Na pianistę Davida Virellesa uwagę zwróciłem, gdy w 2013 roku Tomasz Stańko powołał New York Quartet, z którym zrealizował wspaniały album ‘Wisława”. Potem, gdy pojawił się album „ December Avenue” w grupie naszego wybitnego muzyka ponownie zagrali basista  Reuben Rogers, perkusista Gerald Cleaver  oraz jeden z najbardziej cenionych młodych pianistów nowojorskiej sceny jazzowej David Virelles. Nagrań dokonano w czerwcu 2016 roku w słynnym Studios La Buissones, Pernes-les-Fontaines pod bacznym okiem producenta Manfreda Eichera. Odtąd David Virelles stał się „nadwornym” pianistą wielu sesji Manfreda Eichera i muzykiem m.in. Jakob Bro Trio, Thomasa Morgana czy kwartetu Andrew Cyrille’a. Pianista David Virelles jawi się  zatem nie tylko jako nowy talent „stajni ECM”, ale jest też precyzyjnie kojarzony z kwartetem Tomasza Stańko, z którym  debiutując zrealizował  wspaniałe albumy. Kubański pianista i kompozytor pojawiał się także w nagraniach  Chrisa Pottera, Henry’ego Threadgilla, Jane Bunnett, Marka Turnera. Urodzony w Santiago de Kuba pianista i kompozytor ugruntował swoją pozycję  znakomitymi projektami, doskonale postrzeganą, jazzową tradycją afro-kubańską oraz kunsztem kopozytorskim i wykonawczym. Doskonałe rekomendacje pozyskał poprzez współpracę z takimi artystami jak Henry Threadgill, Chris Potter, Wadada Leo Smith, Tom Harrell, Milford Graves czy Ravi Coltrane. Nie pozostając z boku, ani nie wtapiając się w projekty innych muzyków David Virelles zaproponował  własną, koncepcję swojej muzyki albumem „Gnosis

Teraz David Virelles przedstawia długo wyczekiwany album „Carta” zrealizowany z autorskim trio  dla szwajcarskiej oficyny Intakt Records. Jego znakomite trio tworzy kontrabasista Ben Street oraz perkusista Eric McPherson, którzy brawurowo interpretują koncepcje kompozytorskie pianisty ( David Virelles napisał osiem z dziewięciu kompozycji). Album „Carta” jest przeto doskonałym pretekstem do rozbudowanych improwizacji, kreatywnego postrzegania zamysłu kompozytora-pianisty oraz niezwykle impulsywnego brzmienia budowanego struktura jazzowego trio. „Carta” została nagrana w legendarnym  Rudy van Gelder Studio, a zamiast typowego „cover notes”  poeta Malik Crumpler napisał wiersz inspirowany muzyką z albumu oraz rozmowami z muzykami.

Dionizy Piątkowski