Mimo, iż nagranie powstało trochę przypadkiem, to sesja polskiego trio z wybitnym amerykańskim saksofonistą okazała się przełomową dla naszego jazzu. 31 października 1960 roku Stan Getz wraz z trio ( pianista Andrzej Trzaskowski, kontrabasista Roman Dyląg i perkusista Andrzej Dąbrowski)  weszli do pustej sali Filharmonii Narodowej w Warszawie, by nagrać kilka standardów. Amerykański saksofonista był u szczytu popularności i w doskonałej formie, a nasi muzycy stanęli na wysokości zadania, grając na „amerykańskim poziomie” z odrobiną europejskiej, klasycznej nuty w grze pianisty. Album „Stan Getz & Andrzej Trzaskowski Trio – Polish Radio Jazz Archives” zawiera dwie sesję : pierwszą, zarejestrowaną na żywo w  Filharmonii Narodowej w Warszawie  podczas festiwalu Jazz Jamboree w dniu 27 października 1960 roku. Nagrano wtedy – a teraz opublikowano po raz pierwszy – dziewięć standardów („ Land’s End” – Harolda Landa, „Spring Can Really Hand You Up the Most” – Tommy’ego Wolfa, „It Never Entered My Mind” – Richarda Rodgersa, “ Out of Nowhere” – Johnny’ego Greena, “Daahoud” – Clifforda Browna,  “You Go to My Head”-  Freda Cootsa, dwa przeboje Jerome’a Kerna (“All the Things You Are” i “The Folks That Live on the Hill”) oraz popularny  “ I’ll Remember April” – Gene’a De Paula). Dodatkowo na płycie umieszczono trzy nagrania studyjne, zrejestrowane podczas nocnej sesji w tej samej sali koncertowej, ale już bez publiczności. Zarejestrowano  wtedy “But Not For Me”- George’a Gershwina, “Cherokee” – Ray’a Noble oraz “ Darn That Dream” – Eddie’go De Lange.

Stan Getz zaprezentował się jako wytrawny solista, świetnie czujący klimat ballady i preferowanego wtedy cool-jazzu. Największym walorem jego gry jest brzmienie: raz przymglone, z lekkim wibrato, raz jasne, rozmigotane, pełne życia. Na osobną uwagę zasługują wyrafinowane, nieskazitelne technicznie improwizacje Amerykanina. Trio Trzaskowski/Dyląg/Dąbrowski towarzyszy liderowi, tworząc solidne oparcie. Gra oszczędnie, ale precyzyjnie. Choć jej rola jest raczej drugoplanowa, każdy z muzyków ma okazję pokazać swoje atuty. Archiwalne nagrania zaskakują  doskonałą jakością dźwięku, ale czuwali nad nimi legendarni realizatorzy polskiej fonografii – Janusz Pollo i Antoni Karużas. Blasku edycji Polish Radio Jazz Archives dodał także cyfrowy remastering Tadeusza Mieczkowskiego. Smaczku edycji dodają fotografie Marka A.Karewicza wykonane już w czasie ( niestety nie rejestrowanego)  jam-session w warszawskim klubie Stodoła.

 

Dionizy Piątkowski