Muzyka teatralna w Polsce jest swoistym fenomenem; prawie każdy polski kompozytor ma w dorobku partyturę przeznaczoną na potrzeby spektaklu, wielu oddało się tej dziedzinie w całości. Muzyka ta jest nagradzana i wyróżniania. Mimo to praktycznie nie istnieje w obiegu koncertowym czy nagraniowym. Kultowym kompozytorem muzyki filmowej i teatralnej jest z  Stanisław Radwan. Jest  jednym z najbardziej znanych i cenionych kompozytorów  i na  zamówienie najznamienitszych polskich reżyserów i wszystkich wiodących teatrów w Polsce skomponował kilkaset utworów. Znaczną  część  swej artystycznej drogi związał z Krakowem: począwszy od studiów w tutejszej PWSM w klasie Krzysztofa Pendereckiego, poprzez działalność w słynnych teatrach krakowskich, na współpracy ze słynną Piwnicą pod Baranami kończąc.

Stanisław Radwan  studiował grę na fortepianie w klasie Ludwika Stefańskiego i kompozycję pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił w 1967 roku podczas kursów prowadzonych przez Pierre’a Schaeffera (muzyka elektroniczna) oraz Oliviera Messiaena (kompozycja) w Paryżu. W latach 1960 -75 współpracował z kabaretem –Piwnica pod Baranami. W latach 1963-66 był kierownikiem muzycznym Teatru Rozmaitości w Krakowie, zaś w latach 1974-76 – w Teatrze Ateneum w Warszawie. W 1977 związał się na stałe – jako konsultant muzyczny- ze Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, pełniąc od 1980 do 1990 funkcję dyrektora tej sceny. Stanisław Radwan jest laureatem wielu nagród m.in. na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych za muzykę do spektakli – Powrót Odysa (1982), Rękopis znaleziony w Saragossie(1993), Sen srebrny Salomei” (1994), na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych za muzykę do Woyzecka w reż. Tadeusza Bradeckiego (1982), Nagrody miasta Krakowa (1988), Nagrody im. Aleksandra Bardiniego (2000), Nagrody Fundacji Kultury Polskiej (2007).

Stanisław Radwan należy do grona najbardziej cenionych twórców muzyki teatralnej. Jest autorem ponad dwustu kompozycji, napisanych dla potrzeb teatrów w Krakowie , Warszawie , Częstochowie, Katowicach, Łodzi , Gdańsku, Wrocławiu , Kaliszu, Lublinie , Sosnowcu , Poznaniu ( Teatra Nowy ), Gdyni (Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej) i Szczecinie (Teatr Polski). Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami teatralnymi i filmowymi, m.in. Zygmuntem HübneremKonradem SwinarskimJerzym JarockimJerzym GrzegorzewskimAndrzejem WajdąTadeuszem BradeckimKrzysztofem BabickimKrystianem Lupą.

Album „Muzyka teatralna i filmowa” jest dokumentem niewielkiej części dorobku kompozytorskiego Stanisława Radwana, ale stanowi  symboliczny przekrój przez najciekawsze projekty oraz ich realizacje. Brawurowo zinterpretowane przez Beethoven Academy Orchestra pod kierunkiem Rafała Jacka Delektę przynosi takie kompozycje jak “Engel sucht Flügel”, “Pieśni nad pieśniami”, „Bloomusalem”, suitę „ Funerale”, ”Rilke”, “Fanfary Fanfares”, “Spis cudzołożnic”, “Sinfonietta teatrale”, „Hiob”, „Et cetera”, „Szklane domy”, „Wszystko dobre”, „Kasia z Heilbronnu”, „Wujaszek Wania” oraz słynny „Z biegiem lat As Years Go By”.

Dionizy Piątkowski