dwa lata. Sala wypełniona po brzegi, owacja na stojąco, tłumy fanów czekających po koncercie na autografy i zdjęcia. Symbolicznym gestem wsparcia dla Ukrainy w trakcie koncertu było wykonanie utworu „Hallelujah” Leonarda Cohena.
Sławek Wąchała
Na zewnątrz zimny deszcz, a w Auli UAM grzeje nas swing. Bujamy się, klaszczemy, uśmiechamy od ucha do ucha. Stary, dobry jazz ma to do siebie, że trudno przy nim usiedzieć na miejscu. Patrzę na filigranową dziewczynę, zaledwie 27-letnią, która z lekkością przechodzi z vocalu do improwizacji na trąbce i myślę, ile miała szczęścia, że spotkała na swej drodze Joana Chamorro, kontrabasistę grającego w jej kwintecie. Ona pełna skromności i pokory. Jazz jest częścią jej krwiobiegu. To widać i czuć. Jazz jest nią, a ona jazzem. Dlatego ten jej swing brzmi tak naturalnie, tak prawdziwie, bez wysiłku. 
Anna Kochnowicz-Kann
Koncert nosił tytuł Singing & Swinging i trudno o bardziej trafne jego podsumowanie. Przyjemnie było doświadczyć wszechstronności młodej i uzdolnionej frontmanki, różnorodności prezentowanego w trzech językach repertuaru, jego interpretacji oraz dojrzałości i talentu każdego z muzyków. Płynąca ze sceny energia wspólnego twórczego porozumienia błyskawicznie naładowała niemalże pełną widownię poznańskiej Auli. Twórcy Ery Jazzu po raz kolejny udowodnili, że organizowane przez nich spotkania warte są uznania i obecności. Koncert Motis był moim pierwszym spotkaniem z jazzem na żywo od 2020 roku. Nie mogłam wymarzyć sobie lepszego powrotu.
Marta Szostak, Kultura Poznań
Andrea Motis – „Cudowne dziecko jazzu” – zaśpiewała i zagrała dla nas wyjątkowo dojrzale. Tytułowe „Singing & Swinging” („śpiewanie i kołysanie”) urzekało stylem i oryginalnością. Usłyszeliśmy wiele jazzowych evergreenów. W interpretacji Andrei nie były przesycone patosem. Frazowanie, muzyczna intuicja i barwa jej głosu pozwoliła odkryć w tych utworach to, co sprawia, że chce się ich słuchać współcześnie. Andrea Motis, podczas Wiosennej Ery Jazzu, przekonała wszystkich, że jej sceniczna osobowość jest kwiatem, którego barwa i zapach będą jeszcze nie raz podziwiane na scenach Europy i świata.
Dominik Górny, Nasz Głos Poznański

Galeria z koncertu


ANDREA MOTIS – Singing & Swinging

Po raz pierwszy w Polsce przedstawi się Andrea Motis – największe odkrycie sezonu wśród europejskich artystów. “Cudowne dziecko jazzu” to komplement, którym talent, muzykę, grę i śpiew katalońskiej wokalistki i trębaczki Andrea Motis skwitował legendarny Quincy Jones. Z taką rekomendacją Andrea Motis znalazła się w kręgu najważniejszych protegowanych wybitnego kompozytora, aranżera i producenta. Natychmiast podpisała lukratywny kontrakt z prestiżową, jazzową oficyną Impulse/Verve Records, tą samą, dla której nagrywała m.in. Ella Fitzgerald, Billie Holiday i Sarah Vaughn. Jej debiutancki album „Emotional Dance” był sporym wydarzeniem a śpiewająca trębaczka stała się sensacją i atrakcją światowych festiwali i sal koncertowych.

