Sukcesem projektu Eskaubei i Tomek Nowak Quartet okazały się debiutanckie  albumy „Będzie dobrze” i „Tego chciałem” zrealizowane dla – promującej nowoczesne brzmienia -oficyny For Tune Records. To już nie monotonna rap- melorecytacja, ale pokład ciekawych muzycznych skojarzeń oraz ważnych tekstów. Frontmanem zespołu jest charyzmatyczny raper – wokalista  Bartłomiej Skubisz „Eskaubei„, pionier łączenia rapu z elementami jazzu; trębacz Tomek Nowak to ceniony muzyk studyjny oraz  współpracownik zespołów Nigela Kennedy, zespołu Amy Winehouse; Kuba Płużek​ to  jeden z najbardziej kreatywnych polskich pianistów jazzowych; basista Alan Wykpisz koncertował z takimi osobistościami jak, Dave Liebman, Randy Brecker, Aga Zaryan, Grzegorz Karnas, Michał Tokaj; perkusista Maksymilian Olszewski to współtwórca oryginalnych zespołów The Flash i 3Kings i Sophia Grand Club. Członkiem  zespołu  jest  także Wojciech Długosz (Mr Krime), polski DJ i producent muzyczny, odpowiedzialny w projekcie Eskaubei & Tomek Nowak Quartet za cuty, scratche oraz partie syntezatorów.

Propozycja rapera Bartłomieja Skubisza ( Eskubei) oraz kwartetu Tomka Nowaka jest więc swego rodzaju konsekwencją wielu pomysłów, które realizuje ten doskonały, rodzimy zespół. Brzmienie wypracowane przez Eskaubei & Tomek Nowak Quartet  zyskuje formacji nie tylko sporą grupę entuzjastów oraz przekonuje do nowych form rap-jazzowej stylistyki, ale tworzy także nowy, jazzowy  patos. W albumach zrealizowanych dla For Tune Records  formacja wzbogaciła brzmienie  udziałem znakomitych muzyków: w sesji „Tego chciałem pojawili się Filip Mozuk (perkusja), Mateusz Śliwa ( saksofon tenorowy), Patrycja Zarychta ( śpiew), Dominik Masalski oraz Kamil Wojdat (rap); na płycie „Będzie dobrze” gościnnie pojawił się gitarzysta Robert Cichy oraz wokaliści Lilu oraz Ten Typ Mes.

W poszukiwaniu nowych brzmień oraz muzycznych zaskoczeń z pewnością propozycje formacji Eskaubei & Tomek Nowak Quartet są nowatorskie. Nie tylko w warstwie artystycznej, ale także w odniesieniu do współczesnej kultury muzycznej. Połączenie jazzu i hip hopu nie jest dzisiaj czymś odkrywczym. Prekursorem był już dekady wcześniej Miles Davis, za którym podążyły tabuny artystów.  Podstawowymi filarami  kultury hip hopu są: graffiti, rap, break  oraz dance. Rap, zasadniczy filar, to przede wszystkim styl muzyczny wykorzystujący rytmiczną muzykę i charakterystyczne wykorzystanie głosu. Ów specyficzny „flow” rapu jest charakterystycznym elementem budowania rytmicznych, muzycznych brzmień oraz skojarzeń. Michał Urbaniak – bodaj największy entuzjasta rytmu i takich brzmień  twierdzi, że „ this is jazz of today  ”.

Dionizy Piątkowski