Nafs  to arabskie słowo oznaczające „jaźń”/„duszę”. Istnieją trzy poziomy Nafs : pierwsza to dusza skłonna do zła, druga to dusza świadoma wykroczeń, które popełniła, skłonna do skruchy i żalu za grzechy. To ona bierze udział w walce o oczyszczenie. Trzecia jest duszą spokoju. Album „Nafs at Peace”  pakistańskiego kwartetu Jaubi  koncentruje się na emocjach związanych z poziomem drugim i trzecim oraz muzycznym przekazie cywilizacyjnych rozterek naszych czasów:  traum związanych ze śmiercią, rozwodem, problemami z narkotykami, bezrobociem, więzieniem. Co znamienne, te osobiste często doświadczenia, muzycy zawarli w sugestywnej sesji nagraniowej i to one stały się dla nich duchową ścieżką do transcendencji i duchowej czystości.

Album promował singiel „ Satanic Nafs”, który stał się popularnym (po przebojowym remixie The Gaslamp Killera)  motywem prezentacji DJ-ów na niemal całym świecie i doskonałym prologiem albumu  „Nafs at Peace”, który został nagrany z gościnnym udziałem klawiszowca popularnych formacji EABS i Błoto – Markiem “Latarnikiem” Pędziwiatrem oraz brytyjskim saksofonistą Tenderloniousem. Albumem zachwycił się The Guardian ( „album miesiąca”), prestiżowy amerykański Down Beat oraz BBC Radio („What an incredible album !”).

Historia tej niezwykłej współpracy sięga 2019 roku, gdy Marek „Latarnik” Pędziwiatr oraz brytyjski saksofonista Tenderlonious, przygotowywali się do nagrania wspólnego albumu ‘Slavic Spirits’. Po wielu próbach i podróżach dotarli do pakistańskiego Lahore, by wraz z kwartetem Jaubi nagrać muzykę, która będzie łączyć tradycje dwóch różnych od siebie kultur – zachodu i wschodu. Większość kompozycji oraz nagrań powstały zaledwie w ciągu  kilku dni w pakistańskim Riot Studio a dodatkową sesję zorganizowano w Oslo (Newtone Studio) z udziałem norweskiego chóru The Vox Humana Chamber Choir. Powstał spójny i piękny album ukazujący nie tylko duchowy wymiar Koranu ( którego wersety stały się inspiracją dla koncepcji albumu), ale niezwykle uniwersalna i ponadczasowa mieszkanka północno-indyjskiej muzyki klasycznej, hip-hopu i uduchowionego,improwizowanego jazzu.

Dionizy Piątkowski