Przeboje mistrza Fryderyka Chopina stały się pretekstem nowej , muzycznej inspiracji. Jazzowa wyobraźnia, ciekawy zamysł improwizacji, subtelność chopinowskich etiud i mazurków stworzyły nową barwę dla jazzowej kameralistyki. Pionierem był kwartet wokalny NOVI Singers, który przedstawił ciekawe interpretacje kompozycji Chopina. Album „NOVI sings Chopin” był bodaj najważniejszym, pierwszym w dziejach polskiego jazzu albumem „ szopenowskim”. Fryderyk Chopin stał się wkrótce „dyżurnym kompozytorem ” polskich jazzmanów. Nigdy dotąd nie ukazało się tyle albumów jazzowych, gdzie inspiracją dla jazzmana byłyby mazurki i etiudy naszego wieszcza-kompozytora.. „Chopiniana” proponowane przez Leszka Możdżera, Krzysztofa Herdzina, Leszka Kułakowskiego, Andrzeja Jagodzińskiego stały się nieoczekiwanie kanonem polskiego jazzu, a dla samych jazzmanów często momentem zwrotnym w karierach.
Co by było gdyby Fryderyk Chopin był skrzypkiem, gitarzystą lub basistą – zastanawiają się muzycy trio, którzy na jazzowo zmierzyli się z „szopenowską” materią mazurków, preludiów i walców. „Chopin On Strings” to niezwykle ciekawy projekt trio Maciej Strzelczyk (skrzypce), Romuald Erenc (gitara klasyczna) oraz Piotr Rodowicz (kontrabas). Nagrania zarejestrowane ( nienagannie) na płycie zostały tak zaaranżowane, jakby to właśnie te instrumenty miały odgrywać decydującą rolę w muzyce Fryderyka Chopina. Troje doświadczonych muzyków, jazzowy skrzypek, klasyczny gitarzysta oraz jazzowy kontrabasista grając od wielu lat koncerty z bardzo różnorodnym stylistycznie repertuarem (od jazzu poprzez muzykę etniczną aż do klasyki) podjęli się zaproponować kompozycje wielkiego kompozytora-romantyka w arcyciekawym, pogodnym, często swingowym ujęciu. Powstały zatem zgoła inne, znane przecież doskonale, oblicza szopenowskich mazurków i preludiów a niektóre staja się brzmieć niczym dobre, jazzowe standardy. Nowego brzmienia i wymiaru nabrały „Mazurek A moll opus 67 „, „Preludium E moll opus 28”, „Preludium G moll opus 28”, „Preludium C moll Opus 28”, „Mazurek A moll Opus 7”, „Mazurek G moll opus 67”, „ Nokturn Es Dur opus 9”, „Walc A moll opus 34”,” Preludium A dur opus 28”, „Fantazja Impromptu Cis moll opus 66”, słynne walce „Grande Valse Brillante Es Dur opus 18” i „Valse A moll # 19 opus posthumous”. Z pewnością jest to udziałem doskonałych aranżacji oraz wirtuozerii muzyków, którzy doskonale czują się zarówno w jazzowej, swingowej, jak i klasycznej materii.
Maciej Strzelczyk zaliczany jest do elity polskich i europejskich skrzypków jazzowych. Współpracował z takimi muzykami: Marek Bliziński, Kazimierz Jonkisz, Sławomir Kulpowicz, Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Adam Jagodziński, Janusz Szrom ,Ewa Bem, Jarosław Śmietana. Koncertował z Irwing’em Lee III Jr., Philipem Catherine, Terrence’m Blanchardem, Michaelem Stewartem, Frank’em Parkerem, Victorem Bailey’em. Jazz Forum Jazz Top konsekwentnie nagradza M.Strzelczyka laurem „pierwszego skrzypka jazzowego w Polsce”. Bral udział w kilkudziesięciu ważnych projektach muzycznych, jest autorem doskonałych albumów „ Music For M” oraz „ Jobim”.
Kontrabasista Piotr Rodowicz jest jednym z najważniejszych basistów europejskiego jazzu . W kręgu jego zespołów pojawiali się tacy muzycy jak Joshua Redman, Bob Moses, Igor Butman, Skip Hadden, Walter Davis, Bob Winiker Big Band, Jeoff Kiesser,Tomasz Szukalski, Janusz Muniak, Kazimierz Jonkisz, Adam Kawończyk, Janusz Skowron, Włodek Pawlik, Krzysztof Herdzin, Maciej Strzelczyk, Tomasz Filipczak, Artur Dutkiewicz. Jest muzykiem chętnie zapraszanym do projektów innych artystów i szczyci się niezwykle ciekawa dyskografią (m.in. „ Kwartet Mingus Mingus” -z Kazimierzem Jonkiszem, „Kwartet Tribute To Thelonious Monk”- z Krzysztofem Herdzinem, „Grappelling Trio”- z Maciejem Strzelczykiem, „Live in Rabarbar: The World String Trio”- z Maciejem Strzelczykiem, „Live in Kiev”– z Maciejem Strzelczykiem, „ Przyjaciele – Jan Paweł II – Inspiracje”- z Tomaszem Filipczakiem, „ „Seweryn Krajewski Smooth Jazz”, „Ewa Cybulska Jazz Quartet- Music From My Heart”, „Patrycja Piekutowska Classic Quintet – My Journey”).
Gitarzysta Romuald Erenc swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich w kraju i zagranicą. Od kilkunastu lat prowadzi działalność koncertową solową i kameralną na terenie kraju i za granicą. Utworzył duet Entr Acte z flecistką Filharmonii Łódzkiej, Urszulą Urbaniak. Jest autorem ciekawych nagrań: „Entr Acte”- z muzyką Ravela, Villi-Lobosa, Domeniconiego,”Entr Acte Ensemble”- z muzyką Schuberta i Matiegki.
Teraz w trio Maciej Strzelczyk/PiotrRodowicz/Romuald Erenc oraz „szopenowskim” programie, oprócz wyeksponowania piękna romantycznych tematów kompozytora, dochodzi jeszcze aspekt improwizacji , który jest bardzo bliski muzykom-jazzmanom. Jest to więc ciekawa propozycja dla nie tylko dla miłośników jazzu, ale również dla melomanów kochających muzykę Chopina, którzy są otwarci na wszystko co świeże i twórcze.