Brazylijski perkusjonista Nana Vasconcelos ( Juvenal de Hollanda Vasconcelos, 2.08.1944 – 9.03.2016) już jako 12-latek zaczął występować ( grając na bongosach i marakasach) w grupie ojca gitarzysty. Edukował się będąc perkusistą lokalnych zespołów grających bossa- novę. Przełom w karierze nastąpił w połowie lat 60-tych, kiedy to wokalista Milton Nascimento zaproponował mu współpracę. Wtedy także nauczył się grać na berimbau, tradycyjnym instrumencie brazylijskim. W 1971 roku Gato Barbieri zabrał młodego muzyka na koncerty do Nowego Jorku i Europy. Po zakończeniu trasy koncertowej Nana Vasconcelos pozostał dwa lata w Europie, nagrywając i występując z lokalnymi muzykami europejskimi. Poznał wówczas trębacza Dona Cherry’ego ( który mieszkał w Szwecji), wielkiego entuzjastę muzyki etnicznej i twórcę chętnie wplatającego elementy muzyki etnicznej do jazzu. Współpraca z Cherry’m pozwoliła brazylijskiemu perkusiście podjąć współpracę z firma ECM Records, która odtąd stała się autentycznym promotorem talentu artysty. Dla niemieckiej oficyny Nana Vasconcelos nagrał albumy z Egberto Gismontim, pojawiał się w nagraniach Cherry’ego, Collina Walcotta i wielu innych gwiazd monachijskiej oficyny. W 1976 roku, już jako ceniony artysta, powrócił do Nowego Jorku i stał się chętnie zapraszanym muzykiem zarówno przez jazzmanów, jak i artystów rocka (od Pata Metheny’ego i Keitha Jarretta po Talking Heads i B.B. Kinga).W 1978 roku wraz z Cherrym i Walcottem stworzył trio Codona, zespół który stał się wizytówką muzycznych pomysłów Walcotta i Cherry’ego oraz perfekcyjnej, intuicyjnej gry brazylijskiego perkusisty. Po śmierci Walcotta (1984) nadal współpracował z Cherry, a w 1988 roku prowadzili zespół Nu. Do swojej nowej grupy, Bush Dance, zaangażował Cyro Baptistę – brazylijskiego perkusistę, który nagrywał m.in. z Derekiem Bailey’em. Obszerna dyskografia brazylijskiego perkusisty obejmuje kilkadziesiąt albumów, z których niezwykle ważnymi są m.in. „Danca Das Cabecas” z Egberto Gismontim, „Sol Do Meio Dia” z E.Gismontim, „Codona” z Donem Cherrym i Collinem Walcottem, „Saudades”, „Codona 2”, „As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls” z Patem Methenym, „Eventyr” z Janem Garbarkiem, „Offramp” z P.Methenym, „Codona 3”, „Travels” z P.Methenym, „Singing Drums” z Pierrem Favrem, „Rava String Band” z Enrico Ravą, „Duas Vozes” z E.Gismontim, „Lester”, „The Current Set”, „All The Way To Sendai”, „By Any Means Necessary” z Gary’m Thomasem, „I Took Up The Runes” z J.Garbarkiem, „Eliane Elias Plays Jobim”,” Petites Planetes” , „Sagn”, „Living Magic” z Trilokem Gurtu, „If You Look Far Enough” z A.Andersonem, „Secret Story” z P.Methenym, „Dance With Me”, „Black Orpheus”. Pod koniec lat 80-tych Nana Vasconcelos został członkiem zespołu Jana Garbarka a na początku lat 90-tych grał z Andy’m Sheppardem i wziął udział w realizacji albumu „Rhythm Of The Saints” Paula Simona. Nana Vasconcelos jest również autorem muzyki do filmów Susan Seidelman i Jima Jarmuscha („Poza prawem”).