Dwa, trzy-płytowe boxy  ( “Secred Ceremonies” orazTrumpet” ) to kilka godzin solowej ekwilibrystyki, wirtuozerii oraz kreatywności  charyzmatycznego trębacza Wadada Leo Smitha. Na taką próbę – celebrując w tym roku swe 80-te urodziny – wystawił mnie ten free-jazzowy trębacz i lider słynnego, autorskiego  Golden Quartetu/Quintetu. Ishmael Wadada Leo Smith  jest jedną z najbarwniejszych i najważniejszych postaci improwizowanego jazzu. Ostatnie lata to najpiękniejszy okres w życiu kontrowersyjnego artysty: jest ozdobą najważniejszych festiwalu, realizuje ciekawe projekty oraz nagrywa albumy dla prestiżowych oficyn. Artysta jest współautorem sukcesów i wspaniałych nagrań Mariona Browna, Anthony’ego Braxtona, koncertów  z Donem Cherry’m, Cecil Taylorem, Lesterem Bowiem, Johnem Zornem, Charliem Hadenem, Jack DeJohnette; nagrywał także z Mathew Shippem i Billem Laswellem  oraz autorskim trio. Jest niezwykle aktywnym muzykiem chicagowskiego AACM-u, improwizatorem, trębaczem, multiinstrumentalistą, etnomuzykologiem, kompozytorem, działaczem na rzecz praw człowieka. W swoim dorobku ma ponad 60 albumów nagranych dla najbardziej liczących się wytwórni ( od ECM po Black Saint po fińską TUM Records), jest także laureatem Pulitzer Music Price oraz licznych międzynarodowych laurów i wyróżnień.).

Sacred Ceremonies”  łączy w sobie odrębne i bardzo wpływowe postacie współczesnej muzyki improwizowanej. Wadada Leo Smith, który w latach 60-tych  był członkiem pierwszego pokolenia kompozytorów i muzyków, którzy wyszli z Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) w Chicago doskonale odnajduje się  w tej ceremonialnej stylistyce „new black music”. Do pomysłu pozyskał energetycznego perkusistę Milforda Gravesa, który był – już w latach 70-tych – ważnym orędownikiem „nowej muzyki”  i nowojorskiego free-jazzu. Z kolei basista Bill Laswell , od lat związany z Wadada Smithem,  był integralną częścią sceny downtown-loftowej w Nowym Jorku w latach 70-tych. Co ciekawe, przez dekady każdy z muzyków wypracował całkowicie unikalne, osobiste podejście do tworzonej sztuki, ale teraz – jako trio- stworzyli kolekcję, która wykracza poza wszelkie, łatwo definiowane wpływy. To niezwykle energetyczna muzyka improwizowana, wierzchołek nowoczesnego jazzu naszej dekady i perspektywa dla kreacji tej muzyki na kolejne sezony.  Raz jest to sesja duetu Wadada Leo Smith/Milford Graves, innym razem sesja trębacza z basistą Billem Laswellem  a na  finał trio w niekiełzanej improwizacji, która łączy się z melodyjnymi pasażami, ostrymi dźwiękami i impulsywnymi pomysłami  lidera, tonowanymi subtelnościami kontrabasu i rytmem perkusji. Nastrój sesji podkreślają także sugestywne tytuły kompozycji : ”Baby Dodds In Congo Square”, „Celebration Rhythms”, „The Poet: Play Ebony, Play Ivory”, „ Prince – The Blue Diamond Spirit”, “Donald Ayler´s Rainbow Summit”, ”Tony Williams”,” The Chicago Bronzeville Master Blaster”, “Myths of Civilizations and Revolutions”,” An Epic Journey Inside the Center of Color”.

Solowy zestaw „Trumpet