Jesienią 1985 roku na zaproszenie krytyka jazzowego Joachima Ernsta Berendta w Tonstudio Waldorf  pojawili się polscy muzycy, którzy wzięli udział w zainicjowanej przed laty, kolejnej sesji z cyklu „Jazz & Lyrik ”. Udział w nagraniach wzięły dwa polskie zespoły: wchodzący na europejskie estrady String Connection (Krzesimir Dębski,Krzysztof Ścierański,Krzysztof Przybyłowicz) oraz kwartet Polish Jazz Ensemble złożony z polskich muzyków przebywających czasowo poza krajem (Leszek Żądło, Janusz Stefański, Bronislaw Suchanek i Adzik Sendecki). Do poezji m.in. Wisławy Szymborskiej, Ewy Lipskiej, Tadeusza Różewicza, Stanisława Barańczaka i Czesława Miłosza  ( recytował Gerd Westphal) muzycy wykonali zestaw kompozycji Krzysztofa Komedy oraz autorskich premier perfekcyjnie wkomponowanych w nastrój sesji „Jazz & Lyrik aus Polen”, przygotowanej przez wybitnego krytyka i znawcę polskiej literatury, Carla Dedeciusa). Sesja ukazała się na unikalnej płycie „Der Walzer vom Weltende ” wiosną 1986 roku. Album ten stał się swoistą klamrą spinająca cały wieloletni projekt J.E.Berendta zapoczątkowany legendarna sesją Krzysztofa Komedy Meine süsse Europäische Heimat: Dichtung und jazz aus Polen”  z 1967 roku.

Dionizy Piątkowski