W XVII- wiecznej Rzeczypospolitej główną rolę w upowszechnianiu symfonii odgrywały ośrodki kościelne i działające w nich zespoły. Służyły one oprawie nabożeństw w kościele. Był to zatem typ lokalnej symfonii kościelnej, który jednak czerpał z wzorców europejskich. Teraz festiwal Musica Sacromontana kontynuuje ideę zakonu filipinów, którzy pragnęli ewangelizować poprzez szeroko pojętą propagację kultury. To dzięki ich staraniom już w XVII wieku powstała tam znakomita kapela, a do Gostynia zjeżdżali najwybitniejsi kompozytorzy.
Album prezentuje dwie znakomite kompozycje: “ Missa ex D” Józefa Zeidlera ( 1744–1806) napisana została na cztery głosy wokalne oraz in dwoje skrzypiec, dwie trąbki oraz organy. Józef Zeidler prezentuje w niej bardzo solidny warsztat kompozytorski, który obfituje w różnorodność zastosowanych środków. W zbiorze muzykaliów gnieźnieńskich spoczywają dwie kompozycje Antoniego Habla (1760-1831) , w tym „ Symphonia D-dur”- napisana na dwoje skrzypiec, altówkę, dwa flety, dwa rogi i basso. Ciekawe i brawurowe wykonanie Sinfonietta Cracovia i Polskiego Chóru Kameralnego oraz dyrygenta Matrcina Nałęcza-Niesiołowskiego.