Mieszkająca w Barcelonie trębaczka, wokalistka i kompozytorka Andrea Motis ma dopiero 25 lat, ale jej muzyczna dojrzałość imponuje a mistrzowska gra na trąbce zachwyca. Naukę gry na tym instrumencie rozpoczęła mając zaledwie 7 lat, dzisiaj doskonale odnajduje się nie tylko w pogodnych smooth-jazzowych frazach, ale także w skomplikowanych wybiegach improwizacyjnych. Faktycznym odkrywcą talentu wokalistki-trębaczki jest kataloński basista Joan Chamorro, który zwrócił uwagę na nastoletnią Andreę w szkole Sant Andreu, na przedmieściach Barcelony. Andrea Motis wyróżniała się doskonałą techniką gry na trąbce i saksofonie, wspaniale śpiewała standardy jazzu. Mając zaledwie 12 lat, rozpoczęła współpracę z zespołem jazzowym Sant Andreu Jazz Band, prowadzonym przez jej nauczyciela muzyki i dyrektora muzycznego szkoły Joana Chamorro. To on zauroczył młodą artystkę stylistyką jazzu i jest teraz jej głównym mentorem. W 2010 roku, jako wokalistka, nagrała solowy album „Joan Chamorro Presents Andrea Motis” zawierający ciekawe interpretacje standardów jazzowych. Coraz częściej pojawiała się także jako solistka (wokalistka i trębacz) w warsztatowej formacji Andrea Motis & Joan Chamorro Group. W 2011 roku Andrea Motis otrzymała ważną nagrodę “Català de l’any” – Katalończyk Roku, przyznawaną przez El Periódico de Catalunya, dla wybitnych osobowości społeczności katalońskiej. Na profesjonalnej estradzie zaistniała wraz z albumem „Emotional Dance”, zestawem wspaniałych piosenek, w których śpiewem raz bliższa jest Norah Jones (do której ją coraz częściej porównują), raz jest bluesowo nostalgicznej Billie Holiday, innym razem bawi się latynoską bossa-novą jak Astrud Gilberto.

To zauroczenie latynoskimi rytmami, sambą i bossa-novą stało się inspiracją do nagrania albumu „Do Outro Lado Do Azul”, który nie unikając jazzowej maniery artystki, jest dojrzałą synteza portugalskich, brazylijskich nut i nastrojów. Dobór repertuaru na nowej płycie to wybór ciekawych, melodyjnych „klasyków” latynoskiego jazzu, samby i bossa-novy. W nagraniach wzięli udział ci sami muzycy, którzy towarzyszą wokalistce na poprzednich albumach: basista Joan Chamorro, pianista Ignasi Terraza, perkusista Esteve Pi i gitarzysta Josep Traver. Folkowego kolorytu nadaje muzyce brzmienie budowane klarnetem (Gabriel Amargant) i skrzypcami (Christoph Mallinger). Oprócz standardów i własnych kompozycji Andrea Motis umieściła na płycie również swoje autorskie, piękne interpretacje przebojów samby („Antonico” Ismaela Silvy, „Filho De Oxum” Roque Ferreiry czy słynnej „Dança Da Sildao” Paulinho da Viola). Swoją grą i śpiewem Andrea Motis prezentuje wspaniałe wyczucie melodii w swoim oszczędnym, subtelnym, wręcz minimalistycznym stylu. „Do Outro Lado Do Azul” to dla młodej artystki album przełomowy, bo z „cudownego dziecka jazzu” staje się „rasową”, wielką i dojrzałą artystką. Album „Do Outro Lado Do Azul” stanowi także zerwanie z wpływem „American song-book” na jej repertuar i szukanie inspiracji w rytmach śródziemnomorskich i latynoskich.

Nagrania i kontrakt z prestiżową i legendarną oficyną Impulse/Verve Records jest już samo w sobie najlepszą rekomendacją. W katalogu tej wytwórni są przecież najważniejsze dla jazzu albumy Johna Coltrane’a, Pharoaha Sandersa, Charlesa Mingusa, McCoy Tynera, Olivera Nelsona czy Sonny’ego Rollinsa. Do elitarnego grona geniuszy nowoczesnego jazzu dołączyła piękna, subtelna Andrea Motis. I robi to w brawurowy sposób: z jednej strony bawi się śpiewem i stylistyką zawieszona gdzieś między Norah Jones i Chet Bakerem, z drugiej strony wspaniale improwizuje grając na trąbce.

Dionizy Piątkowski

Wybrana dyskografia

Joan Chamorro presenta Andrea Motis, Feeling Good – z Joan Chamorro, Motis Chamorro Quintet Live at Jamboree’2013, Coses Que Es Diuen Però Que No Es Fan, Sant Andreu Jazz Band – Jazzing 1-4, Motis Chamorro Big Band Live, Live at Casa Fuster, Live at Palau de la Música’2015, He’s Funny That Way, Emotional Dance, Concert de les Festes Majors d’Amposta – Andrea Motis & Joan Chamorro Quartet, Intimate Conversation ( Ignasi Terraza/Scott Hamilton), Ignasi Terraza & Randy – Around the Christmas Tree, Miles Tribute Big Band – Sketches of Catalonia, Do Outro Lado Do Azul, Colors & Schadows, Loopholes

2022-04-20T16:36:50+02:00
Przejdź do góry