Joo Kraus to jeden z najpopularniejszych muzyków młodego pokolenia, od lat związany z „nu & electric –jazzem”. Niemiecki trębacz współtworzył brzmienie i jest autorem sukcesów takich formacji jak Kraan ,Tab Two, Soulounge, Jazzkantine oraz De Phazz. Jego muzyczne pomysły, brawurową grę na trąbce oraz charakterystyczne brzmienie usłyszeć można w nagraniach zarówno jazzowego Pee Wee Ellisa ( album „ Diffrent Rooms ” ), grupie Passport Klausa Doldingera, albumach Johanesa Endersa ( „ Human Radio ”), Petera Fesslera („ Lovers, Fools & Dreamers ” ), trio Bossarenova ( z Paulą Morelenbaum i Ralfem Schmidtem), ale także w rockowych formacjach BAP, Furry In The Slaughterhouse a nawet w nagraniach Nany Mouskouri i Tiny Turner. Największą popularność, uznanie i nagrody przyniosły trębaczowi nagrania i koncerty w Tab Two, niemieckim duecie ( z basistą Helmutem Hattlerem), który stał się forpocztą  hip-jazzu, drum’n’base i acid-jazzu w Europie w latach 90-tych. Miarą fascynacji acid-jazzem oraz latynoskimi rytmami są najnowsze projekty trębacza. Album „ Sueno ” jest specyficznym ukłonem w stronę tradycji Buena Vista Social Club i zaproszeniem do wspólnej muzyki Omary Portuendo , Compaya Seguendo oraz muzyków legendarnego Afro-Cuban Allstars, zarejestrował ciekawe nagrania z Omarem Sosą oraz Gustavo Ovallesem. Ciekawymi są nagrania realizowane wraz z Bossarenova Trio.

W 2003 roku Joo Kraus wraz z radiową orkiestrą SWR Big Band zrealizował autorski, bestsellerowy album „ Public Jazz Lounge” w którym nu-jazzowym brzmieniom poddał wielkie standardy jazzu ( „ Birdland ” Joe Zawinula), soulu („ Gataway ” grupy Earth, Wind & Fire) a nawet pop-rocka ( „ Venus As A Boy ” Bjork, „ Love Is All We Need ” Mary J. Bliges ). Po latach kreatywny trębacz wraca do tego samego pomysłu realizując – ponownie z SWR Big Bandem- wspaniały album „Public Jazz Society”. Utrzymany w podobnej konwencji co „ Public Jazz Lounge ” przynosi brawurowe, orkiestrowe wersje wielkich hitów   „In the Stone” Davida Fostera, „Let’s Dance” Davida Bowie, dwa przeboje Michaela Jacksona ( „Don’t Stop’till You Get Enough” oraz „Black or White„), balladę Paula Simona i Arta Garfunkela  „Scarborough Fair„, ponownie orkiestrowo rozegrany „Birdland” Joe Zawinula oraz kultowe „Bolero” Maurice’a Ravela.

Dionizy Piątkowski