To kolejny – w serii edytowanych po latach przez GAD Records – album Zbigniewa Lewandowskiego, guru polskiej perkusji jazzowej i kultowego muzyka kilku legendarnych zespołów : Sami Swoi, Crash czy Spisek Sześciu. Po sesji „Zbigniew Lewandowski”, nowy album prezentuje talent lidera i perkusisty , teraz odkrywany koncertem zarejestrowanym w 2017 roku. „Salute to Buddy Rich” to hołd składany najważniejszemu idolowi i mentorowi Levandka, wybitnemu amerykańskiemu perkusiście.
Przez wiele lat Zbigniew Lewandowski był kojarzony z zespołem tradycyjnym Sami Swoi, ale grał też nowocześnie, choćby z grupami Spisek Sześciu, Crash i Big Band Wrocław. Rzeczywiście, debiutował w zespole jazzu tradycyjnego Sami Swoi, później grał w Big Bandzie Wrocław a w latach 1973 – 1976 napędzał sekcje rytmiczne wrocławskich super grup, Spisek Sześciu ( pierwsza nagroda na Jazzie nad Odrą’1974) oraz Crash (pierwsza nagroda na festiwalu jazzowym w San Sebastian’1977). Perkusista pojawiał się także w String Connection, a w 1982 roku zadebiutował jako band leader prezentując swój jazzowy septet. W latach 90-tych tworzył ( wraz z Markiem Raduli i Wojtkiem Pilichowskim) kultowe Three Generations Trio. Zbigniew Lewandowski brał udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt, w tym kilkunastu projektów autorskich.
Sesję „Zbigniew Lewandowski” zaprezentował autorską formację złożoną z takich osobowości, jak trębacz Andrzej Przybielski, saksofoniści Piotr Baron i Andrzej Olejniczak, gitarzysta Paweł Ścierański, basiści Mieczysław Jurecki oraz Krzysztof Ścierański, perkusjonista Jose Antonio Torres Babot i mistrz ceremonii, perkusista Zbigniew Lewandowski. Inspirowany nagraniami Milesa Davisa z początku lat 80-tych, przygotował zróżnicowaną całość, w której znalazło się miejsce i na szerokie frazy trąbki Andrzeja Przybielskiego („Szkice jesienne”), jak i funkowe szaleństwa sekcji dętej („The Lowest”), ale też flirt z free jazzem („Dźwięki z Czarnolasu”). Album ukazał się w GAD Records, zremasterowany z oryginalnych, radiowych taśm i uzupełniony o dwa utwory, które powstały podczas pierwszej sesji nagraniowej projektu i nie trafiły pierwszego zestawu płyty.
Nowy, przygotowany przez GAD Records, album „Salute to Buddy Rich” jest rozwinięta formułą jazzowego big bandu. To Bartosz Pernal Orkiestra z ekipą znakomitych solistów (Piotr Baron, Piotr Szwec, Jan Kantner, Tomasz Pruchnicki, Karolina Pernal, Adam Bławicki). Zbigniew Lewandowski – jeden z najważniejszych polskich perkusistów składa hołd jednemu z najważniejszych perkusistów jazzu. W stulecie urodzin Buddy’ego Richa, Zbigniew Lewandowski, wspomagany przez Piotra Barona i doskonały big-band Bartosza Pernala, pokłonił się koncertowo swojemu mistrzowi. W programie znalazły się wielkie standardy w orkiestrowej , oryginalnej aranżacji orkiestry Buddy’ego Richa ( „Ya Gotta Try Harder”, „Love for Sale” , „In a Mellow Tone”, „Mercy,Mercy,Mercy”), ale też autorskie kompozycje Z.Lewandowskiego („Mak Man”) i B.Pernala („Cabo Gorao” także standard „A Night in Tunisia” w jego aranżacji). Materiał zarejestrowano na żywo we wrocławskim Imparcie podczas 53 edycji festiwalu „Jazz nad Odrą” w 2017 roku. „ Koncert jest dla mnie pewnym podsumowaniem artystycznej kariery muzyka jazzowego – wspomina koncert Zbigniew Lewandowski. 45 lat za bębnami, w bardzo różnych muzycznych sytuacjach, muzyce jazzowej, tanecznej, teatralnej, filmowej, pop, rock, blues. Pomimo tego, że w tym czasie pojawiali się jeszcze inni wspaniali perkusiści, których podziwiałem, Buddy Rich niezmiennie jest moim największym Mistrzem”.