JARO Medien to znak firmowy europejskiej solidności: wytwórnia płytowa i wydawnicza oraz agencja koncertowa obchodzi swoje 40-lecie z dorobkiem zawierającym tysiące zrealizowanych koncertów, setkami znakomitych albumów i niekończącą się listą artystów, którym JARO Medien „wykreował” sukces i kariery. „Cóż powinniśmy zrobić w taką rocznicę – zastanawiał się Uli Balss, założyciel i producent JARO Medien. Na nasz jubileusz wydaliśmy przekrojowy, trzypłytowy zestaw „Looking Back at 40 Years of JARO Music”, wybór prawie z prawie trzystu albumów produkcji, które ukazały się od 1981 roku. Ten wybór był trudny, jest za dużo dobrej muzyki, którą chcielibyśmy przypomnieć. Wybór ograniczono więc do tych artystów, którzy byli ważni dla wytwórni w danym okresie lub których trasy koncertowe stanowiły dużą część naszej pracy”. Imponujący zestaw zawiera ponad 220 minut muzyki, 38 artystów, gwiazd JARO Medien : Piirpauke, polski jazz-rockowy Crash, Pekka Pohjola, Pili Pili,Magma, Nusrat Fateh Ali Khan, Thomas Beckman, The Bulgarian Voices Angelite, Moscow Art Trio, Tam Echo Tam, Toshinori Kondo, Huun-Huur-Tu, Jasper van’t Hof, Dona Rosa, Hazmat Modine, warsztatowej Oquestra, Rachelle Garniez oraz polskiej formacji Warsaw Village Band ( Kapela ze wsi Warszawa) czy nowego odkrycia: pianistki Finji Skadi Vollbrecht. „JARO zawsze wyróżnia się dużą otwartością stylistyczną : od jazzu, muzyki klasycznej, muzyki europejsko-arabskiej średniowiecza i renesansu, world music, popu oraz szereg projektów wykraczających poza zwykłe kategorie – wyjaśnia profil oficyny Ulli Balls. Idzie to w parze z bardzo ryzykownym i bardzo wytrwale prowadzoną własną koncepcją, która rzadko opiera się na popularnych trendach. Naszą dewizą jest różnorodność jakościowa i od samego początku bardzo intensywnie angażujemy się w służbę muzyce i muzykom: współpracujemy z wieloma artystami od ponad dwudziestu lat”.
W JARO ukazało się blisko trzysta płyt. Niektóre otrzymały ważne i prestiżowe nagrody: chór żeński The Bulgarian Voices Angelite był nominowany do amerykańskiej nagrody Grammy w 1993 roku, Nusrath Fateh Ali Khan zdobył Międzynarodową Nagrodę Muzyczną UNESCO w 1995 roku, a Kapela ze Wsi Warszawa otrzymała nagrodę BBC World Music Award w 2004 roku. Historia oficyny rozpoczęła się w 1981 wraz z koncertami fińskiego zespołu Piirpauke. „ Formacja skupiona wokół multiinstrumentalisty Sakari Kukko sprawiła problem recenzentom muzycznym: choć był to zespół jazzowy, to grał sporo elementów rocka a nawet łączył całość z folklorem z całego świata. Należy pamiętać, że terminy używane dziś jako oczywistość, takie jak etno-jazz, world music czy world jazz, nie zostały jeszcze wymyślone, dlatego ostrożnie odnoszono się do ludowego jazzu” wspomina początki Uli Balss, który chciał znaleźć miejsce dla zespołu, prawie nieznanego poza Finlandią. Spontanicznie założył wytwórnię płytową JARO i wydał longplay „Live in der Balver Höhle”. Uli Balss nie był nowicjuszem na scenie muzycznej. W prowincjonalnym Enger (niedaleko Bielefeld) od początku lat 70-tych organizował imprezy muzyczne w miejscowym ośrodku młodzieżowym, założył klub muzyczny Forum Enger i zorganizował dwa festiwale jazzowe. Zaowocowało to doskonałymi kontaktami z muzykami z całego świata. Już w 1977 roku założył agencję koncertową, która zorganizowała pierwsze europejskie trasy koncertowe dla Johna Scofielda, przedstawiła charyzmatycznego śpiewaka Fateha Ali Khana oraz koncerty jazzowe muzykowi z NRD, Ernst-Ludwigowi Petrowskiemu.
JARO Medien od samego początku zajmowała się muzyką z Europy Wschodniej: w 1977 roku były to koncerty i nagrania węgierskiego zespołu Imre Köszegi oraz polskiego zespołu Crash, potem pojawił się bułgarski chór kobiecy The Bulgarian Voices Angelite, moskiewskie Art. Trio Art, guziński piosenkarz Hamlet Gonaszwili, rosyjskie Farlanders czy formacja Trigon z Mołdawii. Od kilku sezonów gwiazdą oficyny jest zespół z Polski, Kapela ze Wsi Warszawa.