Połączenie awangardowych pomysłów formalnych wraz z precyzyjną, orkiestrową fakturą czyni z projektu “Poemat toksyczny” ciekawy probierz tego, czym jest dzisiaj nerw nowoczesnej koncepcji muzycznych. Awangardowy kompozytor i perkusista Hubert Zemler od wielu już lat współtworzy najciekawsze projekty muzyki niezależnej, charakteryzujące się eksperymentalnym, poszukującym podejściem do materii dźwiękowej. Artysta przy tym nie przywiązuje się do określonego gatunku, swobodnie eksplorując obszary jazzu, muzyki improwizowanej, folku czy elektroniki. Swoje pomysły realizował już w najróżniejszych konfiguracjach:  solo („Drut), w duecie („CEL”), w trio („Cut the Sky”) i w  kwartecie (Flows), uczestniczył także w duże projekty, jak opera ( „Baśń o sercu. Favola in Musica Aleksandra Nowaka).

Hubert Zemler tym razem przygotował projekt do którego zaprosił  AUKSO – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, jedną z najlepszych tego typu formacji w Europie. Źródeł „Poematu toksycznego należy szukać w propozycji stworzenia utworu na potrzeby festiwalu Auksodrone 2022, jaką muzykowi złożył kurator imprezy, Filip Berkowicz. Mimo, iż Hubert Zemler nie miał dotychczas dużego doświadczenia w pisaniu partytur na większe składy, podjął to wyzwanie, skuszony perspektywą realizacji dzieła z grupą świetnych instrumentalistów. „Propozycja współpracy z tak znakomitym zespołem, jakim jest kierowana przez maestro Marka Mosia orkiestra Aukso, zadziałała na mnie bardzo mobilizująco i w mojej głowie zaroiło się od pomysłów – wspomina Hubert Zemler. Ostatecznie postanowiłem warstwę eksperymentalną wziąć na swoje barki jako medium, wykorzystując amplifikowany metalofon i instrumenty perkusyjne, a orkiestrze pozostawić rolę dość standardową. Zestawienie klasycznego piękna smyczków z brutalnością perkusji oraz elektronicznych eksperymentów barwowych od początku było dla mnie niezwykle inspirujące”. „Poemat toksyczny, składający się z pięciu części, to utwór precyzyjnie rozpisany, jedynie z niewielkim – jak podkreśla Hubert Zemler – udziałem improwizacji. Utrzymany jest w posępnym, pełnym podskórnego niepokoju klimacie, który pospołu kreują podniosłe (ale i minimalistyczne) partie orkiestrowe, surowe i ekspresyjne brzmienia perkusyjne oraz – nie mniej ważne w planie całości – komponenty elektroniczne. Prawykonanie kompozycji miało miejsce 8 października 2022 w Mediatece w Tychach podczas festiwalu Auksodrone a w kwietniu 2023 roku zaprezentowano „Poemat toksyczny” podczas koncertu w sali NOSPR w Katowicach.

Dionizy Piątkowski