Tradycyjnie, w polskiej muzyce, kwiecień jest Miesiącem Krzysztofa Komedy. Od lat odbywają się okolicznościowe koncerty, festiwale oraz projekty. Realizowany od 2015 roku – w ramach Ery Jazzu – cykl Czas Komedy staje się teraz samodzielnym projektem prezentującym geniusz muzyki Krzysztofa Komedy.   Dotąd przedstawiono muzykę Krzysztofa Komedy w interpretacji m.in. Espen Eriksen Trio (Norwegia), Dani Perez Trio (Hiszpania), Radio String Quartet (Austria) oraz autorskie projekty Weezdob Collective, Dawida Tokłowicza, Piotra Schmidta, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Gritt Ensemble, węgierskiego Bence Vas Trio oraz premierę spektaklu muzycznego  „Komeda: Nim wstanie dzień„. Tegoroczny Czas Komedy przedstawi  wybitnego pianistę i kompozytora Andrzeja Jagodzińskiego i jego Trio, które – od ponad 30 lat – tworzy kontrabasista Adam Cegielski oraz perkusista (także zespołów Krzysztofa Komedy) Czesław „Mały” Bartkowski. Koncert jest poznańską premierą programu „Komeda/Chopin/Bach” trio Andrzeja Jagodzińskiego.

Krzysztof Trzciński (27.04.1931-23.04.1969) urodził się w Poznaniu, tutaj spędził dzieciństwo, uczył się muzyki, studiował i uzyskał dyplom lekarza na poznańskiej Akademii Medycznej. To w Poznaniu powstał legendarny  Sekstet Komedy – pierwszy w Polsce zespół jazzu nowoczesnego, który rozpoczął epokę modern-jazzu w naszym kraju. To także w Poznaniu zrodził się „czas Komedy” z wybitnymi artystami tamtych lat: Jerzym Milianem, Januszem Hojanem i Janem Ptaszynem Wróblewskim na czele. Legenda światowego jazzu, Krzysztof Komeda-Trzciński, znakomity kompozytor oraz jeden z najwybitniejszych obywateli Poznania, w swym rodzinnym mieście nie jest dostatecznie eksponowany. Postać i legenda Komedy znalazła mocne, kulturalne, promocyjne i społeczne odniesienie w wielu innych polskich miastach: Komeda jest z dumą i pietyzmem eksponowany w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie odbywa się doroczny festiwal filmowy oraz galowe koncerty  Jazz w Muzeum, w Warszawie od trzech dekad organizowany jest Festiwal Muzyki Filmowej K. Komedy, w Kaliszu i Częstochowie rocznicowe koncerty a w Słupsku znakomity międzynarodowy Komeda Jazz Festival.

Krzysztof Komeda funkcjonuje w świecie przede wszystkim jako kompozytor muzyki filmowej. Był doskonałym kompozytorem, zgrabnie wplatającym jazz w swój muzyczno-ilustracyjny patos. Za sukcesem muzyki Komedy stoją przede wszystkim brawurowe jazzowe interpretacje i muzycy, którzy do swoich projektów włączyli kompozycje polskiego artysty. Polscy muzycy (nie tylko jazzowi) z lubością oraz kreatywnym zaangażowaniem włączają kompozycje Komedy do swoich prezentacji: od Tomasza Stańko, Michała Urbaniaka, Zbigniewa Seiferta i Jana Ptaszyna Wróblewskiego po polsko-amerykański The Komeda Project oraz albumy komedowskie  Andrzeja Jagodzińskigo, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Macieja Obary, Leszka Możdżera, Wojciecha Staroniewicza, grupy EABS, Leszka Kułakowskiego i  Trio Marcina Wasilewskiego. Także w repertuarze muzyków spoza Polski pojawiają się kompozycje Komedy, ich autorskie interpretacje a nawet całe projekty komedowskie : od „Zatoczki” australijskiego saksofonisty Adama Simmonsa i „Komeda Project” Dani Perez Trio po nagrania pop-music, rocka i alternatywnej elektroniki.

Słynna „Kołysanka”  Komedy  z filmu „Rosemary’s Baby” Romana Polańskiego z 1968 roku jest niezwykle popularnym standardem  granym zarówno przez muzyków jazzowych, jak i inspiracja dla pomysłów rocka, muzyki popularnej i elektronicznej. W portalu dyskograficznym Discos, hasło „komeda” pojawia się ponad tysiąc trzysta razy, a „rosemary’s baby” odnotowano na płytach blisko cztery tysiąca razy.  W popularnej wyszukiwarce „google”  hasło „Komeda” ma prawie 4 miliony linków, a „Rosemary’s Baby” ponad dwa miliony ! Liczby te świadczą nie tylko o ogromnej popularności polskiego artysty i jego kompozycji. Wskazują także niekończącą się listę nagrań, płyt, interpretacji, pomysłów i projektów związanych z wybitnym Poznaniakiem. Książka „Komeda on records”  jest dyskografią uwzględniającą przede wszystkim wydawnictwa, które powstały z inspiracji kompozycjami Krzysztofa Komedy-Trzcińskiego. Szczególnie ważny stał się wybór płyt zrealizowanych i wydanych w Polsce oraz nagranych przez polskich artystów oraz unikatowe nagrania komedowskie przygotowane przez wybitnych, zagranicznych jazzmanów.

Dionizy Piątkowski