Hinduski pianista i kompozytor Vijay Iyer jest jednym z najciekawszych i najważniejszych młodych pianistów jazzowych dzisiejszych czasów. Doświadczenie oraz praktyka w nagrywaniu płyt sprawiła, że świetnie czuje się zarówno w roli lidera jak i współtwórcy projektu. Jest członkiem Fieldwork, pracował z producentem hip-hopowym Mike’m Laddem oraz nowoczesnym saksofonistą Rudreshem Mahanthappą, był związany z członkami kolektywu improwizującego M-Base i pisze utwory dla orkiestry, gra solowe recitale i prowadzi autorskie trio . Wydał kilkanaście płyt, od „Tirtha” i „Solo” po wielokrotnie nagradzaną „Historicity” z Vijay Iyer Trio (Iyer- fortepian, Marcus Gilmore- perkusja, Stephan Crump- bas). „Historicity” była nominowana także do Grammy Awards 2010 jako Najlepszy Instrumentalny Album Jazzowy i została wybrana Płytą Roku magazynów The New York Times, The Los Angeles Times, Chicago Tribune, Detroit Metro Times, amerykańskiego publicznego radia (NPR) oraz plebiscytu krytyków jazzowych magazynu Village Voice i Down Beat. Trio dostało nagrodę Echo 2010 (niemiecki odpowiednik Grammy) dla najlepszego zespołu zagranicznego oraz nagrodę krytyków Down Beatu. Vijay Iyer otrzymał także nagrodę Alperta w dziedzinie sztuki, stypendium twórcze Nowojorskiej Fundacji Sztuki oraz wiele zamówień na nowe utwory. Pianista współpracował ze takimi muzykami jak: Steve Coleman, Roscoe Mitchell, Wadada Leo Smith, Rudresh Mahanthappa, Rez Abbasi, Craig Taborn, Ambrose Akinmusire, David Binney, Dafnis Prieto, Liberty Ellman, Steve Lehman, Butch Morris, George Lewis, Amina Claudine Myers, Miya Masaoka, Pamela Z, Dead Prez, Das Racist, Imani Uzuri, John Zorn, DJ Spooky, Karsh Kale i Talvin Singh, filmowcami Haile Gerima i Billem Morrisonem, choreografem Karole Armitage oraz poetami Mike’m Laddem, Amiri Baraką, Charlesem Simice i Robertem Pinsky’m. Jego dyskografia obejmuje tak znaczace albumy jak „Memorophilia”, Architextures”, „Panoptic Modes”, „Your Life Flashes”-z trio Fieldwork, „In What Language?”-z Mike’m Laddem, „Blood Sutra”, „Reimagining”, „Simulated Progress”- z Fieldwork, ”Materials”-z Rudreshem Mahanthappą, „Still Life with Commentator”-z M. Laddem czy ”Door”-w ramach trio Fieldwork.
Choć wydawało się, że Vijay Iyer jest głównym artystą ACT Music, dla której zrealizował kilka doskonałych albumów ( „Historicity”, „Solo”, „Tirtha”, Accelerando” ), i które wylansowały pianistę w Europie, to nieoczekiwanie od kilku sezonów pianista i kompozytor nagrywa w ramach współpracy z firmą ECM Records ( dla której zrealizował m.in.”Passage”- z Wadada Leo Smith’em, „Chorale”, ”Mutations”). Po wydanej dla ECM Records w 2021 roku, płycie „Uneasy” prezentuje „ Compassion” – kolejny album nagrany w trio wspólnie z basistką Lindą May Han Oh i perkusistą Tyshawnem Soreyem. „The New York Times” uchwycił szczególne cechy tej grupy, wskazując na wielki talent tria do grania „z niebywałą elastycznościa i olśniewającą przejrzystością… jednocześnie podsycając rodzaj wewnętrznego napięcia. Kluczowa dla tej równowagi jest zdolność muzyków do łączenia się ze sobą niemal telepatycznie”.
„Compassion” to ósme wydawnictwo Vijay Iyera jako lidera zrealizowane w prestiżowej oficynie Mangreda Eichera. Pianista kontynuuje odkrywanie nowych rozwiązań, nawiązując jednocześnie do twórczości cenionych przez niego muzyków. „Compassion” zawiera znakomitą interpretację utworu „Overjoyed” Stevie’go Wondera, jako hołd dla zmarłego Chicka Corei. Drugim jest „Nonaah” – burzliwy utwór awangardowego saksofonisty Roscoe Mitchella, będącego od dawna mentorem Vijay’a Iyera. Własne kompozycje pianisty są melodyjne, rytmiczne i niezwykle emocjonalne.