XVI Międzynarodowy Festiwal Hałda Jazzu odbędzie w dniach 21-23 czerwca w Dolnośląskim Centrum Filmowym we Wrocławiu. Przez ostatnie lata markę Hałda Jazz budowały koncerty z udziałem czołowych artystów oraz koncerty Tomasza Stańko, Leszka Możdżera, Grażyny Auguścik, Urszuli Dudziak czy Piotra Wojtasika. Hałda Jazz ma swoje początki w Bogatyni – stolicy zagłębia górniczo-energetycznego – skąd wzięła się nazwa festiwalu. Hałda Jazz zagrała w Bogatyni przez kilkanaście lat. Tuż przed czwartą edycją Festiwalu ze względu na wielką powódź, jaka dotknęła Bogatynię i jej mieszkańców, organizatorzy postanowili przenieść Festiwal i zagrać w czeskiej Pradze. W 2012 roku Hałda Jazz Festiwal powrócił na scenę Bogatyńskiego Ośrodka Kultury w nowatorskiej formie i z nowymi propozycjami. Dzięki Bogatyni Festiwal wciąż się rozwija i wchodzi w tym sezonie na prestiżowe sceny dolnośląskich instytucji kultury. Tworząc tegoroczny program festiwal ma do zaproponowania kolejne, znakomite wydarzenia.
Pięćdziesiąt lat obecności na scenie celebrować będzie Laboratorium. Formalnie grupa powstała w 1970 roku a zespół założyli Janusz Grzywacz, Mietek Górka i Marek Stryszowski by niebawem skład uzupełnili flecista Wacek Łoziński i basista „Mundek” Mąciwoda. Debiutujący Laboratorium wygrał krakowską Gitariadę, festiwal Młodzieżowej Muzyki Współczesnej w Kaliszu oraz został laureatem festiwalu Jazz nad Odrą (1972 – II miejsce, 1973 – I miejsce). Laboratorium zaczęło otrzymywać bardzo poważne propozycje fonograficzne i koncertowe. Już na pierwszej płycie z cyklu „Biały Kruk Czarnego Krążka” gościnnie zagrał Zbigniew Seifert. Zaczęli występować na najważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce i w Europie (m.in. Krakowskie Zaduszki Jazzowe, Jazz Jamboree, Zurych Jazz Festiwal, Berliner Jazz Tage, San Sebastian Jazz Festival). Po nawiązaniu współpracy ze szwajcarską firmą impresaryjną i fonograficzną Face Music, ilość koncertów festiwalowych i klubowych znacznie wzrosła. W 1976 roku Marek Stryszowski został laureatem Grand Prix oraz nagrody publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Lublinie. W efekcie wraz z zespołem został zaproszony przez hinduskiego organizatora na festiwale Jazz Yatra w Bombaju, Kalkuta Jazz Festiwal oraz klika dodatkowych koncertów w Indiach. Wspaniałą opinię o zespole wyraził jeden z najbardziej uznanych dziennikarzy oraz propagator muzyki jazzowej, Willis Conover z Głosu Ameryki, który twierdził, że „…Laboratorium to najlepszy zespół jazz-rockowy w Europie”. Skład zespołu w ciągu pięciu dekad nieznacznie się zmieniał; na festiwalowej estradzie pojawi się znakomita odsłona zespołu z wybitnymi polskimi muzykami: Janusz Grzywacz, Marek Stryszowski, Krzysztof Ścierański, Marek Raduli oraz Marcin Ścierański.
Ciekawą propozycją jest Mała Akademia Jazzu : niepowtarzalny i bardzo potrzebny projekt edukacyjny, którego odbiorcami są nasi milusińscy. Dzięki Małej Akademii Jazzu dzieci będą mieli możliwość zapoznać się z historią jazzu, poznać instrumenty, rytm, improwizację. Wszystko to pod opieką znakomitych muzyków – pedagogów. Poprzez realizację Małej Akademii Jazzu festiwal chce rozwijać zainteresowania młodych ludzi muzyką jazzową. Kolejnym założeniem MAJ jest kształtowanie umiejętności obcowania z muzyką na żywo, rozwijanie postaw kreatywnych i spontanicznych i wreszcie poszerzanie i pogłębienie wiedzy dzieci i młodzieży na temat funkcjonowania muzyki w kontekstach współczesnej kultury oraz kształtowanie niezbędnych w tym zakresie nawyków. Istotą projektu jest realizowanie zajęć muzycznych prowadzonych przez znanych muzyków jazzowych. Jesteśmy przekonani, że obecność muzyki na żywo oraz dialog pomiędzy uczniami i osobami prowadzącymi przyczynią się do osiągnięcia założonych celów.
Dwa pokolenia muzycznej rodziny to śpiewający ojciec Jorgos Skolias oraz grający na perkusji jego syn Antonis Skolias. Duet realizuje wspomnienia Jorgosa z dzieciństwa oraz muzyczne inspiracje Antonisa. W muzyce pełnej improwizacji pobrzmiewa soul, rhythm and blues oraz folk. Jest trochę akustycznie, trochę elektronicznie. Część tekstów, to zapamiętane z dziecięcych lat strofy greckich piosenek, część to poezja Konstantinosa Kawafisa. Całość muzyki to projekt autorski wymyślony, wyimprowizowany i zagrany na żywo.
Szczególnym wydarzeniem będzie „Czas Komedy” – muzyczno-literacki wieczór poświęcony osobie i twórczości Krzysztofa Komedy Trzcińskiego. Spotkanie autorskie z biografem Komedy, Dionizym Piątkowskim stanie się znakomitym prologiem do koncertu z muzyką filmową Komedy. Pojawią się jego ikoniczne kompozycje „Rosemary`s Baby”, „Crazy Girl”, „Kattorna”. Historia życia kompozytora zostanie muzycznie skontrastowana przez współczesnych muzyków – trębacza Adama Kawończyka, gitarzystę Piotra Domagałę, basistę Krzysztofa Witkowskiego oraz perkusistę Damiana Szajkowskiego. Muzyka opracowana przez kwartet nabiera nowych kolorów, pojawiają się oryginalne barwy – jest miejsce na afrykańskie digeridoo, jak również czas i przestrzeń na mocne rockowe riffy i brzemienia wypełnione współczesną elektroniką.