Leonardo Pavković – rzutki promotor i producent  MoonJune Records –  w swoich najnowszych projektach proponuje kilka nowych albumów dokumentujących, między innymi, kreatywne pomysły znakomitego gitarzysty Markus Reutera. Oficyna MoonJune Records jest najdoskonalszym strażnikiem muzyki i nagrań takich słynnych formacji, jak Stick Men, Soft Machine oraz promocji wybitnych dzisiaj instrumentalistów, jak Dewa Budjana, Mark Wingfield, Stephan Thelen, Tony Levin, Asaf Sirkis czy Dwiki Dharmawan. MoonJune Records jest stylistycznie mocno osadzony w estetyce jazz-rocka i fusion jazzu, ale nie stroni także of eksperymentów muzycznych world music oraz elektronicznych brzmień. Casus gitarzysty i kompozytora Markusa Reutera jest znakomitym odniesieniem do repertuarowej polityki producenta i jego artystycznych fascynacji.

Niemiecki multiinstrumentalista Markus Reuter to niezwykle aktywny twórca, gitarzysta, kompozytor, producent muzyczny i projektant instrumentów. Jego przeogromna dyskografia zawiera kilkadziesiąt albumów a współpracę muzykowi proponowali najwybitniejsi rocka, muzyki rozrywkowej, jazzu, awangardy oraz elektroniki. Markus Reuter pojawiał się w sesjach lub koncertach m.in. takich artystów jak : Eric Burdon, King Crimson, Alexis Corner, Kokomo, Alvin Lee, Bad Company, Uriah Heep, Phil Manzanera, Bryan Ferry, Eric Clapton, Camel, Joan Armatrading, The Rolling Stones, Richard Wright, Roger Chapman, Sally Oldfield, Marianne Faithfull, Caravan, The Alan Parson Project, Roger Waters, Cliff Richard, Dire Straits, Clanned i Go West. Większość dotychczasowych osiągnięć artystycznych Markusa Reutera ewoluowała jednak w odkrywaniu magii elektrycznych instrumentów oraz karkołomnego przetwarzania dźwięku. Jego flagowym instrumentem stał się bas Chapman Stick, ale po latach zachwycały go już tylko samodzielnie projektowane 8 i 10-strunowe  gitary. To z nich Markus Reuter, jako utalentowany instrumentalista, posiłkując się najbardziej wyrafinowanymi  technikami,  wydobywał niebywałe brzmienia, dźwięki modulowane i przetwarzane, ekstremalnie przetworzone muzyczne faktury. Realizowane przed dekady i wraz z najróżniejszymi twórcami projekty Marcusa Reutera eksponowały także  gitarzystę-wirtuoza, szukającego swojej estetyki w pętlach muzyki elektronicznej, współczesnej  muzyce klasycznej, progresywnym art rocku, muzyce industrialnej, world-music, fusion-jazzie, czystej improwizacji a nawet hitach pop-music. Doświadczenia i sukcesy gitarzysta i kompozytor zbierał zarówno w projektach solowych, jak i w wielu zespołach, z których najważniejszymi okazały się Centrozoon, Stick Men, Tuner, The Crimson Project  oraz Europa String Choir. Markus Reuter, jako muzyk art-rockowy, znany jest głównie z projektów związanych z King Crimson i pracy w eksperymentalnej muzyce ambientowej. Ale sukcesy odnosił także w projektach łączących  elementy muzyki kameralnej, jazzu, folku a nawet muzyki etnicznej. Artysta doskonale odnalazł się także jako kompozytor  współczesnej muzyki klasycznej a jego wizytówka stało się nagranie  wielkoformatowego utworu orkiestrowego „Todmorden 513”. Oprócz współpracy z takimi artystami, jak Tim Bowness, Lee Fletcher, Ian Boddy i Robert Rich, Markus Reuter wyprodukował płyty wielu znanych muzyków i jest szefem prężnych oficyn Unsung Productions i Unsung Records.

Dla MoonJune Records zrealizował kilka doskonałych i różnorodnych albumów ukazujących ogrom pomysłów oraz elokwencję artystyczną gitarzysty i kompozytora. „Sun Trane” – jest połączeniem elektronicznych brzmień wraz z subtelnościami perkusyjnych brzmień Azji; „Music of Our Times”- to impresyjny duet  „elektronicznego” gitarzysty z  akustycznym pianistą Gary’m Husbandem ( teraz w subtelnościach klasycznego, koncertowego fortepianu), „Oculus – Nothing Is Sacred” – to z kolei ultra nowoczesne, jazzowe spotkanie mistrzów ( Mark Wingfield, David Cross, Asaf Sirkis, Fabio Trentini, Robert Rich, Markus Reuter) a „Shapeshifters” to mocne, energetyczne fusion Markus Reuter-Tim Motzer- Kenny Grohowski trio. Równie ciekawie brzmi autorskie trio Mark Reuter-Tim Motzer- Kenny Grohowski w sesji „Bleed”. „Kosmonautic Pilgrimage”  nowy album  kwartetu Anchor & Burden” tworzą gitarzyści Markus Reuter i Alexander Paul Dowerk oraz keyboardzista Bernhard  Wöstheinrich i perkusista Asaf Sirkis.  Kompletu nowych nagrań Markusa Reutera dopełnia sesja „Fractal  Guitar 3” firmowana przez Stefana Thelena. Przygotowane i zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat w różnych studiach nagrania z udziałem znakomitych gitarzystów : Eivinda Aarseta, Markusa Reutera, Jona Duranta, Stefana Hutha, Billa Walkera, Tima Harriesa, Barry’ego Clevelanda i „mistrza ceremonii” Stephana Thelena.

Najnowsze sesje gitarzysty obejmują szerokie spectrum jego zainteresowań, fascynacji oraz otwartości na kreatywne przedsięwzięcia artystyczne. Z pewnością taką jest kolejna odsłona flagowego zespołu Stick Men, z którym zrealizował album „Tentacles”. To nowy materiał, jaki trio (Tony Levin -Chapman Stick, touch guitars, vocoder; Pat Mastelotto – acoustic and electronic drums  oraz Markus Reuter– touch guitars, soundscapes) zrealizowali po sześciu latach ukazując, że świeżość brzmień, elastyczność kompozycji i nienaganność oraz sprawność instrumentalistów jest w dalszym ciągu  najważniejszym atrybutem sukcesu formacji Stick Men.

Dionizy Piątkowski