W poszukiwaniu nowych brzmień oraz muzycznych zaskoczeń z pewnością propozycje formacji Eskaubei & Tomek Nowak Quartet są nowatorskie. Nie tylko w warstwie artystycznej, ale także w odniesieniu do współczesnej kultury muzycznej. Propozycja rapera Bartłomieja Skubisza (Eskubei) oraz kwartetu Tomka Nowaka jest konsekwencją wielu pomysłów, które na płytach i koncertach realizuje ten doskonały, rodzimy zespół. Brzmienie wypracowane przez Eskaubei & Tomek Nowak Quartet  zyskuje formacji nie tylko sporą grupę entuzjastów, przekonuje do nowych form rap-jazzowej stylistyki, ale tworzy także nowy, jazzowy  patos. Sukcesem okazały się albumy „Będzie dobrze” i „Tego Chciałem”  oraz „Sweet Spot” – zgrabne połączenia tego, co nowoczesne ( rap, hip- hop, impulsywny jazz) z określoną formułą, która zapętla się w muzyce improwizowanej: funk i groove spotyka się ze swingiem i jazz-tradycją  oraz z nowymi stylistykami muzyki improwizowanej i melodyjnym, wręcz  soulowym, zaśpiewem oraz impulsywnością  jazzu.

Najnowszy ( wydany w trzech wersjach kolorystycznych) album „Tyrmand to Jazz to czwarty, ale pierwszy wydany  wyłącznie na winylu, album zainspirowany twórczością pisarza i propagatora jazzu – Leopolda Tyrmanda. Na sesję złożyły się utwory inspirowane czterema książkami ( „ Siedem dalekich rejsów”, „Zły”, „Dziennik 1954” i „Filip”). Eskaubei & Tomek Nowak Quartet zaprosili do współpracy raperów Eldo, Proceente i  Jareckiego, wokalistkę Aleksandrę Tocką oraz – jak zwykle – Mr Krime’a. Utwory skomponowali wszyscy muzycy kwartetu: Tomasz Nowak, Kuba Płużek, Alan Wykpisz i Maksymilian Olszewski. Płytę wzbogacają cztery grafiki wykonane przez Kamila Jakuzę Jaczyńskiego, inspirowane twórczością Leopolda Tyrmanda, które zostały uwiecznione na czterech stronach okładki, oraz interesujący esej „Muzyczny Tyrmand” Mateusza Kołodzieja. Powstały jazzowe opowieści o ludziach, miejscach oraz szeroko pojmowanej miłości do muzyki. Połączenie jazzu i hip hopu nie jest dzisiaj czymś odkrywczym. Prekursorem był już dekady wcześniej Miles Davis, za którym podążyły tabuny artystów.  Podstawowymi filarami  kultury hip hopu są: graffiti, rap, break  oraz dance. Rap, zasadniczy filar, to przede wszystkim styl muzyczny wykorzystujący rytmiczną muzykę i charakterystyczne wykorzystanie głosu. Ów specyficzny „flow” rapu jest charakterystycznym elementem budowania rytmicznych, muzycznych brzmień oraz skojarzeń. Michał Urbaniak – bodaj największy entuzjasta rytmu i takich brzmień  twierdzi, że „ this is jazz of today  ”.

Dionizy Piątkowski