Dwa, trzy-płytowe boxy ( “Secred Ceremonies” oraz “Trumpet” ) to kilka godzin solowej ekwilibrystyki, wirtuozerii oraz kreatywności charyzmatycznego trębacza Wadada Leo Smitha. Na taką próbę – celebrując w tym roku swe 80-te urodziny – wystawił mnie ten free-jazzowy trębacz i lider słynnego, autorskiego Golden Quartetu/Quintetu. Ishmael Wadada Leo Smith jest jedną z najbarwniejszych i najważniejszych postaci improwizowanego jazzu. Ostatnie lata to najpiękniejszy okres w życiu kontrowersyjnego artysty: jest ozdobą najważniejszych festiwalu, realizuje ciekawe projekty oraz nagrywa albumy dla prestiżowych oficyn. Artysta jest współautorem sukcesów i wspaniałych nagrań Mariona Browna, Anthony’ego Braxtona, koncertów z Donem Cherry’m, Cecil Taylorem, Lesterem Bowiem, Johnem Zornem, Charliem Hadenem, Jack DeJohnette; nagrywał także z Mathew Shippem i Billem Laswellem oraz autorskim trio. Jest niezwykle aktywnym muzykiem chicagowskiego AACM-u, improwizatorem, trębaczem, multiinstrumentalistą, etnomuzykologiem, kompozytorem, działaczem na rzecz praw człowieka. W swoim dorobku ma ponad 60 albumów nagranych dla najbardziej liczących się wytwórni ( od ECM po Black Saint po fińską TUM Records), jest także laureatem Pulitzer Music Price oraz licznych międzynarodowych laurów i wyróżnień.).
„ Sacred Ceremonies” łączy w sobie odrębne i bardzo wpływowe postacie współczesnej muzyki improwizowanej. Wadada Leo Smith, który w latach 60-tych był członkiem pierwszego pokolenia kompozytorów i muzyków, którzy wyszli z Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) w Chicago doskonale odnajduje się w tej ceremonialnej stylistyce „new black music”. Do pomysłu pozyskał energetycznego perkusistę Milforda Gravesa, który był – już w latach 70-tych – ważnym orędownikiem „nowej muzyki” i nowojorskiego free-jazzu. Z kolei basista Bill Laswell , od lat związany z Wadada Smithem, był integralną częścią sceny downtown-loftowej w Nowym Jorku w latach 70-tych. Co ciekawe, przez dekady każdy z muzyków wypracował całkowicie unikalne, osobiste podejście do tworzonej sztuki, ale teraz – jako trio- stworzyli kolekcję, która wykracza poza wszelkie, łatwo definiowane wpływy. To niezwykle energetyczna muzyka improwizowana, wierzchołek nowoczesnego jazzu naszej dekady i perspektywa dla kreacji tej muzyki na kolejne sezony. Raz jest to sesja duetu Wadada Leo Smith/Milford Graves, innym razem sesja trębacza z basistą Billem Laswellem a na finał trio w niekiełzanej improwizacji, która łączy się z melodyjnymi pasażami, ostrymi dźwiękami i impulsywnymi pomysłami lidera, tonowanymi subtelnościami kontrabasu i rytmem perkusji. Nastrój sesji podkreślają także sugestywne tytuły kompozycji : ”Baby Dodds In Congo Square”, „Celebration Rhythms”, „The Poet: Play Ebony, Play Ivory”, „ Prince – The Blue Diamond Spirit”, “Donald Ayler´s Rainbow Summit”, ”Tony Williams”,” The Chicago Bronzeville Master Blaster”, “Myths of Civilizations and Revolutions”,” An Epic Journey Inside the Center of Color”.
Solowy zestaw „Trumpet” został nagrany podczas jednego, letniego tygodnia w lipcu 2016 roku w kościele Mariackim w mieście Pohja na południowym wybrzeżu Finlandii. Zawiera czternaście nowych kompozycji Wadady Leo Smitha, w tym cztery rozbudowane utwory wieloczęściowe. Jako całość „Trumpet” reprezentuje całkowicie wyjątkową podróż do źródeł jazzu oraz wirtuozerskiej ekspozycji trąbki jako instrumentu solowego. Podobnie, jak w nagraniu „„Sacred Ceremonies” trębacz nadaje czytelne tytuły swoim kompozycjom ( „Albert Ayler”, “Howard and Miles – A Photographic Image”, “Metallic Rainbow-For Steve McCall”, ”The Great Litany-A Reflective Memory of al-Shadhili”, ”Leroy Jenkins Violin Expressions”, ”James Baldwin – No Name in the Street”, War”, ”Amina Claudine Myers”, “Sonic Night Colors – For Reggie Workman”), które stanowią o niezwykłej inwencji twórczej trębacza oraz artystycznej, spójnej koncepcji solowych impresji i własnej manierze kompozytorskiej.